Jag ska såga upp upp väggen som bilden visar, problemet är bara att det går el rakt igenom väggen. Nedtill sitter en täckplatta på väggen med sladdarna innanför (sladdarna låg visst löst innaför täckplattan noterade jag hua, nyköpt bostadsrätt med intyg från ordförande att få ta ner väggen. Så inga problem där iallafall).

Jag undrar därför om jag helt sonika själv får korta ner elstammen som bilden visar och sen bara täcka sladdarna med adekvata hylsor innanför väggen.

Jag vill ju inte göra något ingrepp som kan äventyra en eventuell försäkring. Men lagen säger väl bara att man inte får dra nya eldosor och förlänga stammen, och jag ska ju förkorta stammen. Jag ska alltså inte ens flytta kontakdosan, "utan bara korta ner sladden" som nu ligger löst i väggen.

Hoppas ni förstår.

Får jag det?

Bild http://www.ladda-upp.com/bilder-a/elivagg2-986.jpg

elivagg2-986.jpg

Redigerat:
C
Nej.

Du får inte heller ändra eller riva.

Bök....
Vad kan det tänkas kosta att låta en elnisse göra ominstallationen. Det handlar ju bara om att korta ner sladden 1 m.

elivagg2-986.jpg

B
om är du lite crazy. gör det själv. men som sagt du ska egenligen inte göra det själv.
och om du vill va laglydig kolla om det kanske går att göra något mera jobb.
tillräckligt med uttag?

Mikael_L
Jag ser ingen bild med den länken ...

Bildlänken funkar inte.
Du behöver hitta den dosa som matar dosan som kommer att rivas bort, och koppla bort ledarna ifrån den matande dosan och dra ut dem ur röret, inte "avsluta" dem inne i väggen.

Får är snälla djur. :P

//Patrik

Man kan ju fräsa ur en dosa ovanför utsågningen och avsluta FK där, men det kräver behörighet och nödig kunskap.

Det är bättre om "Elnissen" kommer.

Det har löst sig, dosan fick sitta kvar, istället för att ta bort 40cm av väggen tog jag bara bort 27cm. Det blev troligen bättre så också. Mycket nöjd är jag, tack för seriösa svar, de som gav.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.