4 487 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Säkring löser i badrum.
Hej!
Jag har ett litet problem som jag gått o grunnat på något år men fan inte grunnat ut, varför det blir som det blir.
Jag bor i bostadsrätt. I mitt badrum har jag ett uttag som gissningsvis är ditsatt för torktumlare samt tvättmaskin. Hela badrummet är avsäkrat med 10 amp säkring samt jordfelsbrytare.
När jag kör torktumlare samt tvättmaskin samtidigt går det ca 3 min sen löser både säkring och jordfelsbrytare.
Kör jag maskinerna var för sig funkar det klockrent.
Vad fan är det som strular?
Behöver jag säkra upp till 16 amp säkring eller va är felet?
I min världsordning borde säkringen hålla för båda maskinerna. Eller är det gränsfall?
Oavsett är jag tacksam för felsöknings tips.
Hela installationen är gjord av behörig elektriker, så där bör det inte fela....
Jag har ett litet problem som jag gått o grunnat på något år men fan inte grunnat ut, varför det blir som det blir.
Jag bor i bostadsrätt. I mitt badrum har jag ett uttag som gissningsvis är ditsatt för torktumlare samt tvättmaskin. Hela badrummet är avsäkrat med 10 amp säkring samt jordfelsbrytare.
När jag kör torktumlare samt tvättmaskin samtidigt går det ca 3 min sen löser både säkring och jordfelsbrytare.
Kör jag maskinerna var för sig funkar det klockrent.
Vad fan är det som strular?
Behöver jag säkra upp till 16 amp säkring eller va är felet?
I min världsordning borde säkringen hålla för båda maskinerna. Eller är det gränsfall?
Oavsett är jag tacksam för felsöknings tips.
Hela installationen är gjord av behörig elektriker, så där bör det inte fela....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Det är nog den behörige som felat - han tänkte inte på att du ville köra tvätt o tork samtidigt...för det går inte på en 10A säkring.
Att JFBn löser i samma veva är dock inte så bra. Det beror antagligen på någon inducerad ström som dvärgen orsakar.
Att JFBn löser i samma veva är dock inte så bra. Det beror antagligen på någon inducerad ström som dvärgen orsakar.
10A säkring håller inte för både TM och TT samtidigt. De behöver varsin egen grupp. Varför JFB löser dock var ju lite märkligt.. Det är inte så att du har en personskyddsautomat (kombinerad automatsäkring och jordfelsbrytare) för den gruppen?
Om det var jordfel så skulle rimligtvis JFB även lösa om du körde TM eller TT separat.
Om det var jordfel så skulle rimligtvis JFB även lösa om du körde TM eller TT separat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Det kan väl vara så att motorerna i maskinerna inducerar en störning (mot-EMK) när dvärgen bryter. Brytarna i maskinerna har troligen ett avstörningsfilter kopplade över dem.
Om du känner för det så kan du ju kolla vad TM och TT drar i watt. En 10A säkring tar inte mer än max 2300W i regel.
Nja...kan väl testa med 13A först.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Det är dock ingenting som vi brukar föreslå reservationslöst här.
Det är många faktorer som spelar in hur detta löses på bästa sätt.
Det är många faktorer som spelar in hur detta löses på bästa sätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Finns en bra lösning och det är att inte köra maskinerna samtidigt, funkar alltid.
Protte
Protte
Det skall vara 2,5 kvd för att säkra upp från 10A. Och då kan man ha 16A. Det är ganska vanligt att man drar 2,5 till TM o TT så kolla .
Enklast lär ju vara att dra i en fas till och byta uttaget mot en anslutningsdosa och utöka med en säkring.
Det är givetvis inget man gör själv dock, kan gå riktigt illa om man använder fel fas.
Det är givetvis inget man gör själv dock, kan gå riktigt illa om man använder fel fas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Bostadsrätt kan betyda enfas och då åker man på en egen nolla för nya uttaget, sedan är det ofta bara 25 A huvudsäkring och då är det inte mycket kvar till spis och dammsugaren.
Protte
Protte
Fick samma problem då vi köpte ny torktumlare. Vår gamla hade troligen lägre effekt. Lösningen var att vänta tills tvättmaskinen gått ett tag innan vi startar torktumlaren. Tvättmaskinen drar mest när den värmer vattnet, under gång så drar den mycket mindre.
Klicka här för att svara