4 541 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Säljer lägenheten och köper hus. Elen i lägenheten är tydligen inte rätt kopplad.
Sida 1 av 2
I november 2011 flyttade jag upp till min flickvän. I februari 2012 fick jag en tillsvidareanställning på en mindre elfirma som tekniker/systemutvecklare - jag var aldrig ute och gjorde elinstallationer i sig.
Vi köpte då en bostadsrätt feb 2012 då det är fruktansvärd bostadsbrist här i stan och köpa är nästintill ända alternativet. Denna lägenhet var det inte gjort något med sedan stambytet 2001. Plastmattor övervallt, gamla 70-tals tapeter. Badrummet var det ända som var fint!
Vi började renovera med att riva tapeter och öppna upp lite för att få en ljusare planlösning.
Efter det så satte vi finväv och målade kritvitt - för att senare lägga golv. Kan tillägga att köket var i hemskt skick.
Nu är vi framme i juni 2012 och min sambo är gravid. I Juli 2012 blev jag uppsagd pga arbetsbrist och omorganisation från jobbet.
Pengar har vi inte extremt stor tillgång till, och i och med uppsägningen så blev det ännu fattigare i plånboken(sambon är studerande).
Så vi var panka, sambo gravid och jag har en kronisk smärtsjukdom(fibromyalgi, går på morfin 200mg varje dag och 30-40mg Stesolid till natten)
I och med min sjukdom är det inte bara leder, muskler m.m som påverkas. Det är även psyket, nerverna och mitt sätt(beteende, uttryck m.m).
I Augusti 2012 hade vi rivit ut köket med hjälp av svärmor och svärfar och sambons bror. Det var planerat sedan innan uppsägningen från jobbet. Då i brist på pengar och annat så fick vi tag i ett par polacker/litauer genom en annons på en sida på nätet. De hade en kort annons, och den lät bra - speciellt med fast pris.
Efter att jag ringt upp dem så kom vi överens om en tid och ett fast pris á 10,000SEK för jobbet och vi stod för materialet.
Materialet var i form av ett mindre kök på 12kvm från elgiganten, lite reglar, skruv, plugg, flexslang m.m...
Vi åkte iväg ett tag medans de fixade till det vi kommit överens om, mycket slipdamm och så sa dem. Vi åkte hem lite då och då för att titta till och kolla så det blev som vi ville ha det.
De monterade inte luckor eller något sådant i köket, det gjorde vi.
Allting fungerar fortfarande och har inte haft ett ända problem med någonting.
Nu när vår son kom i februari så bestämde vi oss för att sälja lägenheten och köpa hus.
Vi hittade vårat hus via mäklare och anlitade samma mäklarfirma för att sälja lägenheten.
Många på visningarna och bud kom det in. Vi accepterade ett bud som var 5000:- över utgångspriset på 795,000:-. Den är värderad till 850,000:-.
Allt var frid och fröjd, allting fungerade som det skulle. Papper är skrivna med mäklare, köpare och säljare(Jag och min fru(vi gifte oss i Maj 2013)). Även är papper skrivna om huset med samma mäklare. Tillträdesdatum är satt tills den 15 Juli 2013.
Köparen av lägenheten ville lägga till en klausul i köpekontraktet där han ville ha dit anticimex för att titta på badrummet och lägenheten överlag, vilket han själv bekostade.
Inga problem för oss. Det var lite nervöst för han hade 1 vecka eller tills den 14 Juni på sig att häva köpet om det var något han inte gillade, exempelvis om de skulle hitta fuktskador eller liknande.
Det Anticimex "klankade" ner på var att ett eluttag i badrummet inte var jordat - jord är draget till uttaget.
Ett uttag i hallen var ingen jord dragen till - men firman vi anlitade hade satt dit ett uttag som var jordat utan att dra jord dit. Det uttaget har jag bytt tillbaks till det gamla ojordade.
Likaså var det två uttag i köket som var ojordade över diskbänken. Vart man ska hitta jorden där vet jag faktiskt inte. Vi byggde inte om utan firman gjorde det. Har pratat med en kompis som är elektriker och han sa att jag kunde dra en EKK 3G från dosan ovanför kyl&frys där jord finns. På så sätt jorda uttagen.
Vi får inte tag på någon elfirma nu under semestertider så här pass snabbt som kan kolla på det.
Glömde nämna att de även sänkte taket för vi ville ha spotlights i kök, hall och klädkammare - vilket ingick i priset om vi hämtade materialet.
Som sagt, allting fungerar jättebra och har gjort ett år nu~.
Kruxet är att köparen vill ha ett intyg på att uttagen är jordade och de uttagen som var jord-uttag skulle bytas till ojordade.
Egentligen, vad händer om man förklarar för mäklaren hur det ligger till. Vi får inte tag på den utländska firman som gjorde jobbet. Får inte tag på någon elektriker som kan kika på uttagen.
