Jo, jag är lite nyfiken på hur PEN-systemet fungerar och varför man tidigare valde att installera många system på det här viset.

Inkommande matning till elcentralen består alltså utav de tre faserna samt en PEN-ledare. PEN står då för Protected earth neutral och innebär alltså en kombinerad jord och nolla.

I elcentralen går då faserna ut till respektive förbrukare och noll samt jordskenan är sammanbundna med varandra med ett bleck eller en kabel i elcentralen.

Varför gör man såhär? Varför har man bara inte jordskenan förbunden med jord och nollskenan separerad med jordskenan, vilken vinnig eller funktion får man då man sammanbinder jord och fas-skenan i centralen egentligen?

Jag har funderat och läst lite kring detta, men har svårt att greppa det hela fullt ut.

Någon som vill fylla i detta? :)

(OBS OBS OBS OBS, jag ska inte göra någon koppling själv, jag är ingen elektriker, jag är medveten om vilka risker detta skulle medföra och det är inget jag funderar på. Jag har ingen baktanke med min post där jag försöker att luska ut sätt att utföra kopplingar på egen hand så ni som genast känner att ni vill tillrättavisa mig och skriva att jag ska kontakta en elektriker behöver inte göra det, det är min egen nyfikenhet jag vill stilla och inget annat, tack)

• Gilla
El-it
  • Laddar…
Troligen kostnaden - fyra ledare är betydligt billigare än fem. Plus att man inte såg dom nackdelar som uppdagats som t.ex vagabonderade strömmar i jorden.

Förstår inte riktigt din andra fråga. Vad skulle nollskenan vara ansluten till menar du om inte PEN-ledaren (via jordskenan)?
Den kan ju inte hänga i luften för då får du en flytande nolla.

Sportkeps skrev:
Varför gör man såhär? Varför har man bara inte jordskenan förbunden med jord och nollskenan separerad med jordskenan, vilken vinnig eller funktion får man då man sammanbinder jord och fas-skenan i centralen egentligen?
Skyddsjorden får ingen skyddande funktion (och behövs inte) om inte nollan också är ansluten till jord.

Man skulle kunna ha ett system helt isolerat från jord och därmed slippa skyddsjord, men i praktiken är det utsiktslöst att hålla ett sådant system ojordat. Vid fel i någon apparat får man ett jordat system som blir direkt livsfarligt vid nästa fel eftersom det inte finns någon skyddsjord.

För att undvika problematiken med isolerade system har man istället valt att jorda nollan på ett kontrollerat och tillförlitligt sätt i centralen och införa en jordad skyddsledare.

Jag har nog helt enkelt inte riktigt förstått nollans funktion i ett elsystem.
Många skriver att "Nollan skall betraktas som strömförande", och om den nu är strömförande och den är sammanbunden med jord - varför blir det inte stumkortis som då man ansluter fas direkt mot jord?

Jag förstår naturligtvis att det inte blir stumkortis då man gör såhär, annars skulle inte PEN-systemen fungera, men förklara gärna för en som inte riktigt hajjar. :)

Om skyddjorden är kombinerad med nollan, är tanken då att säkringen skall lösa ut på grund utav kortslutningsströmmen som skapas om till exempel en maskin går sönder inuti så att fasledaren får kotakt med till exempel höljet eller handtaget?

Bo.Siltberg skrev:
Förstår inte riktigt din andra fråga. Vad skulle nollskenan vara ansluten till menar du om inte PEN-ledaren (via jordskenan)?
Den kan ju inte hänga i luften för då får du en flytande nolla.
Min fundering var varför man sammanbinder nollan och jorden i ett PEN-system och hur det ens är möjligt. Se min post ovanför.

Sportkeps skrev:
Min fundering var varför man sammanbinder nollan och jorden i ett PEN-system och hur det ens är möjligt. Se min post ovanför.
Jorden är ingen egen fysisk egenskap. Visst skulle det kunna gå 5-ledad ledning ända från början men någonstans så måste nolla och jord sammanbindas och från början så särade man på dom så sent som möjligt just för ekonomisk skull kan jag tänka. 3+1 kabel är billigare än 4+1 eller 5-ledad helt enkelt. Ta en bil som exempel, motor och batteri som kraftkälla och hur det sen fördelar sig.

Okej, tack för svaret. Jag tror att det börjar att klarna, det är inte riktigt hundra än men tack för svaren. :-)

Nollan är en nolla och har samma potential som jord, dvs jord. Titta t.ex på bilden för "Y-koppling" här och här. Så är transformatorn kopplad som matar ditt hus. Mittpunkten på trafon jordas vid trafon (och vid ett antal ställen längs med matningen till husen). Man hade lika gärna kunna jorda någon annan pol på trafon. Syftet är att någon pol på transformatorn skall vara jordad så att ett isolationsfel i en apparat ger en kortslutning som bryter strömmen.

Nu använder man också denna jordpunkt som en nolla för att mata apparater med. Detta för att kunna få två olika spänningar, 230V och 400V som säkert är bra :S Nollan är precis vad det låter som - den har noll potential mot jord.

Att nollan ska betraktas som strömförande beror uteslutande(?) på felfall. Om t.ex nollan går av och man tar i den ände som kommer ifrån t.ex en lampa så är den strömförande jämfört med jord.

Så det blir ingen kortslutning av att koppla ihop jord och nolla. Vet inte om denna förklaring hjälpte.

Nu fattar jag. Tack så mycket. Jag tänkte inte på att om nollan går av mellan centralen och lampan så blir det jag som tar i lampan och förbinder mig med marken som får kyssen. Fast å andra sidan så kanske man ska vara försiktig om ett vägguttag helt plötsligt slutar att fungera. :-D

Nu blev det fel i posten ovan. Nollan är normalt _strömförande_, om man inte har perfekt balanderade trefaslaster utan udda övertoner.

Däremot är nollan inte spänningssatt mer än vid felfall. Eller rättare sagt, i avsaknad av felfall har nollan samma potential som jord, förutom spänningen till följd av returströmmarna. Koppar har en viss resistans, så några volt mellan nolla och jord är normalt.

Att nollan är strömförande är farligt för om man t.ex. bryter den under last får man en ljusbåge precis som om na bryter en fas. Efter brytning har den bortbrutna ledaren samma potential som fasen.

petersv skrev:
Efter brytning har den bortbrutna ledaren samma potential som fasen.
Samma potential som fasen gentemot vad, jord?

• Gilla
Mag Ö
  • Laddar…
Ja. Den tamp av den brutna nollan som kommer från nätdistr.transformatorn har samma potential som jord, så den tampen är ofarlig att ta i. Det kan finnas en liiten potential mot jord beroende på hur mycket ström som går i nollan (PEN) från andra belastningar. Och den tamp som kommer från en fas via t.ex en lampa har samma potential som fasen. Mellan fas och jord har du 230V. Mellan två trådar från samma fas har du ingen potential (eller väldigt liten), men mellan två olika faser har du 400V. Clear as mud?

Tack för korrigeringen. Trodde jag kunde skillnaden mellan ström och spänning :blushing:

För att vara petig: potentialen finns oavsett vad du väljer att jämföra med. Spänningen är däremot relativt en referenspunkt. Så, den brutna delen av nollan har samma potential som fasen (oavsett vilken referenspunkt du väljer).

Däremot är _spänningen_ på nollan olika beroende på vad du väljer som referens. Väljer du jord får du ungefär 230V, väljer du fasen får du 0V.

Spänningen = potentialskillnaden mellan två punkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.