12 406 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
skulle byta spisplattor men rörde ihop kablarna...
Sida 1 av 2
När allt nästan var färdigt så började det ju såklart att krångla med en mutter och ojsanhoppsan så hade jag ingen koll på de 4 sladdarna längre...
Enda testverktyg jag har är en sån faspenna som lyser ifall det är spänning..
Jag jag göra som så att jag vrider vredet till steg 1, se vilken kabeln som blir strömförande och sätta den på 1:ans platt-kontakt...
fast- det är 4 kablar med 6 steg på vredet, hur löser jag det då, bara se vilken kabel som får pennan att lysa och sätta den på 2ans kontakt osv? eller hur är de fördelade mot vredets 6 steg?
svårare behöver det väl inte vara, eller?
Enda testverktyg jag har är en sån faspenna som lyser ifall det är spänning..
Jag jag göra som så att jag vrider vredet till steg 1, se vilken kabeln som blir strömförande och sätta den på 1:ans platt-kontakt...
fast- det är 4 kablar med 6 steg på vredet, hur löser jag det då, bara se vilken kabel som får pennan att lysa och sätta den på 2ans kontakt osv? eller hur är de fördelade mot vredets 6 steg?
svårare behöver det väl inte vara, eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Jag skulle nog rekommendera att du köper en billig multimeter och ohmmäter i stället - du kan slinta med dom lösa tåtarna.:@
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jag skulle nästan säga att du är chanslös utan kopplingsschema.
elementen serie och parallellkopplas eller kopplas inte alls i olika kombinationer.
Med 4 trådar kan du ha 3 eller 4 element i plattan.
Lägg ner eller skaffa ett internschema.
Protte
elementen serie och parallellkopplas eller kopplas inte alls i olika kombinationer.
Med 4 trådar kan du ha 3 eller 4 element i plattan.
Lägg ner eller skaffa ett internschema.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Allt går, det är bara det omöjliga som tar lite längre tid. 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
men det är ju klart som korvspad
Kopplingsschema
ETH 6060-2U 061010-1 ETH 6060-4U, 8060-
1U,8060-2U 061010-2
Så det är ju bara att få tag på ett schema då.
Protte
Kopplingsschema
ETH 6060-2U 061010-1 ETH 6060-4U, 8060-
1U,8060-2U 061010-2
Så det är ju bara att få tag på ett schema då.
Protte
Japp....scheman finns på sista sidan....