Planerar en utbyggnad som då hamnar 4,8m från grannens fasad. Våra hus är byggda 1958. Halvtegel på trästomme. Dock med eternitskivor som någon form av vindskivor. Se ursprunglig byggbeskrivning (inte det understrykna). I och med mindre än 5m mellan så måste båda fasaderna uppfylla kravet om jag förstår det rätt. Annars kanske jag få förbereda mig på att korta ner 20cm. Då räcker det väl med att min nya fasad uppfyller kravet.

Tror ni kommunen kommer anse detta uppfylla IE30?området är fullt av tättare bebyggelse än så men visst. Det kanske räknas som gamla synder.

Byggbeskrivning från 1958 med detaljer om stolpkonstruktion, mineralullsisolering och tegelfasad, med understrykningar av viktiga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
IE30 är väldigt enkelt att uppfylla, så jag kan inte tänka mig att det finns några problem här.

Träpanel, isolering (av vilken tjocklek som helst) och gips på insidan överträffar IE30.

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Fasad till fasad blir det faktiskt 5.2m. Det är mellan takutsprånget o min fasad det blir under 5m men då håller jag tummarna o skickar in

Väggen klarar utan problem EI30. Finns det fönster eller ventilationsöppningar måste man dock ta hänsyn till dem. Det låter dock som att du kanske kan klämma in det under 5-metersregeln.

G Goofie skrev:
Väggen klarar utan problem EI30. Finns det fönster eller ventilationsöppningar måste man dock ta hänsyn till dem. Det låter dock som att du kanske kan klämma in det under 5-metersregeln.
Ja jag vart osäker för avståndet på sitauationsplanen är kortare men förstod det nu som att den visar takyttermått. Medan brandklassning utgår från fasad till fasad. Jag kommer skicka in ansökan som den är nu men är beredd på att rita om och justera bak det ifall det uppstår problem

Rickard.
Tabell över krav för avstånd mellan byggnader, 0-7,9 meter, inkluderar specifikationer för väggar, fönster och dörrar med brandteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som att du ligger bra till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.