El
mycke_nu: OK, det var ju ett antal bra förslag. Ska kolla vad som finns att få tag på här.
JadedHeart: Har bestämt mig för att göra ett försök, men att göra den i trä efter samrådan men min ELis... /Per-Arne
Slugge: Det är inte din elinstallatör som snott den då för den varit utsliten eller av fel sort? Ska du inte koppla in kommande servis där istället kanske?
Glufsglufs: Håller du till centralt så har du MEAB på sveavägen, en elgrossist
Mikael_L: [citat] Du måste lägga trefasuttaget på JFB, om du inte har tänkt bryta mot regler. Belysningen får ligga utanför JFB om all belysning är fast inkopplad i kopplingsdosor el likn. Men frågan är väl -varför krångla till det? Ang IP-klass så är det miljön som avgör, inte om det finns vattantapp eller golvbrunn eller så, vilket många felaktigt tror. Och IP-klass ska väljas efter
antasp: Var och fixade lite i lägenheten idag och kom då på att jag kan dra kyl/frys på samma som hall/sov/bad istället. närmaste dragningen dessutom, konstigt att man inte tänkte på det först... angående uttag i köket så är det inte mycket att välja på om man inte vill bila upp hela hall-taket för att dra nya rör. däremot så har både diskmaskin och spis egna säkringar så det blir
HandySmurf: [citat] Knappast. Nu var det inte frågan om att bygga växthus utan att dra kabel i VP-rör i vägg.
lars_stefan_axelsson: [citat] Sammanfattningsvis så står det bara att många växelriktare har en inbyggd funktion för att inte mata om nätet faller bort (ENS funktion) *eller* att det kan vara utfört separat. Det står också att det skall finna brytare s.a. elnätsägaren skall kunna bryta om det behövs vid arbete. Så man behöver rätt växelriktare, rätt installerad och elnätsägaren måste veta om den.
elmont: Den silikon som man "limmar" med är nått helt annat än den som finns i sprayburkar, "limsilikon" avger ättika när den härdar, i spray finns det ingen ättika ock den härdar inte
GK100: Tyvärr är många av dessa konstruktioner för LED- drivrar mm undermåliga på flera sätt men iofs mycket billiga att tillverka. Men om man ser till att det är fasen som bryts (vilket det nästan alltid är) och lägger till en X-konding som Bo nämnde kommer man undan problemet. Dock tycker man att det borde vara grund 1A med en tillräckligt robust lösning i det som säljs.
AnnIng: Ifråga om bostadsanpassning så gäller samma regelverk i hela landet så alla kommuner erbjuder samma anpassningar och man får bidrag som täcker hela kostnaden om det inte är så att man vill lägga till nånting utöver standard. För att få anpassningen krävs att man ansöker om den och att man bifogar ett intyg från arbetsterapeut om att hon verkligen behöver den. Är det så att ni
Bo.Siltberg: Ja, det låter läskigt löst, och ännu läskigare när det ibland står att detta moment ska användas för att testa terminalens hållfasthet. Men det står så i flera standarder. Lite beroende på typ av materiel kan man hitta värden på ca det dubbla, 0.5 Nm för "småledare". Jag hittar ingen skillnad på solida och flerkarderliga ledare. Lite känsla är nog bra här för vad som är
Kattvovven: [citat] Det roliga är att det var precis vad min sambo sa imorse! Jag mumlade någonting om att "det heter ju perilex! Klart man måste kunna söka på det då!"
m1cke: Jag tror din centraldammsugare är nyare Bambi. men i alla fall är felet funnet tror vi. Kolen var helt slut! Så de blev till att beställa nya så får vi hoppas det ordnar sig! tack för all hjälp!
fredrik.johansson: Vitsen med ect-behandlingen (som fortfarande används på djupa terapiresistenta depressioner) är att framkalla ett epileptiskt anfall. Hjärnans signalsubstanser frisätts i massor och hjärnan "rebootas". Ofta är effekten på depressionen mycket snabb (dagar jämfört med veckor för tabletter) Kramperna i kroppen märks knappt eftersom man först ger muskelavslappnande. Strömmen ges via
lars_stefan_axelsson: [citat] Hmm, det är ju en tanke. Jag bara funderar på hur långt det skulle leda. Mycket av elsäkerhetsarbetet faller ju tillbaka på "följ tillverkarens anvisningar" och det har ju uppenbarligen inte skett här. Så vi skulle i så fall behöva ett ännu mer omfattande standardverk där *allt* specificeras, hur många tillslag av vilken karraktär osv. osv. Det finns ju även
empame: Någon som har ett bättre förslag på dimmer som inte kostar allt för mkt. Ska ha totalt 16st.
Gabbe1: När jag byggde nytt så valde jag mellan fjärrvärme och bergvärme. Skillnaden i installationskostnad var ca 100K och det avgjorde till fjärrvärmens fördel. Även om jag idag betalar 2-3ggr mer/kwh med fjärrvärme så skulle det ta väldigt många år innan bergvärme blev lönsamt. Om man dessutom räknar in ränta på dessa 100K och ett större behov av underhåll på bergvärme så blir
Glufsglufs: [citat] Kan ju vara så att det för en firma skiljer så lite i totalkostnad mellan en nyutexaminerad och en med några års erfarenhet som kan jobba på egen hand. Det är nog mera facket än företagen som stoppar upp det hela.
peo: Kan väl komplettera angående "komplikationer i relationen" att dessa uppstod mer än 4 år efter att arbetet med elen var "färdigt". Skellefteå är en liten stad.. alla elfirmor vet vem GBM är, dessutom jobbar han numera hos elnätsägaren... Vi (familjerna) har hjälpt varandra när det har behövts fram tills att jag och f.d till slut bestämde oss för att det var dags att avbryta
elmont: I takfoten har du väl ingen isolering och därmed inga problem med värme, sätter du dit "pottor" blir det bara sämre . Vilket djup du behöver ser du på "specen" för armaturen du tänker sätta dit det varierar lite så man kan inte ge ett mått som gäller generellt. IP 20 är ok MEN armaturen bör vara godkänd för utomhusbruk, vissa klarar inte utomhusmiljön.
snaggletooth: Ankan78> Ah (Amperetimmar) anger batterikapacitet. A (Ampere) är den rätta benämningen för strömstyrka.
Dodger: [citat] Att den brukar ställas in att gå kontinuerligt på lågvarv är nog en sanning med modifikation eftersom det beror dels på hur kunden vill ha det och dels på den som installerar den. Av mina kunder så är det t.ex. en försvinnande liten andel som velat ha den med kontinuerlig drift. Vädringsfunktionen har de däremot varit intresserade av. En fördel med kontinuerlig gång är ju
el_richard: Man ser ingen skilland på en hederlig glödlampa kontra ovan nämd Philips Led.