Altanen ska fästas i husgrunden och stå på plintar, arean har inte bestämts till 100% men planeras vara ca 6x10m.
Planen är ett högre plank ca 3 meter (ca 1,8m) från husets fasad på väggen där bärlinan fästes, därefter betydligt lägre räcke (ca 1m från markhöjd).

Altanens ena ände blir ca 10 meter från huset.
Mer än 10 meter till närmaste granne.

Har försökt att förstå vad "3,6 m från en byggnad." innebär men förstår inte om det gäller räcken/soldäck eller enbart högre inramning.
Är detta bygglovsbefriat enligt PBL?

Bästa svaret

Claes Sörmland
Trädäcket kräver inte bygglov.

Om du håller plank, oavsett hur många och hur långa, inom 3,6 m från husets fasad och max 1,8 m över marken så kan du genomföra det utan bygglov. Du mäter från marken, så ställer du planket på ett upphöjt trädäck förlorar du höjd, det får inte vara högre än 1,8 m totalt. Allt plank längre än 3,6 m från huset måste vara max 1,2 m högt. Du måste vara minst 4,5 m från gränsen för att inte behöva skriftligt grannemedgivande för ditt 1,2-1,8 m höga plank.

Räcken och staket på ett trädäck kräver inte bygglov så de får du ha var du vill, även 10 m från huset.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trädäcket kräver inte bygglov.

Om du håller plank, oavsett hur många och hur långa, inom 3,6 m från husets fasad och max 1,8 m över marken så kan du genomföra det utan bygglov. Du mäter från marken, så ställer du planket på ett upphöjt trädäck förlorar du höjd, det får inte vara högre än 1,8 m totalt. Allt plank längre än 3,6 m från huset måste vara max 1,2 m högt. Du måste vara minst 4,5 m från gränsen för att inte behöva skriftligt grannemedgivande för ditt 1,2-1,8 m höga plank.

Räcken och staket på ett trädäck kräver inte bygglov så de får du ha var du vill, även 10 m från huset.
Tacksam för svaret Claes, vilken tillgång du är för forumet.
Har några följdfrågor, stämmer mitt antagande att ett skärmtak på ca 12 kvadrat (6x2m) längs med fasaden också kan byggas bygglovsfritt?
Vad gäller kjolen, behöver det vara en luftspalt mellan varje bräda eller kan man sätta brädor med 5mm glipa runtom? Max bygghöjd till golvnivå på altan kommer vara 75cm.

Claes Sörmland
Kattfan Kattfan skrev:
Tacksam för svaret Claes, vilken tillgång du är för forumet.
Har några följdfrågor, stämmer mitt antagande att ett skärmtak på ca 12 kvadrat (6x2m) längs med fasaden också kan byggas bygglovsfritt?
Tackar! Ett vidbyggt skärmtak till enbostadshuset räknas i PBLs mening som en tillbyggnad. Du kan som utgångspunkt göra utbyggnader på 30 kvm bygglovsfritt utan anmälan eller krav på startbesked.

Kattfan Kattfan skrev:
Vad gäller kjolen, behöver det vara en luftspalt mellan varje bräda eller kan man sätta brädor med 5mm glipa runtom? Max bygghöjd till golvnivå på altan kommer vara 75cm.
Bygglovsfritt. Om skärmtaket sitter över trädäcket kan det nog i de delarna ses som en tillbyggnad enligt ovan. De delar som inte har skärmtak räknas troligen inte som en tillbyggnad.

Ett vidbyggt skärmtak till enbostadshuset räknas i PBLs mening som en tillbyggnad. Du kan som utgångspunkt göra utbyggnader på 30 kvm bygglovsfritt utan anmälan eller krav på startbesked.
Fast skärmtak på max 15 kvm får man väl fortfarande bygga utan att knapra på utbyggnadsbudgeten?

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast skärmtak på max 15 kvm får man väl fortfarande bygga utan att knapra på utbyggnadsbudgeten?
Nej, det ströks 1 dec, alltså hela den där delen med en bygglovsfri uteplats.

Sådana skärmtak räknas nu in i den bygglovsfria potten för tillbyggnad (30 kvm) eller om skärmtaket är fristående i bygglovsfria potten för komplementbyggnader och komplementbostadshus (45 kvm inom detaljplan).

