Ska ha kyl och frys i ett högskåp. Kan/får man montera vägguttaget under högskåpet?

Uttaget bör sitta så att man kan dra ur stickproppen INNAN man tex ska flytta på skåpet så uttaget ska vara åtkomligt, så frågan är väl vart "under högskåpet" är.

Det är ett högskåp från ikea som står på 16 cm ben.
Så tar man bort sockeln under skåpet så kommer man åt vägguttaget.

Sitter det på väggen under/bakom skåpet kan man knappast säga att det är åtkomligt. Då tycker jag att det är bättre att sätta det inne i skåpet. Det brukar finnas plats på sidan av kompressorn, men bäst skulle det sitta i ett överskåp.

Inne i skåpet blir nog problem, för det kommer bli utanpåliggande uttag.
Sedan har jag inget överskåp över kyl/frys

Kanske i ett skåp på sidan om?
Ps
Det är ju inga större problem att fälla in en ROT dosa och sätta ett infällt uttag om man så vill.

Men finns det något negativt ur elsäkerhet att sätta vägguttaget under högskåpet och behöva ta av sockeln när man behöver dra ur sladden? sockeln tar man ju lätt av på ikea kök

Det är inte bara för att dra ur stickproppen det ska även vara möjligt att byta uttaget om/när det går sönder. Men du sätter det vart du vill. Varför fråga om du inte blir nöjd med svaren?

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Jag frågar för att jag vill höra om det är okej som jag tänkt.
Sätter jag det i ett skåp sidan om så måste jag göra ett ganska stort hål i sidan på skåpet för att få igenom kontakten. Men det är kanske den bästa lösningen om uttaget ska vara lätt åtkomligt.

Överskåpen. Bara dit med ett uttag och sen göra ett doshål i plyfan som är baksidan på skåpet. är ju ändå 2cm luft där bakom på typ alla skåp. Som sagt varför krångla till det?

-=fullmoon=- skrev:
Överskåpen. Bara dit med ett uttag och sen göra ett doshål i plyfan som är baksidan på skåpet
Fast nu hade TS inga överskåp.

elmont skrev:
Det är ju inga större problem att fälla in en ROT dosa och sätta ett infällt uttag om man så vill.
Beror ju iofs lite på vad väggen är av för material. Massiv betong är ju åtminstone en aning svårbearbetat. :)

Alfredo skrev:
Beror ju iofs lite på vad väggen är av för material. Massiv betong är ju åtminstone en aning svårbearbetat. :)
Det är betong väggar, det är därför som vi ska köra med utanpåliggande uttag

Standardhöjd på uttagen till kyl/frys är 2000 mm över golv (om jag kommer ihåg rätt) i det utrymme (sidleds) där kyl/frys ska stå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.