var kan man få tag på ovanstående? jag kollade på elfa och dom har bara upp till 50 mikrofarad, blir det fel att kopla ihop 2st 50uF kondingar?
det är en 1.1kW trefasmotor som ska göras om till enfas.

2 st 50 i parallell blir 100uF.

Protte

jo jag tänkte det men ville kolla om det var nåt jag hade missat som gjorde att det inte skulle fungera..
men då bör det ju fungera. ska se om nån känner till nåt ställe där det finns 100uF kondingar.
spelar det nån roll om kondingen är lite för stor? det behövs egentligen 88uF men att ha för liten konding kan väl göra motorn klen i starten?
skulle jag kunna koppla ihop en 40uF och en 50uF för att passa behovet bättre?

prototypen skrev:
2 st 50 i parallell blir 100uF.

Protte
Bravo! Ibland tarvas enkla lösningar!

nu har jag byggt om saxliften till enfas, och det blev inte bra.. motorn blev för klen så den orkar inte starta om man lyft upp korgen en bit, den startar när korgen är ända nere då har inte hydr. pumpen nåt motstånd i starten, men såfort den bygger lite tryck så orkar den inte starta om.
jag köpte en 50uF och en 40uF konding och parallellade dom, har ni nån bra lösning? kan jag hänga på lite fler uF för att få ett bättre startmoment?
eller är det helt enkelt en större motor som ska till?
vilken större motor har samma yttermått och axeldiam. som en 1.1kW? med B3 fot? (ingen fläns, gummikoppling som driver hydr. pumpen)

Hur funkar motorn när du kör från botten och helt i topp, inga missljud eller svaghetstecken då? Större motor är nog ingen bra ide snarare då en anpassad 1-fas av ungefär samma storlek.
Den typ av koppling du gjort är alltid en kompromiss särskilt vad gäller startmoment, effekten även ca 70% men det kan ju funka i många fall. Motor på 1.1kW är i närheten av övre gräns för denna koppling. Tumregeln 80uF/kW är också en kompromiss för att ge någorlunda startegenskaper utan att värma startfasen för mycket (kombinerad start/drift).
Lagom i ditt fall för drift ligger snarare vid kanske 50uF, men vad som saknas är en rejäl startkondensator på ca 300-500uF som kopplas in bara någon sekund vid starten. Med en sådan kan du ha en chans att lyckas.

ok, tack för infon, jag är inte helt insatt i motorer men jag vet att på min vacuumpump för vacuumpumpning av kylanläggningar så sitter det en startkondensator och en centrifugalbrytare som kopplar ifrån den kondingen när motorn kommit upp i varv.
jag vet att en konding fasförskjuter 90 grader, och fasvinkeln mellan L och N är 180 grader, så det blir en lite konstig trefas som motorn får, från noll grader går det bara 90 grader till nästa "fas", sedan 90 grader till, och därefter hela 180 grader helt utan nån puls..

så en motor som e byggd för kondensatordrift har alltså lindningarna olika placerade med hänsyn till detta?
var kan man hitta en sån motor på 1-1.5 kW?

om jag startar saxliften ända ner ifrån botten så går den hela vägen upp och orkar lyfta lika mycket som förut (2 pers) när den kommer till toppen så "dör" motorn men det gjorde den även vid 3-fasfdrift fast inte helt.
det är när den får starta med belastning (korgen upplyft en bit) som den inte orkar.
så jag tippar på att en 1.5kw skulle räcka, med ytterligare en 30uF konding, men det tråkiga är att steget mellan 1.1kW och 1.5 innebär större yttermått, vilket det nog inte finns plats för.

Nej det kan inte bli bra, finns någon tumregel att man tappar 30% effekt vid konvertering.
Generellt har enfasmotorer dåligt startmoment även om de är byggda för enfas från början.
Har du kopplat motorn i deltakoppling?

Normalt ska motorn ha 120 graders fasförskjutning och nu får den mindre än 90 grader (kondensatorn ger 90 grader men induktansen i lindningen vrider tillbaka)

Protte

ok, så en enfasmotor med startkondensator måste ändå vara lite större för att ha samma startmoment som trefasmotorn?
och ja, jag la om byglarna till D

Du åker nog på en mekanisk konvertering också, enfas är ingen höjdare till induktionsmotorer.

Protte

suck..
men kan man inte prova med typ 50uF till? denna motorn går ju väldigt korta stunder, det tar ca 15 sekunder att lyfta fullt, och så står man ju och jobbar en stund tills man ev ska höja igen, det hinner alltså inte bli nån värme i motorn.
en elmotor är inte billig jämfört med en konding, och speciellt inte dom där enfasmotorerna med startkonding:(

Nej, större motor och denna typ av koppling hjälper inte, som sagt är redan den du har vid övre gränsen. Effekten verkar ju ok för drift av pumpen om starten är lätt som när man inte har mottryck vid starten. De kondingar du har är tillräckliga och tom stora vad gäller drift men vid starten skulle de parallellas med startkondensator 3-5 ggr större denna får bara ligga i någon sekund eller som i din kompressor kopplas ur varvtalsstyrt.

Leta upp någon gammal startkonding så kan du labba lite, men koppla ur den snabbt annars "kokar" de lätt. Det är nog inte helt omöjligt att starta med last, hur verkar starten när du kör trefas? I rena 1-fasmotorer är lindningarna arrangerade i 90 grader men som prototypen säger är de inte helt optimala vad gäller moment.

kanske kan få till nåt tidrelä för startkondensatorn då, nån som har förslag på ett som skulle lämpa sig? (inte för stort då det börjar bli fullt i styrskåpet med alla kondingar..)
när den var trefaskopplad var det aldrig problem med starterna, bara när man körde den i topp så sackade motorn, nu stannar den helt vid topplyft.
det är ett lite högre startmoment som ska till bara..

Om du jämför starten på en cirkelsåg med asynkronmotor, en och trefas så är skillnaden i startmoment uppenbar.

Sedan så orkar inte motor att få till fullt hydraltryck heller då motorn stannar när lyften kommer i topp, Motorn ska gå vidare och överströmmningsventilen ska öppna.

En trefasmotor är inte gjord för enfasdrift. Du får skaffa en kabel med fler ledare.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.