Hej!

Jag vill ha en komplementbostad/attefallshus. Det kommer ju hyfsat ofta ut befintliga stugor/attefallare och dylikt på blocket till rätt bra priser. Men hur gör man med gällande lagar och regler? Även om man inte längre behöver göra bygganmälan, så behöver ju byggnaden uppfylla tillgänglighetskraven. Oftast gör inte dessa begagnade stugor det.

Någon som klurat ut ett bra sätt att komma runt detta?

Jag tänker att köper man t.ex. en stuga på 30 kvm som inte är tillgänglighetsanpassad, så kan man ju bygga om och anpassa efter gällande regler. Men blir det då ett slags svartbygge under tiden stugan står på min tomt i väntan på att bli färdigrenoverad?

Kanske snurrar till detta alldeles.

Tack på förhand om någon har några smarta tankar om detta!

Claes Sörmland
Lite snurrar du till det. Det finns ingen koppling mellan att ett maximalt 30 kvm stort och 4,0 m högt (inom detaljplan) komplementbostadshus/komplementbyggnad längre än 4,5 m från gränsen följer byggreglerna och att det inte kräver bygglov. Det är således inget svartbyggande om byggnaden inte följer byggreglerna.

Men byggreglerna förväntas du följa. Det finns inget straff om du inte följer byggreglerna men byggnadsnämnden kan vid en tillsyn förelägga dig att ändra på byggnaden så att den följer byggreglerna. Och om du inte följer föreläggandet kan det kopplas till ett vite, ett tvångsmedel där du får betala en sorts böter för att du inte följer föreläggandet. Men det här är ovanliga saker, vartenda småhus med lite ålder bryter mot diverse byggregler.

Jag kan inte de nya byggreglerna men måste verkligen, när man sätter dit ett komplementbygge, detta tillgänglighetsanpassas? Såvida det naturligtvis finns ett huvudhus på fastigheten.

yonna yonna skrev:
Jag kan inte de nya byggreglerna men måste verkligen ett komplementbygge tillgänglighetsanpassas? Såvida det naturligtvis finns ett huvudhus på fastigheten.
Ja, om byggnaden är inredd med en bostad.

useless useless skrev:
Ja, om byggnaden är inredd med en bostad.
Aha. Tack.

Så om jag bara vill komplettera min fastighet med attefallshus med säng, toa och kaffeplatta ...

Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Aha. Tack.

Så om jag bara vill komplettera min fastighet med attefallshus med säng, toa och kaffeplatta ...
Även din vedbod ska vara tillgänglighetsanpassad. Men det är inte så svårt, det är entrén som ska vara tillgänglig för att nå kraven så man kan komma in med t ex nedsatt rörelseförmåga och hämta ved. Och så ska ju tomten ordnas så att man kan nå vedboden, från lagtexten "personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt,"

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
I Ida M skrev:
hur gör man med gällande lagar och regler?
Man funderar på rymligheten i sitt samvete.

Ingen kommer kontrollera din pottbyggnad, det är upp till dig att följa reglerna eller inte.

Med det sagt ifrågasätter jag det kloka i att köpa och flytta en begagnad byggnad man anser sig behöva bygga om. Jag gissar att det skulle kosta mer än att bygga rätt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.