Hej

Jag vill ha en liten batteridriven fjärrstyrd elektromagnet för ett hobbyprojekt. I praktiken vill jag kunna trycka på en knapp på en fjärrkontroll och slå ifrån strömmen så att magneten kopplas ifrån och en lucka stängs via gravitation.

Är det någon som vet om man kan få tag på detta någonstans eller om det finns något forum för modellbyggare där man skulle kunna fråga?

S
Redigerat:
Kanske en magnet avsedd för branddörrar/brandspjäll kan fungera.

Www.kjell.com har fördigbyggda sändare/mottagare för 12volt. Kolla under byggsatser. Ev kanske det är 12-24v (osäker)

Branddörrs hållarmagneter är på 24v.

D
Herr Hysteres skrev:
Jag vill ha en liten batteridriven fjärrstyrd elektromagnet för ett hobbyprojekt. I praktiken vill jag kunna trycka på en knapp på en fjärrkontroll och slå ifrån strömmen så att magneten kopplas ifrån och en lucka stängs via gravitation.
Skall elektromagneten vara batteridriven? Om du skall hålla upp en dörr med en dragen elektromagnet så lär det dra ganska mycket ström kontinuerligt. Bättre i så fall att ha en liten hake som håller upp dörren som du lyfter med en elektromagnet.

Herr Hysteres skrev:
Hej

Är det någon som vet om man kan få tag på detta någonstans eller om det finns något forum för modellbyggare där man skulle kunna fråga?
Låter misstänkt likt en automatisk kattlucka :)

Kolla med djuraffärerna i så fall...

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.