667 läst ·
5 svar
667 läst
5 svar
Dispens strandskydd för bastu
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Har varit i kontakt med kommunen angående möjligheten att få dispens för att uppföra en mindre bastu intill sjön.
Bastun tänkt att uppföras ca 5-6m från strandlinje och framför fritidshuset dit det är ca 10m.
Fick svar tillbaka att det bedöms inte vara möjligt utan bastun måste placeras bredvid eller bakom fritidshuset.
Är det alltid såhär? Får man inte uppföra något framför?
Hör till saken att det finns inte någon mer byggnad överhuvudtaget intill sjön utan endast vårt fritidshus så vi bedömer det som att marken redan är ianspråktagen.
Någon idé att gå vidare?
Bastun tänkt att uppföras ca 5-6m från strandlinje och framför fritidshuset dit det är ca 10m.
Fick svar tillbaka att det bedöms inte vara möjligt utan bastun måste placeras bredvid eller bakom fritidshuset.
Är det alltid såhär? Får man inte uppföra något framför?
Hör till saken att det finns inte någon mer byggnad överhuvudtaget intill sjön utan endast vårt fritidshus så vi bedömer det som att marken redan är ianspråktagen.
Någon idé att gå vidare?
Ja inte skulle jag kontakta kommunen för att sätta en bastu på detta vis. Är bara att lyfta bort om det mot förmodan skulle komma något klagomål i framtiden.
Nu när ni har kontaktat kommunen redan, lär någon av de köra förbi då och då för att kolla om ni kört med svartbygge iaf. 👌
Nu när ni har kontaktat kommunen redan, lär någon av de köra förbi då och då för att kolla om ni kört med svartbygge iaf. 👌
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Normalt är det svårt att få dispens för att bygga något närmare stranden än bef. byggnad. Man får inte utöka sin hemfridzon inom strandskyddat område, och då framförallt inte mot vattnet, så det försvårar för allmänheten att passera. Men om ditt hus ligger så nära som 10m från vattnet, så ligger redan hela området mellan vatten och ditt hus inom din hemfridzon. Så placeringen skulle inte utöka din hemfridzon, såvida det inte är rejält i sidled från huset sett.
Men hur man går vidare vet jag inte. Möjligen om det går att få kontakt med ngn. på länstyrelsen, som ändå är den instans som till slut skall godkänna en dispens.
Men hur man går vidare vet jag inte. Möjligen om det går att få kontakt med ngn. på länstyrelsen, som ändå är den instans som till slut skall godkänna en dispens.
Redigerat:
Allt är beroende var fritidshuset ligger och dess omgivning, jag brukar skriva att varje plats är unik och det går inte generellt säga något.
Så antingen förbereder ni en ansökan om dispens eller så bygger ni bara. Båda kan fungera.
Det som skiljer idag mot förr är användande av satellitbilder för att se byggnader, dvs man behöver inte besöka platsen fysiskt för att upptäcka nya byggnader. Ni som använder Lantmäteriets "Min Karta" har säkert upptäckt att mindre byggnader man gjort dyker upp där ganska snabbt på kartbilden.😳 Ett förråd på 15 kvm som jag byggde 2023 fanns nu inritat (landsbygd).
Så antingen förbereder ni en ansökan om dispens eller så bygger ni bara. Båda kan fungera.
Det som skiljer idag mot förr är användande av satellitbilder för att se byggnader, dvs man behöver inte besöka platsen fysiskt för att upptäcka nya byggnader. Ni som använder Lantmäteriets "Min Karta" har säkert upptäckt att mindre byggnader man gjort dyker upp där ganska snabbt på kartbilden.😳 Ett förråd på 15 kvm som jag byggde 2023 fanns nu inritat (landsbygd).
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Hur gammalt är fritidshuset (före/efter halvårsskiftet -75)? Finns det en detaljplan? Finns det en tomtplatsbestämning? Är fastigheten större än tomten?
Det finns många frågor att gräva ner sig i.
Kort sagt finns det sällan möjlighet att få dispens för att bygga närmare vattnet än man redan har byggt, men det finns vissa fall då man inte behöver dispens då marken redan ses som ianspråktagen.
Det finns många frågor att gräva ner sig i.
Kort sagt finns det sällan möjlighet att få dispens för att bygga närmare vattnet än man redan har byggt, men det finns vissa fall då man inte behöver dispens då marken redan ses som ianspråktagen.
Klicka här för att svara