8 872 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
LED ljusstyrka???
Sida 1 av 2
Ska lägga in downlights med låg inbyggnadshöjd (34mm) och kikade lite på LED.
Har hittat en LED på 3W som ska avge 120 lumen.
Jag har sett lite olika uppgifter på nätet om ljusstyrka:
a) Ljuset från LED motsvarar ungefär 5 gånger ljuset från samma effekt halogen.
b) En halogen lampa ger ifrån sig 17 lumen/watt
Deta skulle innebära att min LED motsvarar 15W halogen eller 7W halogen. Rätt stor skillnad. Någon som vet vad som stämmer?
Har hittat en LED på 3W som ska avge 120 lumen.
Jag har sett lite olika uppgifter på nätet om ljusstyrka:
a) Ljuset från LED motsvarar ungefär 5 gånger ljuset från samma effekt halogen.
b) En halogen lampa ger ifrån sig 17 lumen/watt
Deta skulle innebära att min LED motsvarar 15W halogen eller 7W halogen. Rätt stor skillnad. Någon som vet vad som stämmer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Det brukar se ut så (stora variationer i siffrorna)...
Ljusutbytet (lm/W) varierar ganska kraftigt. Det skiljer mellan 12V och 230V halogen, och den beror även av effekten. Så ljusutbytet handlar kanske om 10-25 lm/W för halogen. Man måste ta en specific halogenlampa och titta på vilket ljusflöde just den har.
Att sedan jämföra glödljus med LED kan göras på olika sätt. Det är lite orättvist att jämföra ljusflödet eftersom glödljus är rundstrålande (nästan) medan LED är mer riktat. Dvs det ställs högre krav på reflektorn för glödljus, och det finns inga perfekta reflektorer. En halogenspot spiller kanske hälften av ljusflödet utanför den uppgivna spridningsvinkeln.
Så man behöver jämföra två typer av lampor bredvid varandra för att kunna säga nånting om dem.
Ljusutbytet (lm/W) varierar ganska kraftigt. Det skiljer mellan 12V och 230V halogen, och den beror även av effekten. Så ljusutbytet handlar kanske om 10-25 lm/W för halogen. Man måste ta en specific halogenlampa och titta på vilket ljusflöde just den har.
Att sedan jämföra glödljus med LED kan göras på olika sätt. Det är lite orättvist att jämföra ljusflödet eftersom glödljus är rundstrålande (nästan) medan LED är mer riktat. Dvs det ställs högre krav på reflektorn för glödljus, och det finns inga perfekta reflektorer. En halogenspot spiller kanske hälften av ljusflödet utanför den uppgivna spridningsvinkeln.
Så man behöver jämföra två typer av lampor bredvid varandra för att kunna säga nånting om dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Just det, och det är tvärt emot glödljus och urladdningslampor som brukar få ett högre ljusutbyte med högre effekt.
LEDs intåg på marknaden har gett nasarna nya sätt att blåsa folk på, 200 timmar driftstid på en ficklampa etc...
LEDs intåg på marknaden har gett nasarna nya sätt att blåsa folk på, 200 timmar driftstid på en ficklampa etc...
Sen är det förstås skillnad på LED och LED...
Varmvitt har lite lägre ljusutbyte än kallvitt t ex.
Sen skulle jag råda till att inte köpa de billigaste LED-armaturerna du hittar. Beror förstås på var man ska ha dem osv men man får vad man betalar för.
Varmvitt har lite lägre ljusutbyte än kallvitt t ex.
Sen skulle jag råda till att inte köpa de billigaste LED-armaturerna du hittar. Beror förstås på var man ska ha dem osv men man får vad man betalar för.
Jag skulle tippa att 700mA dioder är mindre effektiva pga att de är nyare.. inte lika mycket utvecklade.
Sen är det ju som flittditt säger väldans stor skillnad på LED och LED. En 1W LED kan lysa dubbelt så mycket som en annan 1W LED. 1W kan ge ca 50-100lumen
Ett bra exempel på två st till ytan exakt likadana LEDs, drar båda 1W fast den ena lyser 50lumen och den andra 70lumen. Alltså en skillnad på mer än 35%
Hide-a-Lite LED-Spot Dot 1W 350mA PowerLED Tillverkas i Asien. ger 50lumen
Hide-a-Lite Spot Mini-T 1W 350mA PowerLED Tillverkas i Europa. ger 70lumen
Sen är det ju som flittditt säger väldans stor skillnad på LED och LED. En 1W LED kan lysa dubbelt så mycket som en annan 1W LED. 1W kan ge ca 50-100lumen
Ett bra exempel på två st till ytan exakt likadana LEDs, drar båda 1W fast den ena lyser 50lumen och den andra 70lumen. Alltså en skillnad på mer än 35%
Här har ni lite ledlampor, förvisso inte tänkta till inomhusbruk men...
http://lux-rc.com/view.php?p=content/showcase/L30/order
http://lux-rc.com/view.php?p=content/showcase/L30/order
Allt från hide-a-lite tillverkas i Kina.Rrrrr skrev:Jag skulle tippa att 700mA dioder är mindre effektiva pga att de är nyare.. inte lika mycket utvecklade.
