6 095 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Får jag ta bort ett el-uttag själv
Jag ska såga upp upp väggen som bilden visar, problemet är bara att det går el rakt igenom väggen. Nedtill sitter en täckplatta på väggen med sladdarna innanför (sladdarna låg visst löst innaför täckplattan noterade jag hua, nyköpt bostadsrätt med intyg från ordförande att få ta ner väggen. Så inga problem där iallafall).
Jag undrar därför om jag helt sonika själv får korta ner elstammen som bilden visar och sen bara täcka sladdarna med adekvata hylsor innanför väggen.
Jag vill ju inte göra något ingrepp som kan äventyra en eventuell försäkring. Men lagen säger väl bara att man inte får dra nya eldosor och förlänga stammen, och jag ska ju förkorta stammen. Jag ska alltså inte ens flytta kontakdosan, "utan bara korta ner sladden" som nu ligger löst i väggen.
Hoppas ni förstår.
Får jag det?
Bild http://www.ladda-upp.com/bilder-a/elivagg2-986.jpg

Jag undrar därför om jag helt sonika själv får korta ner elstammen som bilden visar och sen bara täcka sladdarna med adekvata hylsor innanför väggen.
Jag vill ju inte göra något ingrepp som kan äventyra en eventuell försäkring. Men lagen säger väl bara att man inte får dra nya eldosor och förlänga stammen, och jag ska ju förkorta stammen. Jag ska alltså inte ens flytta kontakdosan, "utan bara korta ner sladden" som nu ligger löst i väggen.
Hoppas ni förstår.
Får jag det?
Bild http://www.ladda-upp.com/bilder-a/elivagg2-986.jpg

Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Bildlänken funkar inte.
Du behöver hitta den dosa som matar dosan som kommer att rivas bort, och koppla bort ledarna ifrån den matande dosan och dra ut dem ur röret, inte "avsluta" dem inne i väggen.
Du behöver hitta den dosa som matar dosan som kommer att rivas bort, och koppla bort ledarna ifrån den matande dosan och dra ut dem ur röret, inte "avsluta" dem inne i väggen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Får är snälla djur. 
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara