1 312 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elinstallation, tHillbygge 75m2
Jag pratar med en elfirma om jobb med elinstallation i ett tillbygge (ny huskropp som länkas mot existerande "torp"). Tillbyggnaden är 75m2 byggyta och med 40 m2 loft (ryggåstak). Tillbyggnaden innehåller kök och badrum och ska värmas av bl.a. en luft/vattenpump.
Elfirman estimerar arbete + material till 55 000 kr (varav hälften arbete).
Jobb jag kan se:
För mig känns priset högt (de har ett timpris på 440 ink moms). Ska det ta knappa 2 veckor effektivt arbete att dra denna el?
Synpunkter?
Mvh, Ats
Elfirman estimerar arbete + material till 55 000 kr (varav hälften arbete).
Jobb jag kan se:
- Inkoppling av en elcentral ("slav" till elcentral i gamla torpet)
- Kök: koppla spis+vitvaror
- Vägguttag + uttag för lampor i hela huset
- Ett uttag + kopplingsplint i badrum
- Värme: Koppla in en luft/vatten värmepump (inhandlas separat)
- Ute: 3-4 lampor + ljus i litet förråd i anslutning till hus (en altan + en ingångsterass)
För mig känns priset högt (de har ett timpris på 440 ink moms). Ska det ta knappa 2 veckor effektivt arbete att dra denna el?
Synpunkter?
Mvh, Ats
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
55kkr ink moms låter inte orimligt - det beror förstås på hur avancerat du har det...
För mig kostade en 45 kvm stuga (bara inluderat viss kompletterande material) 13 000 kr ink moms
Materialet hade nog gått på iaf 10 - 20 på det om jag köpt det av elfirman...nu hade jag dock en kontakt på en elgrossist och kollade själklart upp med elfirman så detta var ok.
På det kompletterande materialet så såg jag dock att elmaterial inte är billigt och att kabel tex går åt bra mkt mer än man tror (vanlig jordad enfas blir ju tex 3ggr längden av en vanlig ledare)!
/K
För mig kostade en 45 kvm stuga (bara inluderat viss kompletterande material) 13 000 kr ink moms
Materialet hade nog gått på iaf 10 - 20 på det om jag köpt det av elfirman...nu hade jag dock en kontakt på en elgrossist och kollade själklart upp med elfirman så detta var ok.
På det kompletterande materialet så såg jag dock att elmaterial inte är billigt och att kabel tex går åt bra mkt mer än man tror (vanlig jordad enfas blir ju tex 3ggr längden av en vanlig ledare)!
/K
Jag tycker du har fått helt ok pris. Koppla ihop en tillbyggnad med en gammal anläggning är alltid bökigt.
Men som alltid, bästa sättet att veta om du har fått "rätt" pris är att ta in pris från 2-3st andra elfirmor.
Men som alltid, bästa sättet att veta om du har fått "rätt" pris är att ta in pris från 2-3st andra elfirmor.
Klicka här för att svara