El
Glufsglufs: Kolla upp vilken färg som är fas och som sen går ner till brytaren (vit eller gul) och kolla vilken av dom två som drar iväg till belysningen. Den färg som drar till belysningen ska du koppla ihop med den bruna i din nya kabel. Kolla sen upp vilken färg som är nolla (kolla ett uttag eller i centralen eller mät var du får 230V) och med den kopplar du den blåa i din nya kabel. OBS!
mrfrenzy: Det är nog ett "slutsteg" för hemmabruk. Europakontakt är inte så vanligt på lite större steg. Om nätdelen är switchad och det bara ger 200W så behövs inte mer än 1A säkring.
petersv: Överslag vid lågspänning händer visst. På jobbet var det en lamparmatur där en slarvigt placerad anslutningskabel låg så att den vid lämplig väderlek gav överslag. Svart som natten av sot runt om när elektrikern väl hittade felet. (var sådär 20 lågenergiarmaturer på samma slinga).
Avemo: Om det inte finns något som kan absorbera strålningen så fortsätter den med ljusets hastighet tills den stöter på något som kan absorbera den. Det är en form av ljus och uppför sig som sådant. Energin kan inte försvinna, men den kan försvinna från jordens yta. Erik
matteus: Nolla blir för dyrt att koppla. Då gäller det altså skarva bort kontakten från spisen och koppla in på befintligt uttag med andra ord? Om jag förstått detta rätt så spelar de 3 röda markerade stiften på bilden ingen roll var de skall sitta på spisens skarv? Eftersom kontakten saknar nollastiftet? Lutar nog åt en elektriker. Men kan vara skönt o veta.
hempularen: Jag tror att det är hög tid att stänga denna tråd.
kinshasa: Tack för hjälpen ! Riktigt vad det var för fel verkar jag inte få reda på. Jag hade loss locket i taket och kontrolldrog i de skruvar som håller lampkontaktens "baksida" - plötsligt fungerade det igen. Mvh Jörgen
Glufsglufs: [citat] Ja, ok, jag är med. Men man kan inte säga nej nej pga något annat än det estetiska i det här fallet om det inte är så att fabrikanten vid det tillfälle kanalen installerats uttryckligen förbjudit den typen av installation för så länge det är i torrt utrymme så är det vidare upp till den som nyttjar utrymmet att inte hälla vatten i den, jag menar, hur överbeskyddande ska
Bricco: Köp. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146986113
tomlan: regla upp nytt att placera dosa o rör i skule jag gjort, då får du ju tilläggsisolerat också:)
emigrating: Hällen kräver enligt handbok 2x16A och full effekt utan boost ligger ju under det dessa klarar levera (den ankom utan kabel/perilex förresten), frågan var mer om det var någon ide att köra 20A just pga boost effekten som då drar sig över 10kW. Men det är klart, hur ofta kommer man boosta full effekt på mer än en eller kanske två plattor om gången. En 3x230 eller 400 hade nog varit
prototypen: Japp, fullt naturligt. Det är kapacitiv koppling mellan trådarna (tändtråden ligger nära fasledaren eller andra tändtrådar) och med ditt känsliga instrument så visar det 114 V. Prova att jorda ena mätpinnen och håll i den andra. Protte
spinout: Det är väl inte så himla krångligt heller om man vill garantera kortslutningsskydd för kabeln. Bara att sätta en kapsling med säkring i matande ände, ingen större kostnad. Man kan dessutom sätta både motorskydd och säkring i samma kapsling.
prototypen: Skulle det inte vara möjlig att skruva ihop brädorna som ska vara bakom skåpet och lyfta dit som en hel sektion? Annars så kan nätägaren kanske gräva runt skåpet och vika fram det en bit. Protte
Yrrol: Pratade med tillverkarna. Går ej idag, men de håller på att utveckla en lösning på det. Dock måste man byta ut ens befintliga då hela insatsen blir ny, man kommer inte kunna lägga till fjädrar i den gamla modellen.
mycke_nu: OK. Det är skillnaden mellan hempulare och Proffs. Vi letar efter genvägar som egentligen inte finns. Tack.
Rrrrr: LED passar alldeles ypperligt utomhus! Får längre livslängd ju kallare omgivningstemperatur man har. Vad är det för typ av "rum"? Är det en "lång takfot" ovanför en altan/uteplats? Tak i inglasning? Eller runt huset i takfoten?
mrfrenzy: När du monterar en dosa så måste du ju precis som vanligt fräsa ett tillräckligt stort hål och sedan montera en apparat eller doslock nedanför. Lite bilder kanske skulle hjälpa för att förstå problematiken.
Patrik_Hed: Det kan ju vara så att tidrelät inte mår så bra av att bryta en hög last. //Patrik
hempularen: Det kan vara så att PEN ledaren har släppt, det ger överspänning i diverse uttag, överström uppstår pga. detta och säkringen löser ut. Men det vore intrssant med information om vad felet visat sig vara för TS.
Glufsglufs: [citat] Jodå, då skruvar man ur dom två man har satt, riktar apparaten och skruvar i dom andra två. :)
Bo.Siltberg: Nädå, vänta tills det börjar ryka och ring brandkåren :P
Suhagg: [citat] Självklart. Tänkte lite fel. Att säkra av stuga, garage och hus måste ju vara klart bäst. Då kan jag ju enkelt slå ifrån någon av dessa om det skulle behövas.
spinout: Tror inte det står i reglerna över huvud taget. Ibland är det inte möjligt att kompensera intill förbrukaren (förbrukarna). Då får man ställa ett kraftigare kondensatorbatteri i matande ände (eller så nära som möjligt). Har varit med om det en gång då en hög reklamskylt ~10m med väldigt många lysrör i var helt okompenserad. Vi satte en stor kondensator nere på marknivå. (fick
hempularen: Då får du vara VÄLDIGT glad att det gick bra. Du har alltså haft glappkontakt i en anslutning med kanske 10 ampere (eller 16?). Sådant kan bli oerhört varmt och börja brinna. En sådan glappkontakt kan vid 10A utveckla 1000W värme. Inne i en eldosa räcker det gissningvis med 30 - 50W för att orsaka brand.
mycke_nu: Eurokontakt är inte tillåtet på en dammsugare, dom tål bara 2A.