halloj alla elektriker! Här kommer en fråga ang motorer. På jobbet nu har vi alla olika åsikter om vad som är vad vad gäller spänning läggning av blecken och hur mkt man får ut och vad det heter?
En fråge ställning vi inte kommer överens om är vad får man ut av Y och vad får man ut av D? Och kan detta variera från motor till motor etc vilket en av oss hävdar.
Jaja nyfiken på vem som har rätt egentligen så jag tänkte kolla lite här, fire away:cool:

Det som styr Y eller D-koppling är motorlindningarnas märkspänning och det matande nätets systemspänning.
Jag ingen motorexpert men man torde eftersträva att (större) motorer är D-kopplade vid normal drift, och därmed i vårt hushållsnät har "lindningsspänningen" 400V. Detta för att kunna Y/D-starta dem. När en sådan motor Y-kopplas ger den 1/3 effekt vilket är snällare mot nätet tills den kommit upp i varv.

låter logiskt men tyvärr är inte motorerna lika logiska:). Vi har en som man får ut 400V vid d koppling av blecken medans andra är 400V vid Y koppling av blecken ( Detta är enligt motorernas märkplåts spänning vid respektive koppling).

Ja, det finns motorer för mååånga olika spänningar...

Jo, det är väldigt logiskt faktiskt! Man får helt enkelt läsa av märkskylten och koppla därefter: t.ex. en motor märkt D230/Y400 skall Y-kopplas här i Sverige normalt sett p.g.a vi har huvudspänning på 400V men i valda delar av Norge där dom har 230V huvudspänning ska den D-kopplas. Enkelt va? :)

Snaggletooth. Precis som du säger är som jag vill ha det men kollegan har fått nippran på att d är 400 och y är 230. Men jag är mer inne på som du säger kolla märkskylten och koppla därefter och helt enkelt räkna med att tillverkaren satt på rätt märkskylt vilket är väldigt troligt:)

Om motorn skall kunna Y/D-startas i Sverige så skall den vara lindad för 400V i D-läget och 690V i Y-läget. Motorer som är avsedda att frekvensstyras kan ha en något lägre märkspänning än 400V för att kompensera för spänningsfall i likriktare och IGBT:er. Din kollega har nog gjort världen lite för enkel.

Erik

det förklarar ju vart han fått 690V ifrån hade en vag tanke om att det hade nått med y/d start att göra. Men varför 690V när det bara är 400V i nätet?:) dum fråga kanske men har inte haft "turen" att få jobba så mkt med motorer så försöker luska o lära mig som mkt som möjligt nu förutom det man lärde sig i skolan dvs.

När man håller på med trefas så dyker roten ur tre upp lite här och var. När motorn är D-kopplad ligger hela huvudspänningen över motorlindningarna. När motorn är Y-kopplad ligger huvudspänningen delat med roten ur tre över motorlindningarna.

400 / sqrt(3) = 230
690 / sqrt(3) = 400

Motorns startström är mycket högre än märkströmmen. Genom att starta motorn på för låg spänning (400V i stället för 690V) minskar startströmmen så att säkringen håller. När motorn är uppe i varv så slår man över till D-läge för att få tillgång till hela motorns märkmoment.

Erik

Håller med om att motormärkningen 690/400 är minst sagt förvirrande... Om man skall försöka förstå det är det väl så att om motorn skall gå med full effekt skall man mata den med 690V huvudspänning i Y koppling eller 400V huvudspänning i D koppling.... Och det innebär att man med D koppling i 230/400V nät får ut full effekt och med Y koppling 1/3 effekt.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.