1 506 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Problem med transformator
Jag har 6 stycken Hide-A-Lite's HEX transformatorer som tillåter ledningslängder upp till 20 meter. Vid inkoppling så stod en radio på någon meter ifrån transformatorerna. 5 av de 6 transformatorerna genererar en litet "surr" i radion (störning/brus) vid påslag av belysning, men den 6:e genererar ett sjuhelvetes statiskt surr i radion. Prövade att sätta radion på ett annat uttag (annan fas än transformatorerna) utan någon skillnad i resultat. Primärsidan korsar inte sekundärsidan, så där är det inga problem (vilket annars kan generera störningar)
Fråga 1: Vad är det som genererar denna störning och varför?
Fråga 2: Förutom det uppenbara (dvs att lämna tillbaka just denna transformator), finns det något jag kan göra för att pröva eventuella åtgärder som löser detta?
/F
Fråga 1: Vad är det som genererar denna störning och varför?
Fråga 2: Förutom det uppenbara (dvs att lämna tillbaka just denna transformator), finns det något jag kan göra för att pröva eventuella åtgärder som löser detta?
/F
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Elektroniska trafo använder högfrekvent PWM eller liknande på sekundärsidan, så sekundärkabeln fungerar som en antenn vid långa längder. Hur just denna trafo är gjord för att klara 20m vet jag inte - det kanske bara var reklam... Strörningar kommer alltså via luften så prova att flytta radion.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Har du kontrollerat genom att koppla om tranformatorerna att det verkligen är den trafon som orsakar störningen och inte kablarna som är kopplade till just den trafon?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Har du dimmer så prova att koppla förbi den också.
Ang kabel längden har jag för mig att jag har hört att den inte får vara längre pga av att när du använder en elektronisk dimmer så ändrar du frekvensen och tändvinkeln på sinusvågen. (växelspänningens svängningar) och då om kablarna blir för långa så störs svängningarna ut och du mister effekten och bla bla bla
tror inte att det finns "någon speciell" sats man kan köpa för att bli av med dessa. men man skulle kunna prova med att sätta en feritkärna runt eller att skärma av kablarna till lamprona
Trafon är ju skapad för ledningslängder på 20 meter. I det specifika fallet är max ledningslängd 8 meter (trafon är typad för max 300W och den matar nu 210w). Har inte skiftat om dom än och sett några skillnader, men skall göra det i helgen och återkomma med resultatet.
/F
/F
Klicka här för att svara