602 läst ·
10 svar
602 läst
10 svar
Behövs bygglov för nytt badrum?
Flyttar snart till hus i södra Skåne. Området är inte detaljplanerat. 100m till närmsta granne.
Kommunalt vatten och enskilt avlopp.
I direkt anslutning till bostadshuset står ett gammalt murat stall. Detta är i mycket bra skick med nya fönster, dörrar, tak, LLVP etc. Vatten indraget.
Vi planerar att bygga ett badrum och mindre kök i "stallet" för att skapa ett gästboende.
Behöver jag söka bygglov för detta badrum?
Behöver jag bygglov för ändrad anvädning av stallet, tex från ekonomibyggnad till komplementbyggnad?
Vad kan, ska, bör, måste jag (inte) göra?
Är det en stor risk att bara göra jobbet och strunta i att informera kommunen?
Kommunalt vatten och enskilt avlopp.
I direkt anslutning till bostadshuset står ett gammalt murat stall. Detta är i mycket bra skick med nya fönster, dörrar, tak, LLVP etc. Vatten indraget.
Vi planerar att bygga ett badrum och mindre kök i "stallet" för att skapa ett gästboende.
Behöver jag söka bygglov för detta badrum?
Behöver jag bygglov för ändrad anvädning av stallet, tex från ekonomibyggnad till komplementbyggnad?
Vad kan, ska, bör, måste jag (inte) göra?
Är det en stor risk att bara göra jobbet och strunta i att informera kommunen?
Nej det tycker jag inte, kikar du noggrannare i byggnaden kommer du säkert hitta både den gamla toan och golvbrunnen och tvättmaskinen som den gamla sadelkammaren i stallet säkert redan är utrustad med om du tänker efter..Juul skrev:
Jag skulle säga så här om du med gästboende menar att du har för avsikt hyra ut den till utomstående/bekanta så bör du säkerställa att papperna blir rätt och att försäkringar kan upprättas på rätt sätt. Om det istället är för att husera gäster som sover över 1-2 nätter lite här och där så är inte behovet desamma men vad behöver du då ett kök till?
Dom nya reglerna är ganska fria när det gäller att inreda ytterligare en bostad men det är i form av ett komplementbostadshus eller i huvudbostaden utan varken bygglov eller anmälan. Ska erkänna att jag inte riktigt vet hur man ska tolka att inreda en bostad i en ekonomibyggnad.
Dom nya reglerna är ganska fria när det gäller att inreda ytterligare en bostad men det är i form av ett komplementbostadshus eller i huvudbostaden utan varken bygglov eller anmälan. Ska erkänna att jag inte riktigt vet hur man ska tolka att inreda en bostad i en ekonomibyggnad.
Syftet är att vänner och familj ska kunna hälsa på och bo bra. Inte uthyrning.L Liljeros skrev:Jag skulle säga så här om du med gästboende menar att du har för avsikt hyra ut den till utomstående/bekanta så bör du säkerställa att papperna blir rätt och att försäkringar kan upprättas på rätt sätt. Om det istället är för att husera gäster som sover över 1-2 nätter lite här och där så är inte behovet desamma men vad behöver du då ett kök till?
Kök/pentry känns mycket användbart så att vänner tex kan äta tidig frukost med sina barn utan att behöva springa in i vårt hus. Vi har även vänner som bor utomlands och sannolikt stannar längre än enstaka natt när dom hälsar på. Skulle svärmor få för sig att stanna en vecka så blir det nog trevligast för alla om hon inte alltid måste in till oss för att äta etc
Problemet att de tillkommande funktionerna kök och badrum kan tolkas som att du inreder ytterligare en bostad, något som enligt huvudregeln kräver bygglov. Det kan bli problem med kommunens tillsyn.
Bygglovsfritt undantag:
Om komplementbyggnaden stallet är maximalt 50 kvm och inte högre än 4,5 m så kan du ändra det till ett komplementbostadshus utan bygglov. Förutsatt att övriga friggebodar/attefallshus/gamla bygglovsbefriade komplementbyggnader inte äter upp den s. k. potten som är 65 kvm.
Annars krävs som sagt bygglov för att inreda en bostad.
Om du skippar köket kan det inte betraktas som en bostad och då är det garanterat bygglovsfritt.
Bygglovsfritt undantag:
Om komplementbyggnaden stallet är maximalt 50 kvm och inte högre än 4,5 m så kan du ändra det till ett komplementbostadshus utan bygglov. Förutsatt att övriga friggebodar/attefallshus/gamla bygglovsbefriade komplementbyggnader inte äter upp den s. k. potten som är 65 kvm.
Om du skippar köket kan det inte betraktas som en bostad och då är det garanterat bygglovsfritt.
Tack!Claes Sörmland skrev:
Problemet att de tillkommande funktionerna kök och badrum kan tolkas som att du inreder ytterligare en bostad, något som enligt huvudregeln kräver bygglov. Det kan bli problem med kommunens tillsyn.
Bygglovsfritt undantag:
Vad räknas som kök? Är ett pentry ett kök?
Måste det finnas fast inredning i form av ugn, vask, spis etc?
Finns tex portabla induktionsplattor som vi funderat på att använda där.
"Kök" är egentligen en förenkling. Det är funktionen matlagning som står i centrum. Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/bostaders-lamplighet/inredning/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ning/inredning-och-utrustning-for-matlagning/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/bostaders-lamplighet/inredning/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ning/inredning-och-utrustning-for-matlagning/
Rent krasst bör man ju kunna göra någon form av Pentrylösning som snarare är att definiera som en funktion i stallet. Desamma gäller väl en WC som kan ses som en omklädnad vilket kan tänkas vara fullt relevant.
Men man är ute i gråzonen och vandrar...
Men man är ute i gråzonen och vandrar...
Har fastigheten typkod 120, alltså bebyggd lantbruks enhet?
I så fall, är "stallet" en ekonomibyggnad enligt fastighetstaxeringen?
Om "stallet" är en ekonomibyggnad så behövs både bygglov, och en anmälan om "ändrad användning" till skattemyndigheten.
Ekonomibyggnader på lantbruk är i grunden bygglovsbefriade, men ändrar man användning genom att t.ex. göra om ekonomibyggnaden till bostad, gårdskafé, eller något annat som handlar om drift av lantbruk/skogsbruk, så inträder ett krav på byggnadslov.
Det finns ett antal fall där man struntat i söka bygglov för "ändrad användning" som blivit väldigt dyra...
Är fastigheten en vanlig bostadsfastighet med typkod 220, så gäller resonemangen i de svar som andra gett ovan.
Om "stallet" är en ekonomibyggnad så behövs både bygglov, och en anmälan om "ändrad användning" till skattemyndigheten.
Ekonomibyggnader på lantbruk är i grunden bygglovsbefriade, men ändrar man användning genom att t.ex. göra om ekonomibyggnaden till bostad, gårdskafé, eller något annat som handlar om drift av lantbruk/skogsbruk, så inträder ett krav på byggnadslov.
Det finns ett antal fall där man struntat i söka bygglov för "ändrad användning" som blivit väldigt dyra...
Är fastigheten en vanlig bostadsfastighet med typkod 220, så gäller resonemangen i de svar som andra gett ovan.
Tack för svar!S skogaliten skrev:Har fastigheten typkod 120, alltså bebyggd lantbruks enhet?
Typkod är 220.
Klicka här för att svara