Som i mitt eget fall tycker jag så klart att 40.000kr är mycket pengar som jag gärna lagt på andra saker.
Vad hade jag velat betala? Kanske 10.000kr
Vad är rimligt? Kanske 40.000kr

Om det ska subventioneras ännu mera så måste väl skatten säkert höjas och det kanske inte är rättvist att alla andra ska betala mera i skatt för jag ska kunna på bygga precis var jag vill och få el framdraget?

Sen är 40.000kr för något som är livsnödvändigt för mig i ett 3milj projekt inte så blodigt om man tänker efter.
Hade jag byggt en stuga för 100.000kr ute i ödemarken och fått betala 200.000kr för el så hade det varit värre men det får man ju ta med i beräkningarna.

Hemmakatten
Vi betalade 50' år 2005/06. 275 meter till transformator (som byttes till en ny), borrning under väg, kabel och kabelrör, idragning och inkoppling. Att ansluta till kommunalt vatten och avlopp brukar kosta betydligt mer (100-200´är vanligt) och för mig verkar det som en mer "simpel" sak än elinkoppling.

Bo.Siltberg skrev:
Du menar fortfarande att hutlösa priser kan motiveras av att kostnaden går att räkna hem på lång sikt?
Det beror nog på hur du påverkas vid schablonberäkning om man uppfattar det som "hutlösa priser" eller inte. :D
Det jag ville visa på att att det finns skillnad på "kostnad och kostnad", och hur en engångskostnad kan omvandlas och beräknas utifrån en varas livslängd och hur värdebeständig den är. Vi stirrar oss ibland blinda på enskilda belopp utan att se hur mycket det påverkar helheten.
Sedan får var och en bedömma det utifrån sina förutsättningar.

Det jag vänder mig emot är prissättning utifrån en varas livslängd. Konsumentens enda mervärde är att man inte behöver köpa en ny lika ofta. Visserligen vill säkert leverantören ha lite extra för att en vara inte säljs lika mycket pga längre hållbarhet, men med måtta. Tar dom ut den faktiska kostnaden kanske man köper fler istället så att alla tjänar på det.

När det gäller anslutning till elnätet kan man ju diskutera om det ska vara rättvist så att alla betalar lika mycket då den faktiska kostnaden kan variera kraftigt.

Helt klart är att prissättningen inte följer de spelregler som vi är vana vid. Tänk vilken skillnad det varit om det bara varit så att det funnits två olika bolag att välja mellan.

Jag betalade en schablonavgift på ca 20000 för anslutningen. Det kan jag på sätt och vis vara glad för. Det var egentligen bara ca 20 meter från transformatorn till min tomt, men Bolaget valde att dra kabeln en helt annan väg, i en sväng runt min tomt, så den blev säkert ett par hundra meter i stället. Samtidigt gjorde de om anslutningen för att par av grannarna och satte upp ny skåp efter vägen. Hade jag åkt på att betala allt det hade jag nog inte kunna flytta in i mitt hus.

Men man ser samtidigt att elbolagen inte lever i riktigt samma ekonomiska verklighet som andra mer konkurrensutsatta företag. Innan de började jobba körde de dit en hel maskinpark, en 4-5 stora entreprenadmaskiner. De stod parkerade på min tomt i ungefär en vecka innan någon började använda dem.

Sedan tog nästa monopolföretag - Telia - exakt lika mycket för teleanslutningen. Men deras jobb tog exakt två timmar för två man + en minigrävare.

Det lät väldigt billigt!

Att dom tog en sväng med kabeln kan bero på att kortslutningsströmmen i ditt mätarskåp annars skulle bli så hög att kabeln exploderar. Det vill nog inte nätbolaget vara med om. Du kan dock fortfarande ha högre kortslutningsström än vad dina prylar i mätarskåp och central pallar för. Men det får vi hoppas elektrikern har dimensionerat för. :cool:

Att dom tog en sväng med kabeln var för att dom såg nån samordningsvinst i det hela. Du har inte fått betala nåt extra för det. I allmänhet strävar man efter korta ledningssträckor för att få höga kortslutningsströmmar, då vet man att säkringarna löser ut som dom ska vid felsituationer.
Det är väldigt svårt för folk att förstå att dom inte betalar 20000:- för kabelsnutten mellan tomthörnet och fasaden, utan för sin lilla andel i de fem milen högspänningsledning från kraftverket via ställverk, transformatorer och lågspänningskablage fram till tomtgränsen.

Inte kul för den enskilde just nu i övergången, men mycket lättare att räkna på kostnader INNAN man köper tomten.

bax skrev:
Det är väldigt svårt för folk att förstå att dom inte betalar 20000:- för kabelsnutten mellan tomthörnet och fasaden, utan för sin lilla andel i de fem milen högspänningsledning från kraftverket via ställverk, transformatorer och lågspänningskablage fram till tomtgränsen.
Precis! Försök att räkna ut vad just _din_ anslutning kostar i detta. Energimyndigheten har försökt räkna ut vad det kostar i genomsnitt att ansluta ett hus i Sverige, med hänsyn till alla delar och göra en schablon utifrån detta.

(Att det skulle gått att bygga betydligt billigare nät i landsbygden om man för sådär 80 år sedan tänkt först och byggt sen är en helt annan diskussion.)

andersmc skrev:
...
Men man ser samtidigt att elbolagen inte lever i riktigt samma ekonomiska verklighet som andra mer konkurrensutsatta företag. Innan de började jobba körde de dit en hel maskinpark, en 4-5 stora entreprenadmaskiner. De stod parkerade på min tomt i ungefär en vecka innan någon började använda dem.

Sedan tog nästa monopolföretag - Telia - exakt lika mycket för teleanslutningen. Men deras jobb tog exakt två timmar för två man + en minigrävare.
Det var förstås elnätsbolagets egna maskiner och de hade givetvis full beläggning på dem men lät dem stå och kosta pengar bara för att påvisa sin monopolställning...

Eller kan det vara så att de antingen tecknade en underentreprenad och att den entreprenören valde att transportera dit sina maskiner då det stämde med övriga transporter och annan beläggning (gäller ju samma resonemang om det var elnätsbolagets maskiner)...

Min poäng är att saker och ting är inte alltid som de ser ut. Många hoppar på tåget som media målar upp med elbolagens stora vinster. Det som många tyvärr missar är att det finns väldigt få ELNÄTSbolag som gör några vinster att tala om då det är en monopolverksamhet som står under tillsyn från bland annat energimarknadsinspektionen. Däremot råder fri konkurrens på elhandel och de bolag som trissar upp priserna på elhandeln kan givetvis göra de stora vinsterna som media talar om...

När man börjar prata om konkurrens som en prisreglerande mekanism så glömmer man bort behovet hos slutkund.

En slutkund som inte kan undvara elleverans skiter i om det är en aktör eller hundra som lurar honom.

Att koppla in sig på elnätet kommer att bli omöjligt om dessa privata bolag tror att varje anslutning ska gå med plus..nej skatter är effektivare sätt att betala saker som vägar elanslutningar,tele,ip,vatten,luft,hälsa,skolor,barn.

66000 kr låter billigt i en stockholmares öron...kortslutnings strömmar är ju faktiskt nätägarens problem..Varför ha huvudsäkringar när man kan grilla kablar i stället?

Vad kostar en varvtalsreglerad diselgenerator med tillräcklig kapacitet per kwh med alla avskrivningar...?

Betydligt mer än 66000 utslaget på dom år ni tänkt bo i stugan.:S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.