Köparen hade som sagt en vecka på sig att dra sig ur affären utan skadestånd eller liknande om det var något vid besiktningen som han inte gillade. Han drog inte sig ur.
Nu ber jag om ursäkt för jag upprepar, och det är kanske fel forum. Passar bättre i juridik?
Vad hade ni gjort? Vi fick inget från firman som var här förutom en lapp där det stod "svart = svart, röd = blå och vit = brun" - de syftade på elen som kom ner från taket då. De har tydligen tagit de gamla färgerna och gjort de till nya standarden uppfattade jag det som.
De var två stycken och den ena kunde svenska relativt bra medans den andre var lite kassare på det hela.
Lite anledning till varför vi säljer och köper ett hus som kostade hälften av vad lägenheten gör är för att jag har blivit uppsagd igen pga arbetsbrist.
Vi fick inget kvitto, ingen dokumentation förutom lappen med färgerna på.
Mäklaren flåsar mig i nacken om att de vill ha papper innan måndag(tillträdesdagen) på att uttagen är jordade, resp. ojordade.
Jag resonerar lite som så att om firman inte visste att det inte får vara så med uttagen så undrar jag hur det ser ut under taksänkningen...
Vi har packat ner allt, flyttat det mesta till huset, frun studerar, jag har blivit av med jobbet och nu kommer detta... Har läst runt på en del forum men det har varit blandade svar och frågeställningar så man blir inte klok på det.
Vi köpte då en bostadsrätt feb 2012 då det är fruktansvärd bostadsbrist här i stan och köpa är nästintill ända alternativet. Denna lägenhet var det inte gjort något med sedan stambytet 2001. Plastmattor övervallt, gamla 70-tals tapeter. Badrummet var det ända som var fint!
Vi började renovera med att riva tapeter och öppna upp lite för att få en ljusare planlösning.
Efter det så satte vi finväv och målade kritvitt - för att senare lägga golv. Kan tillägga att köket var i hemskt skick.
Nu är vi framme i juni 2012 och min sambo är gravid. I Juli 2012 blev jag uppsagd pga arbetsbrist och omorganisation från jobbet.
Pengar har vi inte extremt stor tillgång till, och i och med uppsägningen så blev det ännu fattigare i plånboken(sambon är studerande).
Så vi var panka, sambo gravid och jag har en kronisk smärtsjukdom(fibromyalgi, går på morfin 200mg varje dag och 30-40mg Stesolid till natten)
I och med min sjukdom är det inte bara leder, muskler m.m som påverkas. Det är även psyket, nerverna och mitt sätt(beteende, uttryck m.m).
I Augusti 2012 hade vi rivit ut köket med hjälp av svärmor och svärfar och sambons bror. Det var planerat sedan innan uppsägningen från jobbet. Då i brist på pengar och annat så fick vi tag i ett par polacker/litauer genom en annons på en sida på nätet. De hade en kort annons, och den lät bra - speciellt med fast pris.
Efter att jag ringt upp dem så kom vi överens om en tid och ett fast pris á 10,000SEK för jobbet och vi stod för materialet.
Materialet var i form av ett mindre kök på 12kvm från elgiganten, lite reglar, skruv, plugg, flexslang m.m...
Vi åkte iväg ett tag medans de fixade till det vi kommit överens om, mycket slipdamm och så sa dem. Vi åkte hem lite då och då för att titta till och kolla så det blev som vi ville ha det.
De monterade inte luckor eller något sådant i köket, det gjorde vi.
Allting fungerar fortfarande och har inte haft ett ända problem med någonting.
Nu när vår son kom i februari så bestämde vi oss för att sälja lägenheten och köpa hus.
Vi hittade vårat hus via mäklare och anlitade samma mäklarfirma för att sälja lägenheten.
Många på visningarna och bud kom det in. Vi accepterade ett bud som var 5000:- över utgångspriset på 795,000:-. Den är värderad till 850,000:-.
Allt var frid och fröjd, allting fungerade som det skulle. Papper är skrivna med mäklare, köpare och säljare(Jag och min fru(vi gifte oss i Maj 2013)). Även är papper skrivna om huset med samma mäklare. Tillträdesdatum är satt tills den 15 Juli 2013.
Köparen av lägenheten ville lägga till en klausul i köpekontraktet där han ville ha dit anticimex för att titta på badrummet och lägenheten överlag, vilket han själv bekostade.
Inga problem för oss. Det var lite nervöst för han hade 1 vecka eller tills den 14 Juni på sig att häva köpet om det var något han inte gillade, exempelvis om de skulle hitta fuktskador eller liknande.
Det Anticimex "klankade" ner på var att ett eluttag i badrummet inte var jordat - jord är draget till uttaget.
