Hej,
vill ha en UPS-skyddad grupp i en anläggning där UPS:en är en vanlig extern som kommer att monteras på vägg bredvid centralen. Är bifogad kretsprincip korrekt? Är det något annat att tänka på? Och jovisst, jag kan "låta ett proffs" göra det men då hade jag ju inte frågat här.
vill ha en UPS-skyddad grupp i en anläggning där UPS:en är en vanlig extern som kommer att monteras på vägg bredvid centralen. Är bifogad kretsprincip korrekt? Är det något annat att tänka på? Och jovisst, jag kan "låta ett proffs" göra det men då hade jag ju inte frågat här.
Jag skulle lägga UPS förbruknings gruppen i en kapsling utanför centralen, gör man inte det får man spänning i centralen även om huvudbrytaren är avslagen och UPSen är i funktion. Slår man av huvudbrytaren tror nog dom flesta att centralen är spänningslös.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Slår man av H-brytaren så förutsätter man att HELA centralen är spänningslös. Nu finns det ibland matning från flera håll och då ska det märkas och skyltas.
En 2 modulers från Hager bredvid centralen blir många gånger enklare, man slipper kostnad för skylt som egentligen ska vara graverad och skruvad och man undviker även en liten risk trots allt för personskada.
Tittade in i ett elskåp på vårt sjukhus och där var det egna centraler för nödkraften.
Protte
En 2 modulers från Hager bredvid centralen blir många gånger enklare, man slipper kostnad för skylt som egentligen ska vara graverad och skruvad och man undviker även en liten risk trots allt för personskada.
Tittade in i ett elskåp på vårt sjukhus och där var det egna centraler för nödkraften.
Protte
Förlåt att jag inte är så aktiv här längre, sommar och mycket att göra...
Hittade inte tråden nu, men hade vi inte en diskussion om detta tidigare, huruvida UPSer får kopplas samman med resterande nät avseende hur nolla och jord osv delas? Någon som minns vilken tråd det var?
Hittade inte tråden nu, men hade vi inte en diskussion om detta tidigare, huruvida UPSer får kopplas samman med resterande nät avseende hur nolla och jord osv delas? Någon som minns vilken tråd det var?
Skyddsjord kan man normalt dela. Man får analysera vad som händer om man _inte_ har ett lokalt jordtag. En UPS blir då ett IT-system, vilket kan vara problematiskt för att uppfylla utlösningsvillkoret. En jordfelsbrytare kan eventuellt lösa problemet.
Nollan efter UPS får anses vara separat. Särskillt med en lös UPS med stickpropp går det inte att lita på vvad som är fas/nolla (det är ju bara att vända på stickproppen).
Nollan efter UPS får anses vara separat. Särskillt med en lös UPS med stickpropp går det inte att lita på vvad som är fas/nolla (det är ju bara att vända på stickproppen).
Så Jorden i detta fall borde kopplas ihop mellan inkommande i UPS och utgående från UPS eller?
Ska du mata in reservkraft i din anläggning kräver nätägaren att du har ett jordtag.
Om det är stickproppanslutning på UPS'ens utgång, och om den har ett läge där inkommande el normalt matas direkt till utgången (utan att gå via batterimellanledet), så kan man inte veta vad som är fas och nolla.
I det läget är det nog bra att betrakta både "fasen" och "nollan" som två faser, och som i Norge (där de har 230V mellan faserna) sätta tvåpoliga automatsäkringar.
Frågan är vilka färger på ledarna som är lämpliga? Är det två fas-färger som gäller då?
(Övergången från 127/220V till 220/380V i Sverige var definitivt inte klar då de moderna färgerna med blå nolla och gulgrön skyddsjord infördes. Jag vet med säkerhet att ett sånthär spänningsbyte skedde på några hus invid en industri i slutet på 80-talet, husen hade tidigare elmatats från industrins elnät (de hade bl.a. eget vattenkraftverk på nån megawatt o.s.v., och husen tror jag från början ägdes av industrin och hyrdes ut till arbetarna eller nåt sånt), och då husen sålts av så byggdes elen om för att matas från vanliga belysningsnätet).
I det läget är det nog bra att betrakta både "fasen" och "nollan" som två faser, och som i Norge (där de har 230V mellan faserna) sätta tvåpoliga automatsäkringar.
Frågan är vilka färger på ledarna som är lämpliga? Är det två fas-färger som gäller då?
(Övergången från 127/220V till 220/380V i Sverige var definitivt inte klar då de moderna färgerna med blå nolla och gulgrön skyddsjord infördes. Jag vet med säkerhet att ett sånthär spänningsbyte skedde på några hus invid en industri i slutet på 80-talet, husen hade tidigare elmatats från industrins elnät (de hade bl.a. eget vattenkraftverk på nån megawatt o.s.v., och husen tror jag från början ägdes av industrin och hyrdes ut till arbetarna eller nåt sånt), och då husen sålts av så byggdes elen om för att matas från vanliga belysningsnätet).
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det här är ju inte reservkraft i den meningen, den kan inte mata el "bakåt", ialla fall inte om det är en riktig UPS.snaggletooth skrev:
Med den föreslagna kopplingen så blir ju inte de UPS drivna uttagen skyddade av jfb.
Vid kabelbrott på inkommande från nätägaren ska jordtaget skydda mot just bakspänning på PEN-ledaren vilket du kan få om det finns ett jordfel i din anläggning.hempularen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Det var väl något sådant vi hade tänkt. G3 fyller väl ingen större funktion om UPS:en inte är jättestor, den har nog överlastskydd.
Protte
Protte