Jo, jag är lite nyfiken på hur PEN-systemet fungerar och varför man tidigare valde att installera många system på det här viset.

Inkommande matning till elcentralen består alltså utav de tre faserna samt en PEN-ledare. PEN står då för Protected earth neutral och innebär alltså en kombinerad jord och nolla.

I elcentralen går då faserna ut till respektive förbrukare och noll samt jordskenan är sammanbundna med varandra med ett bleck eller en kabel i elcentralen.

Varför gör man såhär? Varför har man bara inte jordskenan förbunden med jord och nollskenan separerad med jordskenan, vilken vinnig eller funktion får man då man sammanbinder jord och fas-skenan i centralen egentligen?

Jag har funderat och läst lite kring detta, men har svårt att greppa det hela fullt ut.

Någon som vill fylla i detta? :)

(OBS OBS OBS OBS, jag ska inte göra någon koppling själv, jag är ingen elektriker, jag är medveten om vilka risker detta skulle medföra och det är inget jag funderar på. Jag har ingen baktanke med min post där jag försöker att luska ut sätt att utföra kopplingar på egen hand så ni som genast känner att ni vill tillrättavisa mig och skriva att jag ska kontakta en elektriker behöver inte göra det, det är min egen nyfikenhet jag vill stilla och inget annat, tack)

• Gilla
El-it
  • Laddar…
Troligen kostnaden - fyra ledare är betydligt billigare än fem. Plus att man inte såg dom nackdelar som uppdagats som t.ex vagabonderade strömmar i jorden.

Förstår inte riktigt din andra fråga. Vad skulle nollskenan vara ansluten till menar du om inte PEN-ledaren (via jordskenan)?
Den kan ju inte hänga i luften för då får du en flytande nolla.

Sportkeps skrev:
Varför gör man såhär? Varför har man bara inte jordskenan förbunden med jord och nollskenan separerad med jordskenan, vilken vinnig eller funktion får man då man sammanbinder jord och fas-skenan i centralen egentligen?
Skyddsjorden får ingen skyddande funktion (och behövs inte) om inte nollan också är ansluten till jord.