El
Bo.Siltberg: Eller felkopplat i centralen/uttaget så att en av faserna har blivit en nolla.
elmont: Det är väl inte färgtemperaturen som är "dålig" utan vissa lampors spektrum
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, för det första så har jag aldrig varit inne i ett tyst ställverk. Det låter alltid 50Hz någonstansifrån. :)Men om man skall vara semiseriös. Jag ser egentligen inte någon direkt skillnad mellan "el i ofarligt tillstånd" och exv. en tank som är trycksatt (med några hundra bar), en stålbalk med mycket stor last på sig, en dynamitgubbe, eller en tegelsten/istapp som
PST: Men det är klart, om det är ett mellanskydd som "slits ut" p.g.a. för många användingar och därmed blir för "lågohmigt" kanske det inte är så dumt med den där dvärgen ändå...
Glufsglufs: [citat] Jo, klart det funkar men när det är lite korta trådar som tex kommer underifrån i en dosa så är det inte kul längre :S
mycke_nu: I läkten kan du inte skruva om det är inte är fråga om en väldigt liten antenn. Med ett normalt rör på 3 m och en TV-antenn måste röret gå igenom taket och bultas i exvis en takstol. Det går då i praktiken åt mer än 3 m rör eftersom det går åt ett par meter under taket. Ett alternativ på en villa är ett gavelfäste vilket är betydligt enklare att installera.
Heinrich: Yes det är den, finns även i mindre modeller (3w) måste säga att mina är lite svåra att dimra har testat lite olika dimrar, men det flimmrar väldigt gärna :S Rekommenderar den starkt iaf!!
Ljusbåge: Jag ger samma tips som tidigare: lägg ner ett 110 mm markavloppsrör, helst två st, eller kanske ett 160-rör men de brukar vara ganska dyra. Jag har själv tidigare lagt ned gult 50 mm rör för att ha för framtida bruk. När "framtiden" kom så räckte inte det gula röret. I 110-röret kan du dra in ditt gula rör med elkabel om du vill, du kan dessutom dra in telefon, ethernet, fiber,
thgra: Tack för det då kan jag lugnt köra med en Halotronic Mouse http://www.elbutik.se/product.html/halotronic-mouse-230/115?category_id=15191 alltså.
prototypen: Patrik det blev en felsyftning, jag menade fasvinkelstyrning, led går att dimma med en enkel potentiometer som kopplas rakt in i LED strömkällan. Om du med dimmer menar ett vred på väggen så är det najs men därifrån hur man får ljuset att variera finns det olika vägar. Protte
JOW: Att köra stora och små saker med växelriktare är ju rätt vanligt i all industri. Men de växelriktarna kostar ju lite mer och har fler "trappsteg" i skapandet av en växelström.
v-g: [citat] Pain is just weakness leaving the body. Glöm inte att klippa naglarna annars vill de gärna böjas lite väl mycket! :x
Glufsglufs: [citat] Lönar o lönar, står det i handlingarna så är det bara att göra i dom fallen och prisskillnad för två/tre eller fyra/fem trådar på dom få meter det är från kopplingsdosor/takdosor till apparatdosor är ju inget att bråka om, är man ändå där och drar nytt eller elrenoverar så är det liksom lite skit samma. Låt säga att det på en trerummare går åt 100 meter av
Bo.Siltberg: Jag tror på ett fel i fläkten tyvärr. Men det kanske går att laga genom rengöring. Dina andra elfenomen kan tyda på ett annat fel i elsystemet som nog borde kontrolleras - glappkontakt, kanske t.o.m i nollan. Du bör låta mäta upp alla spänningar och övervaka vad som händer när olika förbrukare används.
prototypen: Men vad är detta för forum? "Riktiga" elektriker får hjälp av ett gäng "hempulare", ur led är tiden..... Protte
xipher: Hmm, det var alltså ett helt vanligt telejack, och jag hade bara sett fel :) note to self: om något verkar osannolikt så kolla noga en extra gång ;)
Rikard Ågren: Om den är låsbar så kan den sitta var som helst. Dock är det ju mer praktiskt vid service om det sitter inom synhåll från fläkten. Men då ska det ju gå att lösa på ett vettigt sätt också.
Slugge: Nej.. Skaffa vindkraftverk eller flytta. Vilken nätägare?
Rrrrr: [citat] Jag har lite svårt att förstå hur detta skulle kunna stämma. Om man kontinuitetsmätar jorden, från jordskenan (ej nolla) till jordbläcket i ett uttag. Hur 17 ska den jorden kunna vara av utan att man upptäcker de?
mycke_nu: [citat] Han är utmärkt bra och dessutom en extremt nära släkting till mej. :rolleyes: Har för övrigt givit upp dragning via taket och lagt VP/FK i plattan. Tack för alla tips dock, dem skall jag spara till nästa projekt!
Patrick E: [citat] Har kollegor på jobbet som är radioamatörer, så jag fick hjälp att bygga om åskskydd som normalt sitter i basstationer, så att de passar för TV. Drog inte om kablarna för TV p g a de ökade förlusterna. Alla skydd inkl jordning av antennen är anslutna till en PUS samt ett eget jordtag, så nu känns det rätt tryggt när åskan går.
Glufsglufs: [citat] Japp, det ska vara en väldigt okompetent elektriker som skulle missförstå det färgbytet där.
ANDHOL: Kan varmt rekommendera http://www.elskling.se/
mycke_nu: En trög Diazed som sitter som huvudsäkring ute i kylan klarar antagligen mer långvarig överlast än dvärgarna inne i gruppcentralen. Inte för att det alltid är kallare ute, eller alla mätarskåp sitter utomhus, men i alla fall.
Glufsglufs: [citat] Nädå, dosdimmern används av elektriker oftare än relät (din tryckknappsmojäng). Om du jämför med traditionell dimmer så skilljer det sig inte så mycket, samma saker i dom fast fördelat lite olika. Om du tittar på andra märken som tex Dimmax så kanske du inte tycker dom ser lika leksaksaktiga ut. Även vi elektriker reagerar på utseende och känslan att arbeta med saker
Glufsglufs: [citat] Ja, då är det ju en annan sak o man gör ju ingen åverkan på kabeln.
bax: När bromskortet reste på min Hammer-såg FICK jag ett nytt kort. sågen är från -04. :) Nån har sagt till mig att jfb även kan lösa för alltför osymmetrisk trefasbelastning. Sant? Jag har aldrig testat.