Ett uttag i hallen var ingen jord dragen till - men firman vi anlitade hade satt dit ett uttag som var jordat utan att dra jord dit. Det uttaget har jag bytt tillbaks till det gamla ojordade.
Likaså var det två uttag i köket som var ojordade över diskbänken. Vart man ska hitta jorden där vet jag faktiskt inte. Vi byggde inte om utan firman gjorde det. Har pratat med en kompis som är elektriker och han sa att jag kunde dra en EKK 3G från dosan ovanför kyl&frys där jord finns. På så sätt jorda uttagen.
Vi får inte tag på någon elfirma nu under semestertider så här pass snabbt som kan kolla på det.
Glömde nämna att de även sänkte taket för vi ville ha spotlights i kök, hall och klädkammare - vilket ingick i priset om vi hämtade materialet.
Som sagt, allting fungerar jättebra och har gjort ett år nu~.
Kruxet är att köparen vill ha ett intyg på att uttagen är jordade och de uttagen som var jord-uttag skulle bytas till ojordade.
Egentligen, vad händer om man förklarar för mäklaren hur det ligger till. Vi får inte tag på den utländska firman som gjorde jobbet. Får inte tag på någon elektriker som kan kika på uttagen.
Köparen hade som sagt en vecka på sig att dra sig ur affären utan skadestånd eller liknande om det var något vid besiktningen som han inte gillade. Han drog inte sig ur.
Nu ber jag om ursäkt för jag upprepar, och det är kanske fel forum. Passar bättre i juridik?
Vad hade ni gjort? Vi fick inget från firman som var här förutom en lapp där det stod "svart = svart, röd = blå och vit = brun" - de syftade på elen som kom ner från taket då. De har tydligen tagit de gamla färgerna och gjort de till nya standarden uppfattade jag det som.
De var två stycken och den ena kunde svenska relativt bra medans den andre var lite kassare på det hela.
Lite anledning till varför vi säljer och köper ett hus som kostade hälften av vad lägenheten gör är för att jag har blivit uppsagd igen pga arbetsbrist.
Vi fick inget kvitto, ingen dokumentation förutom lappen med färgerna på.
Mäklaren flåsar mig i nacken om att de vill ha papper innan måndag(tillträdesdagen) på att uttagen är jordade, resp. ojordade.
Jag resonerar lite som så att om firman inte visste att det inte får vara så med uttagen så undrar jag hur det ser ut under taksänkningen...
Vi har packat ner allt, flyttat det mesta till huset, frun studerar, jag har blivit av med jobbet och nu kommer detta... Har läst runt på en del forum men det har varit blandade svar och frågeställningar så man blir inte klok på det.
Köparen har alltså inte valt att dra sig ur, trots de brister man upptäckt iom sin besiktning? Då har de valt att köpa lägenheten i det skicket och kan inte komma med några krav angående dessa fel. Förutsatt att ni inte utlovat att detta skulle åtgärdas.
PM
Alt. Ta dit en elektriker efter sommaren, och dra av det på köpeskillingen.
http://www.timonen.fi/feedback-se.html
Alt. Ta dit en elektriker efter sommaren, och dra av det på köpeskillingen.
http://www.timonen.fi/feedback-se.html
Är det bara jag som reagerar på att lappen att det på lappen som ni fått står det "Röd = Blå"? Röd brukar väl normalt vara skyddsjord i äldre installationer (alt tändtråd) och att då gå vidare med blå kabel känns ju inte helt rätt.
Fast man vet ju såklart inte utan att mäta.
Fast man vet ju såklart inte utan att mäta.
Inte ofta det är jord i taket på äldre installationer väl?perkaby skrev:
Varför satte man inte jordat uttag i badrummet om det fanns jord framdraget?
Missade att det var kablarna i taket. Röd brukar väl dock sällan vara nolla?jkarlberg skrev:
Något förvirrande i mitt tycke, men allt är ju möjligt i en äldre anläggning.
Oavsett vilket skulle jag anlitat någon som kollar igenom så att allt är rätt.
Medlem
· västra götaland
· 128 inlägg
Hade väl kännts bra om allt var i ordning ? Jag hade noga spelat ner vilka uttag de frågat om, sedan utlovat att de skall jordas med hjälp av någon kunnig efter semestern och fixat det då. Detta gäller väl främst då uttaget på toaletten ? Det andra hade du redan bytt till ett icke jordat, och där kan de väl inte ha kravet. Kan ju vara så köparna vill känna sig trygga i att de inte sätter någon apparat som kräver jord i ett uttag där det inte finns.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Den juridiska biten skulle kanske postas i juridikforumet. Vem äger lägenheten just nu? Det är nuvarande innehavare som ansvarar för att den är korrekt och säker. Den ekonomiska biten med ev ersättningar är dock en helt annan fråga.
