Hej,

Har precis bytt från kronbrytare till dimmer. Har två svarta och en grön. Körde in svarta (L) på en varsin pil in på dimmern och gröna till pilen med vågen på. Lampan dimrar och funkar som den ska men eluttag i närheten fungerar inte längre?!

På förra kronkopplaren så satt två svarta in i varsit hål på ena sidan och sen den gröna ut på andra. Vad är knas?

Gamla strömbrytaren. Menas det att de som sitter på vit är sammankopplade och att jag i dimmern ska koppla ihop två svarta på samma L ingång?

bildus.jpg

Redigerat:
Dom två svarta ska läggas ihop. För den ena svarta går troligtvis vidare till uttaget.

Yepp!

Tack boys! Nu funkar det. Var sätter jag in pengarna? :)

I en jordfelsbrytarinstallation kanske?

Med riks för att låta grinig (jag har ont i halsen och börjar bli förkyld. Precis till Ockelbo Marknad). Om man inte är helt stensäker, varför försöker man sig då på el? Om man inte vet vad trådarna har för funktion, hur vågar man då koppla dem?

Nu gällde detta i.o.f. en dimmer så inge jättefarligt hempul, men ändå!

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Med riks för att låta grinig (jag har ont i halsen och börjar bli förkyld. Precis till Ockelbo Marknad). Om man inte är helt stensäker, varför försöker man sig då på el? Om man inte vet vad trådarna har för funktion, hur vågar man då koppla dem?

Nu gällde detta i.o.f. en dimmer så inge jättefarligt hempul, men ändå!

//Patrik
Så sa mamma också efter att jag lagt handen på spisplattan :cool:. Och visst hade hon och du rätt. Men jag har för mycket intresse av att lära mig saker själv på gott & ont.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.