Ska söka bygglov för att riva garaget och bygga upp det igen som bostadsyta. För att klara tillgänglighetskrav så kommer vi förlänga det 1500mm mot grannen, som godkänner. Dvs i pilens förlängning. Men när kommunen var och upprättade en förenklad nybyggnadskarta så har de markerat väldigt mkt som osäker gräns. De letade säkert men kanske inte supermkt och hade jag vetat hade jag nog kunna hjälpt dom för jag misstänker att jag vet att åtminstoende ett av gränsrören är inne i en minst 2 meter bred tät häck något begravt av jord. (Men de borde väl ha koll...) området är från sent 50-tal utanför detaljplan.

Är risken bara att om man går över gränsen så kan man behöva riva? Vi kommer har 1400mm mellan fasad och gräns så det känns tryggt. Eller är det att de inte kommer alls kunna bevilja bygglov för de vet inte med säkerhet hur nybyggnaden ska mätas in? om så är fallet. Fastigheten med rött X byggdes nyligen om. Det går inte att mäta in sig mot dess gränser?

Har bara läst massa trådar om lantmäteripriser som skenar vilket skapar oro. Finns det en risk att vi kommer hamna där?
Karta över fastighet 18:59 med osäkra gränser markerade, ett rött X, en pil vid byggnad och gatorna Blåmesvägen och Nyhemsgatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.