mycke_nu
mycke_nu: [citat] Ja, så stod det ju.. jag läser slarvigt ibland. :blushing:
19 svar · 4,2k läst
·
R
robinan: [citat] Jag är industrielektriker. Detta är bara inte riktigt min grej, men får jag bolla idéer med folk så kommer saker tillbaka som om det vore igår. [citat] Tänkte så med nu :) Det låter snyggast och enklast.
10 svar · 2,5k läst
prototypen
prototypen: Ohhh så rysligt användbart.... Protte
2 svar · 5,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Tänk även på att ska den ligga i ett dricksvattenrör så måste kabeln vara "livsmedelsgodkänd" eller vad de nu kallas.. alltså ETL är det med tex inte T2 röd. (har jag för mig, har inte kollat nyligt så jag kan ju ha fel)
9 svar · 4,7k läst
H
hheheh: Jag håller på att tilläggsisolera och byta panel på huset och tänkte ta hit en elektriker som får koppla lite och förbereda för fasadbelysning - ett par lampor mitt på väggen vid entren. Jag sätter upp västkustskiva och sen spikläkt (28x70) och sen panel. Får kabeln (t.ex EKLK?) klamras ovanpå spikläkten eller är det bättre att kabeln klamras innan jag sätter dit
0 svar · 1,6k läst
S
sege: precis en sådan var det. ;-)
16 svar · 3,4k läst
snoofy
snoofy: ...oj då ... missta festen ser jag ;) HBBH, jag pratade ned nätägaren (Kungälvs Energi) och det var ok att skriuva loss mätarskåpet och sätta den på en stolpe. Nästa steg är att stänga av det, skruva in en 3fas kabel som sedan ansluts till byggcentralen. Energibolaget är helt ok med att kabeln inte är JFB'ad .....
21 svar · 7,6k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Jo, om du tänkt trappkoppla med den dimmern där så blir det svårt att få till det. Gör en ritning om vad du vill ska tändas från var.
5 svar · 7,5k läst
·
Gew
Gew: Rent spontant kan ju nu tycka/tänka/tro att det var impellern till cirkulationspumpen som på nåt vänster lyckats lossna på den gamla Electrolux BW 325, som nu f.ö. står ute på balkongen. Den fylldes liksom med vatten, men det var inget drag, de två vingarna (den i botten samt den under överkorgen) rörde sig aldrig. Det samlades bara vatten, för att sedan tömmas. Så utav detta
21 svar · 47,8k läst
U
ulrikz: Har också funderat på kontaktor, men håller med om att det antagligen blir lite för enerverande. Kommer nog att köpa Frico TKS16400 som föreslogs tidigare.
12 svar · 7,7k läst
A
Avemo: Om spisen har vanlig stickpropp så antar jag att det rör sig om en bänkspis med två plattor varav bara den ena kan användas samtidigt med ugnen. Att koppla en fullstor spis till ett vanligt vägguttag är inte att rekommendera. Du kommer i så fall bara att kunna använda två plattor åt gången om inte proppen skall gå. Troligen finns tre faser och 400 volt in i huset. Vad du bör göra
1 svar · 4,3k läst
E
eckorn: Grattis till vinsten. Jag skickar så fort jag kan. Jag har fler om nu någon är intresserad.
6 svar · 2,3k läst
prototypen
prototypen: Man får 11-12 m kabel för samma pengar som en skarv och då har man en skarv som inte är lika tillförlitlig som en hel kabel. Det är inte jag som bestämmer, valet är ditt. Protte
8 svar · 13,6k läst
E
erikssonjorgen: Tack för svar. Jag menar de ramar som har två eller flera "hål" för brytare eller dyl. Då sätter jag upp dosorna! /Jörgen
2 svar · 2,2k läst
R
R_Strandberg: Elko's rs brytare är 9x9cm om jag minns rätt. /Robin
3 svar · 2,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Bor du i lägenhet? //Patrik
3 svar · 2,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Håller med fullständigt! //Patrik
15 svar · 3,7k läst
·
H
hempularen: Effekten delat med strömmen ger ju spänningen, som i det här fallet blir ca 8,5V. Den relativt höga spänningen tyder ju på att det skulle kunna vara 2 seriekopplade i lampan. Kanske finns LED med 2 seriekopplade i samma plastbit?
14 svar · 3,4k läst
·
F
flyttfåglarna: Har fått en offert från Fortum på elanslutningen till vårt hus och det är ju helt galet vilka priser... de har dessutom gått upp från 1 mars och vi visste inget om det och tydligen ingen annan heller. Vi hade budgeterat 25,000 vilket enligt säljaren var högt räknat men hoppsan så fel det blev, offerten är 66,875 :@ Priserna är ändrade så mellan 0-200 m till mätstationen kostar det
0 svar · 1,3k läst
H
hempularen: De personer som drev Onzza är verksamma även i bolaget Spotec som förefaller sälja värmepumpar och trygghetslarm.
4 svar · 1,5k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Det blir nog cool.
9 svar · 2,4k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Bra att det löste sig ... ofta är det bra med andras ögon på problemet när man villat bort sig :)
11 svar · 8,9k läst
·
H
hempularen: Dags att stänga, oroginalfrågan får väl anses besvarad.
32 svar · 4,6k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: För att ytterligare understryka vikten av att kolla vad röd är kan jag tillägga att den även använts som tändtråd då det begav sig. Men nu handlade det ju om en spis :)
9 svar · 6,5k läst
Bezt
Bezt: Skönt att höra att man är ett proffs då för så gjorde jag, vp-rör genom väggen och dosa på andra sidan, manschett på röret och pl400 innan jag trädde det genom hålet så det skulle sitta stadigt.
10 svar · 6,7k läst
K
Kjell_G: [citat] Hm, det ligger väldigt mycket i det du säger:blushing: Punkt 2. antar att det inte blir bättre för att den kabeln ligger i en ränna? Kjell G
15 svar · 5,6k läst
H
H: Lite OT men tips på annat "bra-att-ha-godis" från Conrad tas gärna emot. :cool:
33 svar · 8,0k läst
·
S
sblixten: På de två jag har(olika modell/märken), så finns det en liten svart reset-knapp och jag vet inte hur de fungerar. Den ena fick jag levererad med en dator och där fanns ingen bruksanvisning. Jag kan inte hitta någon information om att jag inte skulle få sätta dem i ojordat uttag. Bör jag plocka bort dem?
15 svar · 5,8k läst
F
fabban: [citat] jepp,, ibland har man sina ljusa stunder. :wow:
5 svar · 865 läst
Springare
Springare: Tack för alla svar :)
13 svar · 11,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.