I detta forum och andra liknade forum har jag alltid hört att det är totalt förbjudet för mig som obehörig att röra allt utom säkringar och glödlampor. Dock påstod en el-kompis till mig för ett antal år sig att det är kunskap/noggrannhet som är viktigt. Om jag som amatör lusläser alla regler och är grymt noggrann vid installation så skulle detta vara ok. Nödig kännedom.

Dock matas vi hela tiden med att det är "förbjudet" att pilla på el.

I senaste Gör det själv står det (Citat)" I princip är allt elarbete utomhus förbjudet område för dig. Du får inte ens sätta upp en lampa om det inte redan finns ett uttag som gör det möjligt att montera lampan utan ingrepp i installationen. Inomhus är reglerna inte så stränga men grundprincipen är att du skall ah "nödig kännedom" om arbetet." ....(Insikt, respekt osv,, Mitt ordval)

Taskig översättning från danskan? Eller är tolkningen av reglerna bara sådan för att kunna sätta åt klantar?

Rent hypotetiskt har jag dragit en del el hemma. (Råkar vara elingenjör men inte den starka sorten) Hade en elkille hemma för att dra el till mitt nybygge och passade på att dra om ful-elen. Han berättade(hypotetiskt igen) att han fick klia sig en del i huvvet. Men till slut fick han koll och drog om en del. Jag frågade om han hittade några "fel" Men nix, tvärt om, det var egentligen bättre draget än när dom själva gör det(pga kostnad) men inte 100 % standard. Men absolut ingen elrisk eller brandrisk.

Är jag rent hypotetiskt en förhärdad brottsling? Kumla nästa? :(

Mikael_L
pason_67 skrev:
...Dock påstod en el-kompis till mig för ett antal år sig att det är kunskap/noggrannhet som är viktigt.
Ja det är väl viktigt både från den som har behörighet, jobbar under annans behörighet eller är lagbrytare. Så det påståendet är givetvis korrekt, men det sparkar in en vidöppen dörr.

Om jag som amatör lusläser alla regler och är grymt noggrann vid installation så skulle detta vara ok.
Elanläggningen kan säkert bli OK, men i lagens mening har du ändå begått ett brott som du kan straffas för.

Nödig kännedom.
Sveriges mest missbrukade och missförstådda begrepp. Stod ursprungligen i en numera icke aktuell lagtext och medgav några enstaka saker man fick göra men bara om man hade s.k nödig kännedom. Det var alltså en skarpare lag än dagens. Då fick man t.ex. inte byta säkring själv om man inte hade "nödig kännedom".
http://www.byggahus.se/wiki/Nödig_kännedom

Dock matas vi hela tiden med att det är "förbjudet" att pilla på el.
För att det faktiskt är det, förutom då man har en egen behörighet, eller är anställd hos någon med sådan.

I senaste Gör det själv står det (Citat)" I princip är allt elarbete utomhus förbjudet område för dig. Du får inte ens sätta upp en lampa om det inte redan finns ett uttag som gör det möjligt att montera lampan utan ingrepp i installationen. Inomhus är reglerna inte så stränga men grundprincipen är att du skall ah "nödig kännedom" om arbetet." ....(Insikt, respekt osv,, Mitt ordval)

Taskig översättning från danskan? Eller är tolkningen av reglerna bara sådan för att kunna sätta åt klantar?
Du ska inte hålla på och läsa tidningar som inte vet vad dom pratar om.
Ta ner föreskrifterna från elsäkerhetsverket och lusläs istället. Sen kan du köpa elinstallationsreglerna och få väldigt lätt att somna på kvällarna ett tag. Men efter detta vet du både vad lagen säger och ganska mycket om hur en elinstallation ska vara utförd för att anses vara laglig.

Rent hypotetiskt har jag dragit en del el hemma. (Råkar vara elingenjör men inte den starka sorten) Hade en elkille hemma för att dra el till mitt nybygge och passade på att dra om ful-elen. Han berättade(hypotetiskt igen) att han fick klia sig en del i huvvet. Men till slut fick han koll och drog om en del. Jag frågade om han hittade några "fel" Men nix, tvärt om, det var egentligen bättre draget än när dom själva gör det(pga kostnad) men inte 100 % standard. Men absolut ingen elrisk eller brandrisk.

