2 999 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Måste jag använda EKKJ +
Hej
Jag har fått en EKKJ kabel 3 * 2,5 + kopparfläta för att ansluta en sänkpump och dra kabeln i ett kabelskyddsrör i marken till huset.
EKKJ är jobbig tycker jag med sina ENTRÅDAR.
Jag undrar om det inte skulle gå att använda denna:
http://www.elkatalogen.se/alla-produkter/kabel/jordkabel/aceflex-5g2-5-losmeter.html
Aceflex 5G2,5
Då skulle alltså kopparflätan ersättas av "vanlig" GUL / GRÖN skyddsjord.
Skulle det vara OK ?
Fast det kanske är så att kopparflätan i EKKJ har annan funktion / egenskaper som jag inte fattat ännu ?
Hälsningar
Axelman
Jag har fått en EKKJ kabel 3 * 2,5 + kopparfläta för att ansluta en sänkpump och dra kabeln i ett kabelskyddsrör i marken till huset.
http://www.elkatalogen.se/alla-produkter/kabel/jordkabel/aceflex-5g2-5-losmeter.html
Aceflex 5G2,5
Skulle det vara OK ?
Fast det kanske är så att kopparflätan i EKKJ har annan funktion / egenskaper som jag inte fattat ännu ?
Hälsningar
Axelman
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ska kabeln gå ända ner till pumpen i brunnen??
Aceflex får inte förläggas i vatten, men EKKJ är ingen höjdare heller i vatten.
Protte
Aceflex får inte förläggas i vatten, men EKKJ är ingen höjdare heller i vatten.
Protte
Hejprototypen skrev:
Min kabel skall kopplas ihop med pumpkabeln, som var monterad på sänkpumpen.
Pumpkabeln är märkt H0 7 RN - F
Det görs i en IP 68 klassad kopplingsdosa i en liten inspektionsbrunn vid brunnen ett par decimeter under marknivån.
Axelman
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Men dåså.
Protte
Protte
Patrick E skrev:
Avståndet husvägg - Borra är ca 6 meter.
Är det på något vis olagligt / olämpligt att skippa den trista kabeln med kopparfläta och istället använda den hanterligare flertrådiga och kopparflätan ersätts med den grön - gula skyddsjorden ?
Axelman
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Patrick E:
Och vilket fysikalist fenomen baserar du detta på?
Induktion betyder något med magnetism.
Är det något mellan kabelns ledare så är båda kablarna tvinnade, dvs så tar spänningen ut varandra över en sträcka på mer än en meter.
Att kabeln bara ligger där är ju ett åskproblem men att skärmen skulle göra någon skillnad.... nej.
Protte
Är det något mellan kabelns ledare så är båda kablarna tvinnade, dvs så tar spänningen ut varandra över en sträcka på mer än en meter.
Att kabeln bara ligger där är ju ett åskproblem men att skärmen skulle göra någon skillnad.... nej.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Är det "bara" 6m så är det inget problem med åska.
Men vad är problemet, det är ändå inte du som ska koppla. Det är bara 2,5 mm2
Med entrådigt är det lättare att få i alla kardelar, inget som spretar.
Jag skulle rekommendera en PEX kabel.
Protte
Men vad är problemet, det är ändå inte du som ska koppla. Det är bara 2,5 mm2
Med entrådigt är det lättare att få i alla kardelar, inget som spretar.
Jag skulle rekommendera en PEX kabel.
Protte
Det har inget med ren magnetism att göra utan med elektriska fält. Om man vill ha ett bättre skydd mot de spänningsfält som byggs upp vid åska är det bättre att använda en "skärmad" kabel än en med jordledare i form av en enkelledare. I det här fallet med 6 m har det ingen större betydelse.prototypen skrev:Patrick E:
Protte
Det går att jämföra med det skydd som man använder i militära anläggningar för skydd mot elektromagnetiska pulser (EMP) där man förlägger kablar i jordade järnrör där de passerar väggen in till bergrum och andra anläggningar. Järnröret fungerar som en "fälla" eller filter för pulsen.
Vid ett blixtnedslag i närheten kommer alla metalldelar att fungera som "antenner" och bygga upp potentialskillnader. Även i marken kommer potentialskillnader att uppstå från nedslagsplatsen och utåt. Därför kan man förbättra skyddet av en byggnad genom att lägga en kopparwire runt huset. Hela huset kommer då att "lyfta" till samma potential.
Bor själv på landet och har fått hjälp av en kollega som jobbat med EMC/EMP och skydd av basstationer och militära anläggningar att åskskydda mitt hus.
Nu känner jag att det glider iväg för långt från den ursprungliga frågan
Tackarprototypen skrev:
Har du någon länk till denna PEX _ KABEL ?
Axelman hälsar.
Jag skulle nog också valt PEX (N1XV)
http://www.elbutik.se/product.html/jordkabel-fr-n1xv-2?category_id=2101
Men Aceflex'en som du nämner i början är ett bra val det med.
http://www.elbutik.se/product.html/jordkabel-fr-n1xv-2?category_id=2101
Men Aceflex'en som du nämner i början är ett bra val det med.
Har du redan EKKJ kabeln förstår jag inte varför du inte använder den.axelman skrev:Hej
[länk]
Aceflex 5G2,5
Skulle det vara OK ?
Hälsningar
Axelman
Det är den bästa av de typer som nämnts i tråden, numera av olika skäl, främst ekonomiska, sedd som lite av overkill.
Har du problem med att av och ansluta den kan du väl be någon kunnig om några minuters hjälp. Eller träna lite på att skala och ansluta innan du går i skarpt läge.
I övrigt kan du givetvis använda de andra kabeltyperna, men tror du att det lyckas bättre?
Klicka här för att svara