Hej,

Ska montera två st gröna apparatdosor stående (lodrätt) för att sedan sätta en Eljo Trend ram (dubbel). Finns det något knep att få dosorna med rätt mellanrum?
Tänkte använda standard gröna dosor.

/Jörgen

Mäta och vara noggrann. 71 mm cc mellan hålen.

Och mellanstycken för att sätta ihop dosorna om du vill.

Javisst

erikssonjorgen skrev:
Kan man använda en dubbeldosa till två brytare?

[länk]

/Jörgen

Onödigt dyrt bara ?

/Micke

Dom billiga dosorna du ska använda har hakar på sig som du sätter ihop dom med så du få rätt avstånd vid dubbelram montering. Dom kan dock vara svåra att montera stående. I det fallet få du i så fall såga och greja med dom.
Skulle köpt en dubbeldosa eller två singeldosor av Eljo om jag varit du. Det blir bäst så. Man ska inte alltid tänka med plånboken.

Hittar ingen dubbeldosa på sidan du angav. Men köp två eljo dosor och montera ihop http://www.eldirekt.se/?artnr=14213xx&cat_id=47

Men vanliga gröna dosor man kan köpa på byggmax för en 10a brukar man kunna montera ihop utan detaljer. Så det borde inte vara något problem att använda de dosorna.

För att få rätt mått på håltagningen använder jag vattenpasset från Stabila. Där finns rätt avstånd utmärkta för upp till 4 dosor om jag inte minns fel. Mycket smidigt!

Rikard Ågren skrev:
För att få rätt mått på håltagningen använder jag vattenpasset från Stabila. Där finns rätt avstånd utmärkta för upp till 4 dosor om jag inte minns fel. Mycket smidigt!
Och hur svårt är det att rita ut några sträck med en tuschpenna? d^_^b

Jag brukar rita ut 3-4 sträck med 7,1cm mellanrum då jag köper nytt vattenpass.

Vilket jag slipper med stabilapasset :) Tycket det är trevligt i övrigt också, lätt och smidigt, tassar i ändarna så att det ligger kvar, och så står det ju "Electric" på det :P Använder det frekvent = snygga installationer

Självklart finns det andra bra pass också.

Vilken el-grossist säljer de där passet då?

Ingen aning faktiskt, Ahlsell kanske? Ska kolla med chefen var han har handlat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.