Taket på mitt hus sticker ut 125cm långsida och 80cm kortsida från mitt hus. Totalt 155kvm trots 101kvm husyta.

Hur mycket takutsprång kan jag nyttja? Funderar på att bygga uterum längs med långsidan. Kan jag tex bygga 20kvm uterum istället för femton kvadratmeter utan att behöva bygglov? Dvs nyttja fem meter under takutsprånget. Eller kan jag tom nyttja totala utsprånget om 125cm?
 
R
Med dem nya bygglovsreglerna så kan du bygga upp till 30m2 utan bygglov, tänk bara på att du behöver grannens godkännande om det hamnar närmre än 4.5m från tomtgräns
 
Jomen det har jag koll på. Nu håller jag på med ett attefallshus och funderar på att nyttja de resterande femton kvm på bästa sätt. Därav min fråga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.