Det finns flera indikationer på att det jobb hantverkarna gjorde behöver granskas lite närmare. Av ren självbevarelsedrift skulle nog jag försöka dra ett strå till stacken där. Försök komma överens med kommande (nuvarande?) ägare.
Det finns flera indikationer på att det jobb hantverkarna gjorde behöver granskas lite närmare. Av ren självbevarelsedrift skulle nog jag försöka dra ett strå till stacken där. Försök komma överens med kommande (nuvarande?) ägare.
Köparen valde att inte dra sig ur. Däremot så har vi kommit överens om att vi skulle ha dit en elektriker på våran bekostnad som kunde verifiera med ett skriftligt intyg att uttagen var ok. Nu tror jag dock att en elektriker komma klanka ner på det mesta som är gjort, och kommer säkert vilja gräva vidare i anläggningen.Carl_Elvis skrev:
Jag får inte göra något själv heller, förutom att byta uttag då(satt tillbaka de gamla i kök och hall).
Min fru var hemma när denna besiktning gjordes och hon sa att vi skulle se till att UTTAGEN skulle bli åtgärdade, dvs den punkten i besiktningsprotokollet. På punkten står det specifikt att de fem uttagen är felaktiga. Om det senare framkommer att det är andra felaktigheter i anläggningen så borde väl inte det ansvaret ligga på oss som säljare, om nu överenskommelsen bara gäller just de uttagen? :/
Absolut, jag håller med dig. Vi kommer att bemöta köparen på ett positivt och trevligt sätt. Vi vet faktiskt inte i dagsläget hur anläggningen i sin helhet ser ut då vi inte är elektriker... Bara att "firman" har slarvat med uttagen. Man börjar då undra vad det mer är som är fel. Men om Anticimex inte hittade mer, ja då vet jag faktiskt inte. Är riktigt orolig att de ska hitta något extremt som att allt får göras om och säljaren kommer kräva oss på det. Vi har knappt råd att sätta in en ny panna i huset vi har köpt. En liten buffert på 70,000 har vi ju, men det är pengar som ska gå till att införskaffa ack-tank och lite annat akut i huset.Bo.Siltberg skrev:Den juridiska biten skulle kanske postas i juridikforumet. Vem äger lägenheten just nu? Det är nuvarande innehavare som ansvarar för att den är korrekt och säker. Den ekonomiska biten med ev ersättningar är dock en helt annan fråga.
Medlem
· Stockholm
· 4 649 inlägg
Beställ då bara jobbet av elektrikern att kontrollera de berörda uttagen, inget annat.
Är dessa ok borde det vara frid och fröjd.
Är dessa uttag felkopplade någon annanstans än i själva uttagen så blir det inget godkännande antar jag, så du kanske får skriva en beställning av elektrikern som endast hanterar funktionen av dessa uttag.
Lova inte för mycket nu!
Är dessa ok borde det vara frid och fröjd.
Är dessa uttag felkopplade någon annanstans än i själva uttagen så blir det inget godkännande antar jag, så du kanske får skriva en beställning av elektrikern som endast hanterar funktionen av dessa uttag.
Lova inte för mycket nu!
Tyvärr är mitt tråkiga svar att allt dessa herrar gjort måste kontrolleras och göras om som TS var inne på om han vill kunna sova gott. Det är viktigt med noggrannhet när det gäller spottar, det finns många bränder som startat genom denna okunskap om värme och avstånd. Det som beskrivs låter inte helt betryggande..
Medlem
· Stockholm
· 4 649 inlägg
Jag håller med, vad jag menar är att det kanske så att TS bara är ägare av problemet med intygen för uttagen, medan de nya ägarna är ägare av de andra "eventuella" problemen, jag vet inte vilken nogrannhet Anticimex besiktade med.Slugge skrev:Tyvärr är mitt tråkiga svar att allt dessa herrar gjort måste kontrolleras och göras om som TS var inne på om han vill kunna sova gott. Det är viktigt med noggrannhet när det gäller spottar, det finns många bränder som startat genom denna okunskap om värme och avstånd. Det som beskrivs låter inte helt betryggande..![]()
Dvs, vem är ägare av problemet/problemen, när man vet det kan man göra en lämplig uppgörelse.
I övrigt håller jag helt med föregående talare.
Nu har min fru en kompis som jobbar som elektriker och kommer hit ikväll efter jobbet och ska titta på det, samt om det behövs, ordna till uttagen med jord osv. Det är det ända vi kan göra nu känner jag... Det står i köpeavtalet att "lägenheten säljes i befintligt skick".
låter som en vettig lösning... Sen ska man inte ha för hårda krav på AC de är inte så duktiga på att göra rätt så det är lite synd om man ställer såna krav på dessa :wow:
Dessa är inte heller utbildade elektriker...
Dessa är inte heller utbildade elektriker...