Bygglov
Claes Sörmland: [citat] Ja du... Det finns ingen definition. Boverket har plikttroget sammanställt en bra sida som sammanfattar hur denna "samlade bedömning" ska göras. De bryter utifrån domar ned bedömningen i kategorierna: utformning och utförande ändamål och funktion omgivningspåverkan https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglov-for-anlaggningar/plank/ Det kan
Weimik: [citat] Du kan säkert ha rätt. Jag tänker mer fritt och att man (väl?) vill ha så tydlig lagstiftning som möjligt. Om man ser till beståndet av komplementbyggnader utgörs det av tre delar: - Komplementbyggnader som uppförts med bygglov - Komplementbyggnader som uppförts utan bygglov där inget bygglov krävdes - Komplementbyggnader som uppförts utan bygglov trots att bygglov krävdes
kuntri: Jomen det har jag koll på. Nu håller jag på med ett attefallshus och funderar på att nyttja de resterande femton kvm på bästa sätt. Därav min fråga.
hempularen: Det finns ju många typer av verksamhet där det ställs krav, det kan handla om hygien (café, restaurant), brandsäkerhet och olika miljökrav. Det mesta av detta har inte så mycket med detaljplan eller bygglov att göra. Men vill du ex. börja destruera miljöfarligt avfall, så kommer även placeringen av anläggningen att prövas vid tillståndsgivningen.
Claes Sörmland: [citat] Det blir bygglovspliktigt för den delen som överstiger 1,2/1,8 m över marken.
ARJU: [citat] Hurvida det är en bra ide, är upp till husägaren. Jag skulle aldrig komma på tanken att riva murstocken i fråga, men ska man göra det. Då är det med slägga och borrhammare. Själva rivningen är enkel men smutsig. Projektering och analys av konsekvenserna är något heelt annat.
Gårdsboende: Jag hade tur i oturen, då byggnaden använts som bostad sedan 1996, utan att vara godkänd som det, så blev vi anmälda av någon som var avundsjuk till kommunen. Då det gått mer än 10 år så kunde kommunen inte göra något, räknas som svartbygge. Vi fick lämna in en förklaring till kommunen som sedan skrev av ärendet väldigt snabbt. Vid min fråga om vi kunde göra det mer rätt på
Claes Sörmland: Ja och carporten behöver inte följa detaljplanens bestämmelser.
patriklarsson: [citat] Din åsikt ger jag inte så mycket för så jag ber dig lämna tråden, tack.
Nötegårdsgubben: Nja, det hade väl inte gjort någon skillnad då forten inte behöver ses som en del av planket. Riva en frigga har man väl alltid fått, det är väl att grunden för att få uppföra planket inte längre finns, men detsamma skulle kunna ske med ett potthus där huvudbyggnaden brinner ner eller ”vad som helst”. Skillnaden är väl möjligen att man med måttlig kostnad och ansträngning
Claes Sörmland: Här tar jag upp Mark- och miljööverdomstolens dom den 15 januari 2026 i mål nr P 3418-25 som anges som jämförelsereferens i domen: https://www.byggahus.se/forum/threads/regeringen-vill-forenkla-reglerna-kring-bygglov.542945/page-103#post-6512997
Huddingebo: [citat] Jag tycker bara att många åsikter är bra, annars blir det mer av en monolog än diskussion. Har själv sökt bygglov och fått det beviljat och byggt klart. Det i sig gick jättebra, jag ritade ju efter planbestämelserna. Men jag håller verkligen med om kostnaderna. Sanslöst höga om man räknar ihop allt. Det känns nästan som att de vill att man flyttar från stan. De vill inte
realdexter: [citat] Försäkringsbolaget har kopia av sotarens besiktning. Dom behövde inget "godkännande"från kommunen.
andhul0301: Ja, jag tänkte ha 120mm plus 45mm. Alltså, 55mm mindre....
olofh: Ska söka bygglov för att riva garaget och bygga upp det igen som bostadsyta. För att klara tillgänglighetskrav så kommer vi förlänga det 1500mm mot grannen, som godkänner. Dvs i pilens förlängning. Men när kommunen var och upprättade en förenklad nybyggnadskarta så har de markerat väldigt mkt som osäker gräns. De letade säkert men kanske inte supermkt och hade jag vetat hade jag
Kowalsky88: [citat] Jag begärde ut handlingarna som fanns på huset hos kommunen och det enda som fanns där var just när man panelade om det till nuvarande plåtfasad och då vred man även om entretrappan och entredörren. Något nu vi ca 50 år senare tänker ändra tillbaka, hehe. I dessa handlingar så är det enbart noterat i bygglovshandlingarna att man i samband med ändringen utav entréens
Perplexus: [citat] Berätta gärna hur jag i så fall framgångsrikt skulle "bråka" med grannen om det. Gäller spridningsförbudet frön också? Förutom via rötter som i mitt fall. Jag har funderat på att föreslå en gemensam lösning i gemenskap med grannen men är rätt säker på att jag inte kan tvinga någon till något i det här fallet. Och skulle inte vilja heller.
Nötegårdsgubben: Hur gammalt är fritidshuset (före/efter halvårsskiftet -75)? Finns det en detaljplan? Finns det en tomtplatsbestämning? Är fastigheten större än tomten? Det finns många frågor att gräva ner sig i. Kort sagt finns det sällan möjlighet att få dispens för att bygga närmare vattnet än man redan har byggt, men det finns vissa fall då man inte behöver dispens då marken redan ses som
Nötegårdsgubben: [citat] Man funderar på rymligheten i sitt samvete. Ingen kommer kontrollera din pottbyggnad, det är upp till dig att följa reglerna eller inte. Med det sagt ifrågasätter jag det kloka i att köpa och flytta en begagnad byggnad man anser sig behöva bygga om. Jag gissar att det skulle kosta mer än att bygga rätt från början.
LennartMimmi: Så här 13 år efteråt. Hur har det gått?
polaris78: En annan vanlig miss i tanke verksamheten när man pratar att man har för mycket insyn men egentligen är ju inte insyn ett problem på alla platser längs en tomtgräns ,utan det finns ju olika områden med olika nivåer på om insyn är ett problem. iallafall om man är någorlunda normalt funtad.. ja menar soldäcket runt poolen och poolen är ju mer behov av insynskydd än hörnet längst
Testarn: [citat] Härligt med handläggningstider på ett år... 🙄
OTMC: [citat] Supersent svar men en registrerad elfirma va den som fick äran att "dra sladden från invertern till centralen"
Nötegårdsgubben: [citat] Byter du ut ditt plank successivt och ersätter det med ett som ser likadant ut har jag oerhört svårt att se att någon skulle ge sig på frågan utifrån att det är en rivning och ett ersättningsbygge. Vissa tolkar det här striktare än andra. Ytterst sällsn blir det rättsfall av det. Sen år det förstås omständligare att göra det utan att först bara riva allt, men ska du
Caticorn: [citat] Nja, vi tror att de följer regelverket, men det känns konstigt att applicera olika taxor beroende på när detaljplanen är antagen iom att planavgiften inte är bunden till någon speciell detaljplan, utan detaljplansarbete i stort. Det känns rimligare att 2026 års taxa gäller då vi fick beslutet (eller ännu rimligare 2025 års taxa då vi lämnade in ansökan)
Olle S Andersson: [citat] Hej, Slå mig en signal på 0732-62 00 92. hälsningar Olle