El
robinan: [citat] Det är ioförsig sant... det vet man ju aldrig. Får väl ringa informationstelefon, spela in och fråga :)
mycke_nu: På något ställe har jag först förberett med VP-rör eller kabel i innertaket och sedan borrat i renoveringsdosor efter listen när taket var klart. Det är ett j-kla pillande att fiska ut röret/kabeln och få ihop det med renoveringsdosan, men det går.
Håkan: Har kopplar enl anvisningar och varmvatten är på "g". / Håkan
Patrik_Hed: Då tar jag och kör på behörighetsinformationen. Det du ska göra är behörighetskrävande och får endast utföras av en elektriker eller elinstallatör. //Patrik
TLovskog: När vi byggde ut förra året lade elektrikern all el som skulle till vägguttag i ytterväggarna i plattan. Allt annat har gått i taket och ner i innerväggarna. Som lekman kan man ju tycka det är smidigt att ha det i plattan (eftersom de garanterat inte är i vägen i väggen för upphägningar och infästningar). Iom att de är i ytterväggarna är det i princip inget problem med framtida
Mellanbarn: Tror nog det svengelska "Solid-state-relä" är en bra sökterm.
el_richard: Behövs ej, din besiktningsman är som sagt lite fel ute...
Rrrrr: köp belysning/trafos som är gjorda för att sitta ute, sedan är de bara att bygga en liten lucka!
elmont: Titta här tex. http://www.cylinda.se/ och gå till nån butik och kika
apersson850: Centralen är en Siemens. Senast jag installerade ett hus, vilket var 1988, satte jag in en likadan (fast med fyra rader, inte två). Det kluriga med den är att även om skena och sånt är DIN-standard, hade Siemens lägre dvärgbrytare än alla andra på den tiden, så det är alls ingen garanti att andra fabkrikat passar. Jag minns att vi skulle ha några reläer, jordfelsbrytare, kopplingsur
elmont: Kan inte tänka mig att det är reglerat om det ska vara dragavlastningar eller ej på en trafo. Det är upp till tillverkaren och brukaren att avgöra om det ska vara/behövs dragavlsatning. Som alla väl vet lägger dom "nya" föreskrifterna över det mesta av ansvaret på tillverkare och den behörige att avgöra vad som ska och inte ska.
Patrik_Hed: [citat] De hålen är rejält dryga, i alla fall om man drar slang, för slangen fastnar hela tiden i plåtkanterna. Då funkar det bättre att göra egna hål med hålplunch, eller vad den nu kallas. //Patrik
hempularen: I vårt fall så pågick stambyte i föreningen, och renovering av elen, byte av kablar och uppsäkring av serviserna. När olyckan inträffade så hade stigarledningar bytts i källaren fram till punkten där de viker uppåt i huset. I just det huset där det inträffade pågick inget annat arbete.
Rrrrr: De gånger på senaste tid som våra kunder köpt material själv så har de vid samtliga tillfällen FÖRLORAT på de! De betalade lite mindre för varorna, men sen blir det problem (och går åt mer tid för oss) så fort de: köpt fel saker, för lite antal, förseningar i leverans. Sen räcker det med att en liten pryl är felaktig/defekt och ska bytas på garantin för att all "vinst" ska
Rikard Ågren: Jag gissar att det skulle påverka priset ganska ordentligt
Glufsglufs: [citat] Det var just det där med biledare som vi då disskuterade och det var många bud. Det jag minns att vi då kom fram till var att biledaren i EKLK skulle i det fallet det var risk för yttre påverkan kopplas till jord och märkas med G/G i alla ändor för då var manteln jordad i skyddsändamål. Vid installation där EKLK och EKRK skulle användas som avmagnitiserande (elallergi osv)
ybu: [citat] http://www.elinstallatoren.se/Elinstallatoren_Kanal_11_Webb_tv_DXNI-57553_.aspx
Bjurran: Dessa jordbrum kan ta sig in där man minst anar det, men datorer eller jordade platt-tv är nog de vanligaste problemen jag stöter på. När det gäller överhörning mellan kablarna kan jag meddela att med mitt billiga skräpkablage som jag har upplevs inga problem alls trotts att i princip alla kablar för ljud (låg och högnivå), bild, antennkablar (ja flera, rf-modulatorer är roliga)
Bjurran: Har inte hunnit vara här på ett tag, men givetvis var det en dubbeltrapp jag syftade på. Slänger in en bild på hur jag hade tänkt mig så får vi se hur många som vill sätta skottpengar på mina installationer sen...
_chrille_: Tolomeo Parete, Riktigt snyggt! Har liknande kök utan överskåp, våtrums färg! och för okunniga fungera det alldeles utmärkt.. Och skulle jag vilja steka en hamburgare gör jag det utan problem...:P Men det är kanske lättare att torka bort fettet från kakel fogar?:x
prototypen: [citat] Det är runt en av topplinorna som man lindar fiber och topplinorna är "jordade" Protte
yxis: [citat] Såntdär går väl att skydda sig mot om man skaffar en rejäl åskledare? Jag tror det var ungefär sådär i min stuga för några tiotal år sen, sedan skaffade förra ägaren en rejäl jordning i marken kopplad till mätarskåpet och då blev det bättre. Sen bytte elleverantören kabel (från blanktråd till fyrledare) och ringmatade med kort väg till kraftstation istället för
yxis: [citat] Visst, men med den givna lasten som elektroniken i effektvakten ger (det brukar väl sitta ett hyffsat lågohmigt motstånd per fas) så får man en mätbar spänning. Förvisso är det inte alls säkert att spänningen är särskilt linjär, det kan tänkas att effektvakten inte belastar mättransformatorn linjärt. Det är dock absolut värt att tänka på ditt påpekande, speciellt om
Glufsglufs: [citat] Det sköter rörisen om när han kapar rör där han glömt stänga av stammen :wow:
patrikjepp: det är knepigt med det elektriska:). Har inte hunnit ringa fastighetsskötaren så vi får se hur de ska lösa problemet.
yxis: [citat] Ja, eller att det var vad som fanns i bra-att-ha-lådan när proppen för ovanlighetens skull gått... :D