Räknas det även in retroaktivt som övriga åtgärder? Inte för att vi har något sådant tak men jag hade funderingar på att fixa ett så kul att se om vi missade eller vann (slipper riva).

Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Räknas det även in retroaktivt som övriga åtgärder? Inte för att vi har något sådant tak men jag hade funderingar på att fixa ett så kul att se om vi missade eller vann (slipper riva).
Inte helt säkert på att jag förstår frågan... Men ett gammalt skärmtak som man tidigare har uppfört som en en bygglovsfri åtgärd på sitt bostadshus räknas nu med som en del av potten för totalt 30 kvm bygglovsfria tillbyggnader.

Om skärmtaket svartbyggdes, d v s krävde lov? Då ska det troligen inte räknas med.

Får man bygga ett ribbat staket som är högre än 1,20m? Om vi säger att det är 60% luft, Vad räknas in som spaljé annars?

Claes Sörmland
Kattfan Kattfan skrev:
Får man bygga ett ribbat staket som är högre än 1,20m? Om vi säger att det är 60% luft, Vad räknas in som spaljé annars?
Troligen, så länge som det inte ger upplevelsen av att vara ett plank. Men det är ingen enkel avgränsning när något kvalificerar som ett plank och kräver bygglov i PBLs mening. Det går inte att bygga ett plank och slippa bygglov p g a en formalitet s a s. Men insynsskydd går att bygga utan att de är plank, även riktigt fula sådana:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-ett-plank.553863/

Eller nja, vi hittade en väg runt 1,8 m höga plank utan bygglov genom att bygga mindre komplementbyggnader. Men är man inom 4,5 m från gränsen måste man ha grannen med sig:

https://www.byggahus.se/forum/threads/langt-plank-utan-bygglov.573273/page-2#post-6603961

Inte helt säkert på att jag förstår frågan... Men ett gammalt skärmtak som man tidigare har uppfört som en en bygglovsfri åtgärd på sitt bostadshus räknas nu med som en del av potten för totalt 30 kvm bygglovsfria tillbyggnader.

Om skärmtaket svartbyggdes, d v s krävde lov? Då ska det troligen inte räknas med.
Förut låg skärmtaket för sig vilket gör att många nu inte kan bygga mycket större än tidigare att utan att riva taket. Jag tänkte bygga ett skärmtak men gjorde inte det och nu slipper jag riskera att riva det om det blir en utbyggnad i framtiden.

Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Förut låg skärmtaket för sig vilket gör att många nu inte kan bygga mycket större än tidigare att utan att riva taket. Jag tänkte bygga ett skärmtak men gjorde inte det och nu slipper jag riskera att riva det om det blir en utbyggnad i framtiden.
Ja hade man maxat de bygglovsbefriade utbyggnaderna förr vann man mycket litet med de nya reglerna 1 dec.

Jag har ett bygglovspliktigt garage ca 1m från tomtgräns, får jag bygga ett skjul/plank/insynsskydd intill denna byggnad enligt 3,6m ut samt 1,8m vertikalt?
Tyckte mig läsa något om komplementbyggnader samt uppförande av plank men hittar inte den tråden nu.

P
Troligen, så länge som det inte ger upplevelsen av att vara ett plank.
Hur definierar lagstiftaren "upplevelse" …?

Claes Sörmland
P pmd skrev:
Hur definierar lagstiftaren "upplevelse" …?
Ja du... Det finns ingen definition. Boverket har plikttroget sammanställt en bra sida som sammanfattar hur denna "samlade bedömning" ska göras. De bryter utifrån domar ned bedömningen i kategorierna:
  • utformning och utförande
  • ändamål och funktion
  • omgivningspåverkan
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglov-for-anlaggningar/plank/

Det kan landa lite var som helst för ytterkantsfallen men man om det ser ut som ett plank och är konstruerat som plank brukar vara så är det nog ett plank helt enkelt. Men bara för att något kan fylla samma funktion som ett plank avseende att blockera insyn gör det inte till ett plank. Påminner om tråden som visar att tjock kapell uppsatt på stolpar och stängselnät inte kräver bygglov för det är inte ett plank:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-ett-plank.553863/

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.