Vore trevligt att se dessa i armaturer! Men problemet är ju att det blir sådana groteska kylflänsar för att någon tillverkare ska kunna lova max 30% ljusbortfall efter 50000hTLovskog skrev:
Jag såg redan på elmässan förra året jävulskt starka LED. Fast de var ju bara LEDen och fanns inte någon armatur med dom.
Jepp självklart menar jag LED armatur och INTE chipet..TLovskog skrev:Om du med "LED" menar en armatur med LED så är det nog så att de flesta "seriösa" tillverkare inte fixar att designa och konstruera för 700mA helt enkelt. Sedan för att inte framstå som oseriösa slänger man ur sig att allt annat är kass. Klassisk teknik. När man behärskar 700mA kommer man säga att 2A versionerna är kass.
Fast för det kan man inte kategoriskt hävda att alla LED som enligt datablad klarar 700mA inte gör det.
En Golden Dragon plus klarar 1A i 75000 timmar om man ser till att hålla temperaturen (Tj) max runt 100 grader eller så. Numera finns det för gemene man även en 2A version, som då heter Diamond Dragon och skjuter ut hela 540 lm nominellt.
Självklart avger de mer värme, det är därför det är svårare att göra en armatur med dessa LED, det gör dock inte att LED som sådana är kassa rent generellt.
Har själv använt lite olika spottar för test i många år. Bl.a 700mA Solarox. Har gått i mer än 100 timmar utan problem. Jag kan inte ens så någon skillnad. Ok, då kostar den väl närmare 600 kronor styck, men funkar gör den.
Nu inser jag iofs att du med "LED" avser en hel armatur med LED, medans jag avser själva LEDen och då blir det ju en lite tokig diskussion.
Klicka här för att svara