3 606 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Elpatron i acktank
Ska montera el patroner i acktank som backup till vedeldning och har några funderingar kring det.Har säkrat 20 amp.
Har två elpatroner på 4,5kw var, så 9 kw totalt.Dom har inbyggda termostater. Måste dra ny kabel från centralen och i centralen har jag tre lediga säkringar från gamla cirkpumpen.
Kan jag använda dom tre säkringarna och då bara dra en kabel till en dosa och sen vidare till två brytare vid tanken och sen vidare till patronerna?
Eller måste det vara tre säkringar till varje patron och varsin kabel?
Om det räcker med en kabel måste det vara fem trådar? Har nämligen 4 ledad 2,5mm2 kabel liggandes.
Tacksam för svar. El är inte min starka sida.
Har två elpatroner på 4,5kw var, så 9 kw totalt.Dom har inbyggda termostater. Måste dra ny kabel från centralen och i centralen har jag tre lediga säkringar från gamla cirkpumpen.
Kan jag använda dom tre säkringarna och då bara dra en kabel till en dosa och sen vidare till två brytare vid tanken och sen vidare till patronerna?
Eller måste det vara tre säkringar till varje patron och varsin kabel?
Om det räcker med en kabel måste det vara fem trådar? Har nämligen 4 ledad 2,5mm2 kabel liggandes.
Tacksam för svar. El är inte min starka sida.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Dosan kan du hoppa över, man kan göra överkoppling i säkerhets brytarna men egentligen så kan du ha bara en säkerhetsbrytare till båda patronerna.
Behöver patronerna nolla i styrningen (patronen behöver inte nolla) så behöver du 5-ledare. Är det en mekanisk bimetalltermostat så behövs ingen nolla (4-ledare).
Protte
Behöver patronerna nolla i styrningen (patronen behöver inte nolla) så behöver du 5-ledare. Är det en mekanisk bimetalltermostat så behövs ingen nolla (4-ledare).
Protte
Tänkte jag skulle ha varsin brytare så jag kan köra med bara en om jag vill.Men du menar att det räcker med tre säkringar och en kabel?
Patronerna är beg och gamla kabeln var 4 ledare, så det borde ju räcka med fyra trådar?
Patronerna är beg och gamla kabeln var 4 ledare, så det borde ju räcka med fyra trådar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Du FÅR INTE använda säkerhetsbrytaren som till och från.
Brytare sitter väl på patronen eller så vrider man ner termostaten bara.
Är det nödvärme så kan den stå på 15 grader förjämnan.
Protte
Brytare sitter väl på patronen eller så vrider man ner termostaten bara.
Är det nödvärme så kan den stå på 15 grader förjämnan.
Protte
Skillnaden är klisterlappen som säger att det är en säkerhetsbrytare och att den ej får användas för till och frånslag av maskinen.TOBBE E skrev:
Detta är (antar jag) för att man inte skall riskera att slita ut brytaren och få en eventuell svetsning av bytaren som gör att den inte bryter den gången olyckan är framme och man verkligen behöver den/skall arbeta med maskin/apparat och riskera att den är spänningssat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Nej, det räcker med säkringarna om du har diazeder eller dvärgbrytare godkänd som frånskiljare (kommer inte ihåg hur symbolen ser ut, ett "T"?). Fast jag skulle tro huvudbrytaren i centralen är Ok också i ett hushåll. Det har debatterats ett par gånger på forumet.
En säkerhetsbrytare används för att garantera att patronerna är spänningslös vid arbete på acktanken.
Den får inte bryta last pga att dess säkerhetsmässiga frånskiljningsegenskaper kan påverkas (försämras). Dom kan väl i och för sig ha samma brytförmåga, skillnaden är att en "vanlig" funktionsbrytare tillåts gå sönder pga upprepade ljusbågar. En säkerhetsbrytare får inte gå sönder och måste garantera isolationsavstånd och över(åsk)spänningshållfasthet etc. Därför får man inte utsätta den för last vid brytning.
En säkerhetsbrytare används för att garantera att patronerna är spänningslös vid arbete på acktanken.
Den får inte bryta last pga att dess säkerhetsmässiga frånskiljningsegenskaper kan påverkas (försämras). Dom kan väl i och för sig ha samma brytförmåga, skillnaden är att en "vanlig" funktionsbrytare tillåts gå sönder pga upprepade ljusbågar. En säkerhetsbrytare får inte gå sönder och måste garantera isolationsavstånd och över(åsk)spänningshållfasthet etc. Därför får man inte utsätta den för last vid brytning.
Ok. Då räcker det med tre säkringar och en kabel till båda patronerna?
Ska jag dra kabel med fyra eller fem trådar? Tänker om man ska byta patron någon gång, om det är bättre att ha fem trådar eller går alla patroner att köra med fyra trådar?
Ska jag dra kabel med fyra eller fem trådar? Tänker om man ska byta patron någon gång, om det är bättre att ha fem trådar eller går alla patroner att köra med fyra trådar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Velputte, i första inlägget hade du ju redan kabeln, smäll dit den.TOBBE E skrev:
Du har ju bara patronerna som reserv, kommer att håll i "evighet".
Varför då bekymra sig för morgondagen?
Protte
Klicka här för att svara