2 686 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ubåt ok?
Vattenpumpen i vårt fritidshus slutade att köra, så jag öppnade centralen för att se om det fanns något mystiskt. Då såg jag att en ubåt, som elektrikern hade använt (alltså inget hempul) för att samla två ledare (en 1.5 mm2 FK och en 1.5 mm2 enkeltrådig ledare från en kabel) hade smält. Jag satte i en annan ubåt och allt funkade igen.
Sen undrar jag nu om det verkligen är bra att skarva en FK kopplingsledning och en enkeltrådig ledare med en ubåt? Den kan väl inte klämma bra på både en flertrådig och en enkelttrådig ledare i samma hål? Vore det inte säkrare med en WAGO?
Sen undrar jag nu om det verkligen är bra att skarva en FK kopplingsledning och en enkeltrådig ledare med en ubåt? Den kan väl inte klämma bra på både en flertrådig och en enkelttrådig ledare i samma hål? Vore det inte säkrare med en WAGO?
Låter ju onekligen som att det har blivit dålig kontakt med FK vilket resulterar i värme, vilket bidrar till sämre kontakt vilket resulterar i mer värme vilket...
Ja, så kan det hålla på tills strömmen bryts och räddningstjänsten inriktar sig på att rädda intilliggande byggnader då huset med kontaktfelet är bortom all räddning.
Lite tillspetsat, men tyvärr händer det.
Ja, så kan det hålla på tills strömmen bryts och räddningstjänsten inriktar sig på att rädda intilliggande byggnader då huset med kontaktfelet är bortom all räddning.
Lite tillspetsat, men tyvärr händer det.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Jag tror att en Ubåt normalt skall vara OK för en sådan skarvning. Men det kan ha varit fel på den.
För något år sedan utfärdade elsäkerhetsverket försäljningsförbud mot en variant av Ubåt. Förhållandet mellan håldiametern för ledarna och diametern på skruven var fel, så att ledare kunde hamna bredvid skruven, istället för under den.
Jag kan komma ihåg fel, men jag tror att det var fabrikat Malmbergs.
har du resterna kvar så borde du kontakta elsäkerhetsverket, det skulle ju kunna vara samma fel på något annat fabrikat hos dig, eller så är det en av de förbjudna klämmorna du råkat ut för.
Oavsett så tror jag att det är lite dåligt jobb av elektrikern, man skall alltid provrycka i trådar efter koppling. Då borde felet visat sig.
För något år sedan utfärdade elsäkerhetsverket försäljningsförbud mot en variant av Ubåt. Förhållandet mellan håldiametern för ledarna och diametern på skruven var fel, så att ledare kunde hamna bredvid skruven, istället för under den.
har du resterna kvar så borde du kontakta elsäkerhetsverket, det skulle ju kunna vara samma fel på något annat fabrikat hos dig, eller så är det en av de förbjudna klämmorna du råkat ut för.
Oavsett så tror jag att det är lite dåligt jobb av elektrikern, man skall alltid provrycka i trådar efter koppling. Då borde felet visat sig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Även jag kan komma ihåg fel, men jag har för mig att det var RUTAB och inte Malmbergs (så tillvida att det inte är så att det har varit två fall).hempularen skrev:Jag tror att en Ubåt normalt skall vara OK för en sådan skarvning. Men det kan ha varit fel på den.
//Patrik
Det var faktiskt Malmbergs http://www.voltimum.se/news/4800/cm/forsaljningforbud-for-toppklamma.html.
Men jag håller med elmont, de har väldigt många bra grejor också.
Men även de mer renommerade namnen har inte alltid så bra grejor heller, Eljo har ju haft en hel del trassel med diverse uttag de senaste åren.
Men jag håller med elmont, de har väldigt många bra grejor också.
Men även de mer renommerade namnen har inte alltid så bra grejor heller, Eljo har ju haft en hel del trassel med diverse uttag de senaste åren.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det var två olika fall så både jag och Hempularen hade rätt.
RUTAB har också haft försäljningsförbud på sina ubåtar en gång.
http://www.fluxio.se/forum/produktn...rbud-pa-qtopklaemmaq-fran-elektroskandia.html
//Patrik
http://www.fluxio.se/forum/produktn...rbud-pa-qtopklaemmaq-fran-elektroskandia.html
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Om nu både Rutab och Malmbergs har haft samma problem så är det väl troligt att de köper sina kopplingar från samma kinesiska tillverkare, som säkert lyckats få ut den under några namn till.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Det var ju bara en spekulation från mig att det berodde på en felaktig ubåt. Kan ju vara något annat fel också, en av trådarna kanske aldrig ens gick in i kopplingshålet, bara låg mot en ledare lite lätt, eller så kan enkeledaren ha varit felaktigt skalad så att den gått av, och ändarna har bara låg mot varandra.
En pump drar väl ganska lite ström, så det är lite skumt att det överhuvudtaget kunnat bli så varmt i kopplingen.
En pump drar väl ganska lite ström, så det är lite skumt att det överhuvudtaget kunnat bli så varmt i kopplingen.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
En pump har rätt så bra startström förövrigt.7-8gånger märkströmmen är inte ovanligt.
Dålig kontakt och lite fukt bidrar även till varmgång.
Dålig kontakt och lite fukt bidrar även till varmgång.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Klicka här för att svara