Det har redan sagts att en större enfasmotor knappast hjälper.
Kolla i en katalog om du kan hitta en enfasmotor med samma moment som din trefasmotor...

Vad har du för data på motorn och vad är det för modell och data på din frekvensomformare?

ska kolla upp detta, det jag vet är att motorn är på 1.1kw 2800rpm och frekvensaren är tyvärr på 0.75kw, så den är underdimensionerad men jag fick den gratis. dock går ju inte den här motorn mer än 15 sek åt gången så frekvensaren blir inte överhettad.

Om frekvensstyrningen inte är från stenåldern så lär den mäta strömmen och begränsa denna så att den inte överbelastar sig. Det lär vara därför det inte orkar. Är motorn Y eller D-kopplad nu? Om den var Y-kopplad när den gick med trefas ligger det ju nära till hands att D-koppla den i stället när man kör på enfas. Gör man det så ökar strömmen som frekvensstyrningen måste leverera.

Ett alternativ är att fortsätta ha den Y-kopplad och programmera in märkfrekvens 29 Hz, märkvarvtal 1616 rpm och märkspänning 230 V i frekvensstyrningen. Upp till 29 Hz har du då fullt moment på motorn trots lägre ström. Däröver minskar momentet, men lite högre kan du troligen gå.

Erik

Och om Avemos tips inte funkar så bör det vara både billigare och framförallt enklare att köpa en större frekvensare än att byta motor.

den är D-kopplad. varvtal kan jag inte ställa i nån parameter, bara max frekvens, vilket ju borde vara detsamma.. spänningen går dock att ställa och den är ställd till 210volt, 230 funkade sämre.
startfrekvensen är 2.5Hz och startspänning 10 volt, 5 sekunders "slope-up"

Det låter som en ganska primitiv pryl. Kan du inte ställa märkfrekvens och maxfrekvens olika? Det kunde vara värt ett försök att Y-koppla motorn om du inte redan provat. Frekvensstyrningen borde då rampa upp till maximal spänning vid 29 Hz, men ofta kan man höja frekvensen även efter att maxspänningen är uppnådd.

Erik

Men Y koppling kräver ju 400V (nominellt) ut från omriktaren och det finns bara 230V

Varvtal och frekvens är mycket beroende av varandra så frekvens "blir" varvtal.

Protte

Y-koppling kräver 400 volt för att ge motorn märkmoment vid 50 Hz. Den här enkla frekvensstyrningen låter spänningen vara ungefär proportionell mot varvtalet. Vid 29 Hz räcker det med 230 volt för att uppnå märkmomentet. Går man högre i frekvens så minskar momentet, men beroende på last kan man övervarva motorn en del. Jag lovar inte att det fungerar, men det kan vara värt ett försök.

Erik

Men Avemo? har du läst hela tråden? Det börjar med att "konvertera" en trefasmotor till enfas som inte fungerade så bra och som vanligt är det mesta prispressat så motorn var precis på gränsen att orka som trefas och kör man då med enfas och konding så kanske du förstår.

Sedan verkar det som om en omriktare (enfas till trefas) har inköpts som troligen är i minsta laget (klipper) och enfasdrivna omriktare måste ha D kopplade motorer om vi pratar om normala svenska förhållanden.

Grundproblemet är att slippa trefas anslutningen, inget annat.

Protte

Jag har läst hela tråden. En trefasmotor märker ingen skillnad på om den är deltakopplad och kopplad till 230V trefas eller om den är Y-kopplad och matas med 400V. Eftersom motorns avgivna effekt blir densamma så minskar strömmen vid märkmoment lika mycket som spänningen ökat. Det vill säga med en faktor roten ur tre. Motorn fungerar även som generator. Ju högre varvtal desto högre spänning måste påföras från frekvensstyrningen för att upprätthålla märkström och därmed märkmoment.

Den här enkla frekvensstyrningen har ett fast linjärt förhållande mellan frekvens och spänning. Minskar frekvensen med roten ur tre så minskar även spänningen med roten ur tre. Ställer man in frekvensstyrningen så att den ger full spänning 230V vid 29 Hz i stället för de normala 50 Hz så kommer motorn att kunna ge fullt moment vid 29 Hz även om den är Y-kopplad. Det går även att höja frekvensen över 29 Hz, men då tappar motorn moment. Vinsten med det hela är att frekvensstyrningen kommer att leverera roten ur tre gånger lägre ström vid märklast på motorn.

Normala svenska förhållanden är att man kör 400V-prylen på 400V och håller tyst eller skaffar en apparat som från början var avsedd för enfas. Electrocuted verkar vara ute efter att till låg kostnad få prylarna han har att fungera på ett annat sätt än de är avsedda. Därav kommer mitt förslag. Det är inte så man brukar göra och det är inte den bästa lösningen, men det kanske fungerar utan nya investeringar.

Erik

nu har jag fått till en lösning på problemet, vilket blev att köpa en ny 2.2kW enfasmotor för 2500kr från Nima

den har 2 parallelkopplade driftkondensatorer på 30uF vardera, alltså totalt 60uF.
det var ett mindre helsike att få dit den då den var en storlek större än 1.1kW:arn som satt där innan, men ÄNDÅ blev den lite för svag när man hade kört upp korgen en bit och skulle starta om, men det går om man gör flera snabba startförsök, då kommer den igång, antagligen är den tvungen att hamna i rätt läge, så jag provade att byta ut kondingarna mot 2st jag hade liggande sen det gamla konverteringsprojektet, så från 60uF till 90uF, vilket löste situationen! så nu har jag äntligen en fungerande saxlift som går på enfas utan problem!

frekvensomriktaren jag skaffade till detta blir över, så den är kanske till salu, om jag inte tar och monterar den på utsugsfläkten i garaget för att kunna varvtalsstyra den, får se.
men är nån intresserad av den gamla 1.1kW 2800rpm trefasmotorn så släpper jag den för en hundralapp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.