Vad det gäller 350mA kontra 700mA så borde 700mA ge MERA ljus än 350mA.. eftersom du ger chiper mer ström. Att du har använt 1W 350mA som lyser bättre än 3W 700mA beror säkert på chipets kvalitet (finns många tillverkare). Själv är jag helt emot att köra LED på 700mA eftersom det "sliter" på chipet, och endast efter 100 timmar drift går chipet ner från 100% till 70% i ljus utbud om man kör 700mA. T.ex. Philips 7W GU10 körs på 383mA och Philips garantera att chip ska hålla 90% i ljus utbud i 10000 timmar och max nedgång av chipet är 70% av den totala livslängden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Nja, det är nog mer än en decimal. Mer än dubbla ljusflödet brukar man inte se i databladen.
Alla gamla hide-a-lite tillverkas i Kina. Förutom denna nya som jag länkade till (info direkt från hide-a-lites produktchef)Elinfo skrev:Allt från hide-a-lite tillverkas i Kina.
Vad det gäller 350mA kontra 700mA så borde 700mA ge MERA ljus än 350mA.. eftersom du ger chiper mer ström. Att du har använt 1W 350mA som lyser bättre än 3W 700mA beror säkert på chipets kvalitet (finns många tillverkare). Själv är jag helt emot att köra LED på 700mA eftersom det "sliter" på chipet, och endast efter 100 timmar drift går chipet ner från 100% till 70% i ljus utbud om man kör 700mA. T.ex. Philips 7W GU10 körs på 383mA och Philips garantera att chip ska hålla 90% i ljus utbud i 10000 timmar och max nedgång av chipet är 70% av den totala livslängden.
Självklart lyser 700mA mer än 350mA. Vad jag skrev är att de är mindre energieffektiva.. alltså de har mindre lumen/watt.
Hmm. Vilka LEDs gäller detta? Jag har aldrig stött på en sådan hopplös LED. På de jag stött på skilljer det väldigt lite beroende på strömmen (under förutsättning givetvis att de är gjorda för den högre strömmen). Det som knäcker en LED är i första hand temperaturen.
Allt under förutsättning att själva armaturen är konstruerad rätt, förståss.
Har inte heller stött på att LEDs för högre ström har avsevärt sämre ljusflöde (lm) relativs effekt/ström heller.
Redigerat:
Alla LED, ring till en tillverkare och fråga.. varför har de flesta seriösa endast 350mA ?TLovskog skrev:Hmm. Vilka LEDs gäller detta? Jag har aldrig stött på en sådan hopplös LED. På de jag stött på skilljer det väldigt lite beroende på strömmen (under förutsättning givetvis att de är gjorda för den högre strömmen). Det som knäcker en LED är i första hand temperaturen.
Allt under förutsättning att själva armaturen är konstruerad rätt, förståss.
Har inte heller stött på att LEDs för högre ström har avsevärt sämre ljusflöde (lm) relativs effekt/ström heller.
Och alla nät shoppar tillhanda håller endast 700mA och detta är för att det sitter skit chip i dom och som dom måste trimma upp till 700mA för att ge ljus. Som Rrrrr skriver att han har sett 1W 350mA som är bättre än 3W 700mA.
och 700mA avger högre VÄRME
Om du med "LED" menar en armatur med LED så är det nog så att de flesta "seriösa" tillverkare inte fixar att designa och konstruera för 700mA helt enkelt. Sedan för att inte framstå som oseriösa slänger man ur sig att allt annat är kass. Klassisk teknik. När man behärskar 700mA kommer man säga att 2A versionerna är kass.
Fast för det kan man inte kategoriskt hävda att alla LED som enligt datablad klarar 700mA inte gör det.
En Golden Dragon plus klarar 1A i 75000 timmar om man ser till att hålla temperaturen (Tj) max runt 100 grader eller så. Numera finns det för gemene man även en 2A version, som då heter Diamond Dragon och skjuter ut hela 540 lm nominellt.
Självklart avger de mer värme, det är därför det är svårare att göra en armatur med dessa LED, det gör dock inte att LED som sådana är kassa rent generellt.
Har själv använt lite olika spottar för test i många år. Bl.a 700mA Solarox. Har gått i mer än 100 timmar utan problem. Jag kan inte ens så någon skillnad. Ok, då kostar den väl närmare 600 kronor styck, men funkar gör den.
Nu inser jag iofs att du med "LED" avser en hel armatur med LED, medans jag avser själva LEDen och då blir det ju en lite tokig diskussion.
Fast för det kan man inte kategoriskt hävda att alla LED som enligt datablad klarar 700mA inte gör det.
En Golden Dragon plus klarar 1A i 75000 timmar om man ser till att hålla temperaturen (Tj) max runt 100 grader eller så. Numera finns det för gemene man även en 2A version, som då heter Diamond Dragon och skjuter ut hela 540 lm nominellt.
Självklart avger de mer värme, det är därför det är svårare att göra en armatur med dessa LED, det gör dock inte att LED som sådana är kassa rent generellt.
Har själv använt lite olika spottar för test i många år. Bl.a 700mA Solarox. Har gått i mer än 100 timmar utan problem. Jag kan inte ens så någon skillnad. Ok, då kostar den väl närmare 600 kronor styck, men funkar gör den.
Nu inser jag iofs att du med "LED" avser en hel armatur med LED, medans jag avser själva LEDen och då blir det ju en lite tokig diskussion.
Redigerat: