Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, fel av mig!
11 svar · 3,6k läst
·
E
elmont: Du kanske skulle försöka med att skruva fast armaturstommen i betongen, det är inte helt ok att göra åverkan på armaturen men har man totalt missat kan det kanske vara en nödlösning.
3 svar · 2,3k läst
mr.Ola
mr.Ola: Grattis Protte,Det gjorde du.. :)
24 svar · 6,5k läst
E
el_richard: Var det gästarbetare som hade gjort jobbet?
24 svar · 4,7k läst
J
josehananon: Jo, att allt ska bytas är ju såklart planen, men vi kan tyvärr inte göra allt på en och samma gång. Håller på att ta in offerter på fasad, tak och dränering och planerar för när, vad och hur... börjar trilla in offerter på 400 000 på fasaden, så kan vi vänta med elen ett tag är det givetvis tipp topp :) Tak över huvudet och bra väggar känns som prio nr 1. Sen tycker jag om
35 svar · 5,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jaså, var det två nya trafos som bara höll i 10 min! Då måste det vara ett annat fel, t.ex i dimmern, eller glappkontakt någonstans. Skulle behöva mäta lite.
3 svar · 713 läst
H
hempularen: Tråden flyttad från "olja el".
3 svar · 7,1k läst
Q
quickfix: [citat] Nej, det var jag som inte fattade hur strömmen gick/ hur kretsen var sluten - från fas, till brytaren (on/off), till bryttråden, till lampan, sen till nollan. Insåg inte att jag mätte mitt på fasen och inte på fas och nollan. Därav förvirringen med strömlöst tillstånd.:o
18 svar · 6,7k läst
·
H
HansR: Jag har själv denna. http://egauge.net/products.php Det är möjligt att mäta tolv säkringar per logger och du får det snyggt presenterat på nätet med möjlighet att ladda ner mätdata med en upplösning på 1 dag, 1 timme eller 1 minut.
34 svar · 12,9k läst
·
E
elmont: Jag skulle använda gjutharts eller gel, fördelen med gel är att man kan "göra om" skarven det kan man inte med gjutharts. Gjutharts känns däremot lite "säkrare".
64 svar · 44,6k läst
Bjurran
Bjurran: Vet inte om jag missat det i alla kommentarer här, men är det din "hyresgäst" som tagit dit fläktarna eller fanns de där sedan tidigare? Om hyresgästen tagit dit det, får du behålla det och dras då kostnaden av från räkningen, eller behåller FB dessa fläktar?
39 svar · 9,9k läst
A
Amarace: Ioförsig, kan väl inte skada att det blir avsäkrat den som går till huset så att det blir "huvudsäkringar" dels för huset, dels för garaget. (men då med en Diazedcentral). Så slipper man ju även gå ut till stolpen om strömmen ska brytas (är ju jobbigt på vintern t.ex.) Har inte kollat så noga hur det såg ut, lade bara märke till att kabeln som går till huset såg grannare ut,
3 svar · 3,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: Shit happens. Börja med att byta säkring. Går den igen så kan du börja felsöka.
5 svar · 2,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, visst. Jag pratar bara om vad en eventuell inspektion i efterhand kan tillföra vad gäller uppfattningen om hur bra en anläggning/sprit eller vad det vara månde är. Spriten/anläggningen är fortfarande olagligt framställd, men inte olaglig att använda (i båda fallen). Och, nej bevisläget är nog sämre vad gäller sprit, men inte mycket, det är ganska svårt att bevisa att
24 svar · 13,2k läst
R
roli: [citat] Ett underskattat verktyg som i vissa fall ersätter de flesta elverktyg.........
11 svar · 3,1k läst
·
H
Helioz: [citat] Hela momentbegränsningsmekanismen skiljer sig åt. På en vanlig skruvdragare är det en sorts mekanisk koppling som släpper kopplar ur chucken när ett moment uppnåtts medans motorn fortfarande snurrar. På en momentskruvdragare stängs hela motorn av när rätt moment uppnåtts, därför är den mycket mer exakt. I takt med att batteriet laddas ur minskar volten och därför uppnås
7 svar · 2,0k läst
T
Tobbe_3: [citat] Det finns även driftmässiga problem i anläggningar med "fuljordning" och jordfelsbrytare. Lösa apparater t,ex kaffebryggare, elradiatorer m.m så funkar det rent driftmässigt, Dock med tidigare nämnda säkerhetsproblem. Är det däremot en elpanna eller något annat med kontakt till jord andra vägar än skyddsledaren, då risken stor jfb löser ut i tid och otid trots att elpannan
99 svar · 17,4k läst
D
Dodger: [citat] Där håller jag inte med. Själv valde jag bort ett företag som jag brukade göra jobb för 4-500 00 kr/år hos till förmån för privata kunder. Anledningen var att jobben på företaget tog så stor del av min tid att de privata kunderna blev lidande, dels p.g.a. brist på tid och dels på alla "jourutryckningar" som vi tvingades göra till företaget som vände upp&ner på hela
7 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Vad gäller inkopplingen så tycker jag här har kommit några bra förslag. Men jag reagerar på Kabeltypen, Vad är det för kabel?
9 svar · 13,4k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ja, visst är det rent för jävligt! Dagligen så luras kunder av byggfirmor och golvfirmor på både säker förläggning och garantier på upp emot 20 år på golvslingan och återställande av badrum efter ev. lagning. Det dom får istället är väl en sketen garanti på 2 år för säkert enbart värmekabeln av golvfirman... //Patrik
22 svar · 4,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och samtidigt den lägsta ... ;) Fast det finns ju iofs ABL som har begränsningen max 1000V huvudspänning. Men det är lätt att råka säga/skriva bara AB och helt enkelt klumpa ihop dom. BB1 är så låg behörighet att det knappast kan sägas ge "behörighet för att utföra allmänna installationsarbeten". Det är onekligen rätt få "körkortsklasser" för ett såpass brett område
10 svar · 4,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Finns det ens isolationsprovare som mäter med växelspänning? Jag har aldrig sett någon, eller hört talas om det, men jag lär mig gärna mer.
14 svar · 24,7k läst
·
H
hempularen: Men, i första inlägget talas det om att detta är en lägenhet. Då måste du ha tillstånd för detta av styrelsen i bostadsrättsföreningen, eller fastighetsägaren om det är en hyresrätt.
18 svar · 7,5k läst
alphonsee
alphonsee: På våran firma skriver vi en servicerapport på varje arbete, stort som litet. Vilka kontroller som utförts, resultat sv dessa. Vilka grupper vi arbetat på osv. Detta är väldigt uppskattat av våra kunder.
4 svar · 1,4k läst
F
frav: Har varit med om det ett antal ggr. Efter några år så har elektrolytkondensatorerna svällt & spruckit. Därefter lirar inte strålkastarnas elektronik, antingen lyser de hela tiden eller går de av & på mest hela tiden.
6 svar · 17,6k läst
E
el_richard: EKLK är bättre. Fråga om du ska dra kabeln (ingen vill krypa under hus), elektrikern vill nog sälja och koppla vägguttaget. Riktiga elektriker avskyr biltema/malmbergs kvalite.
2 svar · 6,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Bättre med en egen JFB/PSA på grupper som är utanför huset...det som finns i en vanlig bostad är det sällan problem med att ha under en JFB...
4 svar · 8,2k läst
Nol
Nol: Tack alla, jag förstår och vet nu. :thumbup: Mvh Nol
10 svar · 5,2k läst
E
elmont: Nej, anvisningen säger fast montage och då ska det vara fast montage.
1 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.