Är jag rent hypotetiskt en förhärdad brottsling? Kumla nästa? :(
Japp, du ska vara glad att dödsstraffet avskaffades 1921, då kommer du ut inom en 10-20 år iaf. :D
Har man gjort en (tillräckligt) korrekt installation så tror jag risken är verkligen så gott som noll att man "åker dit". Bevisläget är nämligen rätt risigt för åklagaren ifall nu inte en polis kom och tog dig på bar gärning precis när du höll på och slangade kabel.

Personligen tycker jag dagens behörighetssystem är dåligt, föråldrat och uppfyller inte elsäkerheten på bästa sätt. Det är mer skrivet för att skydda skrået än att skydda oss mot elens skadeverkningar.
Vi får se vad EU-medlemsskapet leder till på sikt, förhoppningsvis någon modernisering.

Hade varit intressant at veta under vilken lag det sorterar, om någon skulle göra en korrekt men obehörig installation. Finns det någon som blivit fälld för detta? Under förutsättning att han/hon gjort jobbet åt sig själv?

Mikael_L
I ellagen står det att elsäkerhetsverket har ansvar för att formulera och underhålla den lagliga biten.
Så därför är det elsäkerhetsverkets föreskrifter som gäller såsom lag.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/

Det är oerhört svårt att finna fällande domar inom brott mot ellagstiftningen, vare sig mot hempulare eller mot elektriker. De försök jag gjort att söka rätt på nåt resulterade i nån dom från 70-talet där en behörig elektriker blev fälld pga rejält försumlig tillfällig installation, där bl.a ett helt plåttak blev strömförande.

Redigerat:
pason_67 skrev:
Hade varit intressant at veta under vilken lag det sorterar, om någon skulle göra en korrekt men obehörig installation. Finns det någon som blivit fälld för detta? Under förutsättning att han/hon gjort jobbet åt sig själv?
Elinstallatörsförordning (1990:806)

C
...i vilka det står att man får byta uttag och brytare typ, men det är också det enda. Att ändra installationen är inget man får göra själv. Punkt slut.

Det finns nog inte många fällande juridiska domar men däremot så finns det ju försäkringar som inte gått ut pga obehörigas installationer som det sen blivit fel på. Är ni nyfikna på sånna saker så kolla upp med försäkringsbolag. Sen ska man ju tänka på att mycket material tappar sin garanti så fort någon utan behörighet installerat dom.

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Det finns nog inte många fällande juridiska domar men däremot så finns det ju försäkringar som inte gått ut pga obehörigas installationer som det sen blivit fel på. Är ni nyfikna på sånna saker så kolla upp med försäkringsbolag. Sen ska man ju tänka på att mycket material tappar sin garanti så fort någon utan behörighet installerat dom.
Jag ler åt hela detta inlägg ... :D

Har sett ett antal olika program på framfört allt TV4 (bygg program) där man kunde se livsfarliga el installationer och där ägarna själva medgivit framför kameran att det var dom själva som lekt elektriker.

Har dom blivit anmälda eller dömda? Inte vad jag vet. Program ledarna har bara skakat på huvudet.
:S

Det är väl mest när det händer något som leder till utredning Elsäkerhetsverket blir inkopplade, så länge allt funkar är det svårt att kolla varenda felaktig installation..

Hmm.. Antar att alla följer lagen till punkt och pricka. Annars får ni göra mig sällskap i finkan:
4 § Innehavaren av en starkströmsanläggning eller anordning ska fortlöpande kontrollera att anläggningen eller anordningen ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada.

Det absolut bästa sättet att känna sin elanläggning utan och innan är att bygga den själv.

Som glufsglufs säger är det ju snarast försäkringsbolagen det hanldar om. Om det blir brand på grund av tex kortslutning i en brödsrost och det kommer fram att du dragit elen fram till brödrosten själv så kan det blir problem att få ut på försäkringen om du inte lyckas bevisa att brödsrosten har tillverkningefel.

Det kan jag aldrig någonsin tänka mej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.