El
Glufsglufs: [citat] När jag har haft så små utrymmen att fästa shemat på så har jag antingen använt dymo-remsor eller så har jag skrivit ut på dator på självhäftande lapp i lämplig storlek.
mycke_nu: Beträffande uppdelning på flera JFB så är det som redan nämnts ovan klokt att lägga utomhusprylar separat. Har man sedan vattenpumpar eller VP kan dessa kräva 300 mA brandskyddsautomater istf JFB. Utöver detta har jag valt att dela upp belysningen inomhus på ett par olika JFB. Det är ganska tröstlöst att leta jordfel en vinternatt om hela huset slocknar vad man än gör. Kyl/frys har
ölk: återigen tackar jag ödmjukast allihopa;) Nu har jag fått lite tips och råd...... Då jag som sagt har en manuell shunt så verkar det ju t e x rätt logiskt att som du påstod yxis,lägga elementtermostaterna på fullt och sedan shunta in lagom innertemperatur........kan ju sedan som sagt bara sänka/stänga av alla termostater då sommaren kommer och då elementen inte behöver vara på?
Karlhogbom: [citat] Japp det stämmer... jag skulle ta en spisdosa för att det ofta kan bli större och fler kablar när man installerara en spis.. /Karl Högbom
Glufsglufs: [citat] Ok, men allt som oftast vill ju kund ha brytare på fläkten så jag fortsätter med tvåpoliga iaf i våtutrymme där det funkar. :)
Glufsglufs: [citat] Så sant, det finns dimmarar runt 300W, 600W, 900W och över 1000W men det kostar ju därefter också ;) Både trafos och dimmrar ska man väl inte maxa, kan ju vara bra att ha typ 10% över eller så. Är man på gränsen så kan man ju välja en "storlek" större.
yxis: Jordfelsbrytaren har ju ett visst spänningsfall över sig själv också, därför händer detta (ibland) även om delningen från PEN-ledare till nolla och skyddsjord sitter strax invid jordfelsbrytaren.
Patrik_Hed: Jag förespråkar Eljos utanpåliggande lamputtag i dessa fall där trådarna hänger löst från taket. [bild] //Patrik
torparnorpan: njae det här hade smullit ordentligt..totalt sönderbränt. Bytte men det small igen så nu åker den på skroten..Är kortis någon annanstans i maskinen som gör att det skjuter kortet..Och jag chansar inte med ett kort till.HAr en ny maskin som kommer imorgon så...Bye bye UPO :-)
Glufsglufs: [citat] Det hänger nog lite mer på hur du tänker när du drar ledningen, med kopplingsdosa och lite tanke så kan du fixa en sån installation med 4-ledare som den kabel med mest ledare. Inte ens elektriker använder kabel med fler ledare än 5 om man inte håller på med styr och regler så att sälja sådan kabel till lekman är nog både fördyrande och inte så värst vinstgivande. Sen om
Glufsglufs: [citat] Yxis, jag är elektriker sen 1993 så jag vet vad som är vad, saken är den att lekman inte alltid kan fackspråk och kan då nämna saker vid fel namn helt enkelt. Att sätta uttag bara för "platta" stickproppar försvårar en hel del, alla apparater som är ojordade som tex en damsugare blir svår att använda då dom har runda stickproppar utan jordbläck.
yxis: [citat] Tänker du på att nollströmmen kunnat gå fel väg, genom vattenledningar, åskledare och sånt? Hur stor är faran för brand då ström går genom vattenledning? Eller tänker du på apparater som kan börja brinna om de får överspänning? Edit: jag gissar att faran att få en stöt är större än att det börjar brinna, men det är bara en spekulation...
Fotografen: [citat] Jo, det finns det men då är den minst tretti år och/eller gigantiskt stor. Jag tror motorn har brunnit.
yxis: Om du ändå ska ändra på den fasta installationen för att installera ett nytt element så skulle jag alla gånger valt att fortsätta med 400V-element. Tips: rusta verkar rea ut sitt 400V-sortiment. Jag köpte ett 500W-element (som påstås ha elektronisk termostat, dock utan gradering vilket inte bådar så gott) för 404:- här om dagen...
Bo.Siltberg: Trevlig tabell! Av alla IP-tabeller jag sett hittills så är denna den bästa sammanställningen. Önskar den gick att förstora - lite svårt att läsa det finstilta.
Rrrrr: Ja de är samma mått på hålet i kombiramen (ca 5,5x5,5cm). Men de kanske kommer se lite konstigt ut? Har iofs aldrig provat blanda så...
Rikard Ågren: Det kan väl ändå bara bli minimalt med mindre jobb att lägga tråden löst kontra att lägga rör/slang. Du måste ju ändå borra i reglarna och fästa upp trådarna på något vis? Dessutom bli det drygt att byt tråd om det någon gång behövs.
Slugge: Det finns ju uttag som är godkända att dra in 3-fas där 2 faser skarvas via X-plinterna, detta tillämpar man inte i bostäder. Separat brunntändning betyder att du kan ha en fas fast och en styrd, inte 2 olika faser även om detta teoretiskt skulle gå om man har 3-polig dvärgbrytare. Felet är att när lekmannen ska fibbla med uttaget kanske han istället för spänningsprovare stoppar in
spinout: Hittade denna på proswede.nu: http://online.nu/ekat/produktblad/EPR-03-EPR04.pdf Kanske är intressant?
DenisSofovic: Den var ju riktigt snygg och precis vad jag behovde:wow:
Puskas: Hej ! Tackar för snabba inlägg ! Bo har lyckats förstå mitt "surr". Och - radiatorn får en egen grupp. Tack igen !
John J: Beställt en ESI 687 nu, hoppas på att den klarar vad den lovar. Måste man mäta på minus kablar med en tångamperemeter?
schnauzer: Har problem med programmering av Eljo Connect. Det är 1st aktorpuck och 1st sändarpuck som ska programmeras. (endast 1 tändning med konventionell brytare) Manualen som följer med gör inte mig klokare heller. Så om någon har erfarenhet av att programmera Eljo Connect så dela gärna med er. Tack
joooel: Den där rörelsevakten har en lux-sensor också, så den fungerar för båda exemplen.
SebbeT: Den ledningen är skanovas ansvar men, men de byter sällan ut något bara sådär. Är den frilagd nu eller?