Jag köpte mitt hus 2010, det fanns då en braskamin installerad. Gissar att föregående ägare installerade den någon gång 2000-2002. Han sökte uppenbarligen inte bygglov för den. Det uppdagades för ca 10 år sedan när jag skrev en ansökan till brandmyndigheten om att byta sotare. Fick till svar att det fick jag inte, eftersom det inte finns någon eldstad i huset. Minns att jag då ringde bygglovsenheten på kommunen och frågade hur jag skulle gå tillväga. Fick till svar att jag kunde söka bygglov för kaminen. Jag frågade då vad det skulle kosta och fick ett svar mellan tummen och pekfingret. Frågade då vad som skulle hända om jag lät bli. Fick till svar att tjänstemannen inte brydde sig om ifall jag sökte eller inte.
Jag lät min sotare, som jag känner privat, besiktiga eldstad och skorsten och lämnade protokollet till mitt försäkringsbolag, tyckte det var viktigt att det fanns inskrivet hos dem.
Nu har jag läst att uteblivet bygglov preskriberas efter 10 år. Har jag något att oroa mig för om kommunen skulle få för sig att kontrollera?

Jag har uppfattningen att sotarna inte säger nej till att sota trots saknat bygglov. Om eldstaden är installerad på ett säkert sätt och sotas vid behov får du inga problem när du eldar i den.

Skall man vara noga så slutar det inte vara ett svartbygge innan du får bygglov för eldstaden. Men efter 10 år kan du inte längre straffas för svartbygget.

A Avemo skrev:
Jag har uppfattningen att sotarna inte säger nej till att sota trots saknat bygglov. Om eldstaden är installerad på ett säkert sätt och sotas vid behov får du inga problem när du eldar i den.

Skall man vara noga så slutar det inte vara ett svartbygge innan du får bygglov för eldstaden. Men efter 10 år kan du inte längre straffas för svartbygget.
Jag fick inte nej till sotning, det efterfrågade jag inte. Jag fick nej till att byta från kommunsotaren till den jag känner privat. Det kunde dom inte godkänna eftersom jag "inte har någon eldstad".
Skönt att jag slipper att bestraffas för något som jag ju inte har varit delaktig i.

Claes Sörmland
Att installera eldstad har aldrig krävt bygglov, om det nu inte är någon specialskyddsregel om utökat bygglovskrav införd in din detaljplan. Osäker på om det ens är möjligt så här på rak hand.

Det som tycks ha missats i historien där 2000-2002 är att göra en anmälan av installation av eldstaden. På den tiden gällde ÄPBL och bygganmälan. Det är inte så mycket svartbygge som det är en missad bygganmälan, det hela är preskriberat.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att installera eldstad har aldrig krävt bygglov, om det nu inte är någon specialskyddsregel om utökat bygglovskrav införd in din detaljplan. Osäker på om det ens är möjligt så här på rak hand.

Det som tycks ha missats i historien där 2000-2002 är att göra en anmälan av installation av eldstaden. På den tiden gällde ÄPBL och bygganmälan. Det är inte så mycket svartbygge som det är en missad bygganmälan, det hela är preskriberat.
Det är jag som har blandat ihop begreppen. Jag letade upp tidningsartikeln där jag läste om detta och du har helt rätt.
Så du tror att detta är preskriberat nu, även om det inte är ett bygglovsärende?

Claes Sörmland
R realdexter skrev:
Så du tror att detta är preskriberat nu, även om det inte är ett bygglovsärende?
Efter fem år kan byggnadsnämnden inte ställa ut byggsanktionsavgift (böter) för överträdelsen och efter tio år kan den inte förlägga dig att rätta. Det här skedde för kring 25 år sedan om jag förstår dig rätt.

• Gilla
realdexter
  • Laddar…
Ca 25 år sedan, helt rätt.

D
R realdexter skrev:
Jag köpte mitt hus 2010, det fanns då en braskamin installerad. Gissar att föregående ägare installerade den någon gång 2000-2002. Han sökte uppenbarligen inte bygglov för den. Det uppdagades för ca 10 år sedan när jag skrev en ansökan till brandmyndigheten om att byta sotare. Fick till svar att det fick jag inte, eftersom det inte finns någon eldstad i huset. Minns att jag då ringde bygglovsenheten på kommunen och frågade hur jag skulle gå tillväga. Fick till svar att jag kunde söka bygglov för kaminen. Jag frågade då vad det skulle kosta och fick ett svar mellan tummen och pekfingret. Frågade då vad som skulle hända om jag lät bli. Fick till svar att tjänstemannen inte brydde sig om ifall jag sökte eller inte.
Jag lät min sotare, som jag känner privat, besiktiga eldstad och skorsten och lämnade protokollet till mitt försäkringsbolag, tyckte det var viktigt att det fanns inskrivet hos dem.
Nu har jag läst att uteblivet bygglov preskriberas efter 10 år. Har jag något att oroa mig för om kommunen skulle få för sig att kontrollera?
Jag tänkte sätta in en kassett i vår öppna spis 2012. Ringde kommunen som sa att jag skulle ringa sotaren. Ringde sotaren som kollade före och efter installationen. Sotaren har gjort kontroller ett par-tre gånger sen dess. Det var först förra året som jag insåg att bygglov/anmälan helt missades. Ingen fara: har gått så lång tid.

• Gilla
realdexter
  • Laddar…
Sa ditt försäkringsbolag det?

Taskigt om ditt och granens hus brinner ned. Då har du skadestånd att vänta.
Sov gott.

H Hybro skrev:
Sa ditt försäkringsbolag det?

Taskigt om ditt och granens hus brinner ned. Då har du skadestånd att vänta.
Sov gott.
Är detta riktat till mig som ts eller någon annan i tråden?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Det brukar väl vara skorstenen som det faller på som kräver bygglov för fasadändring.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R realdexter skrev:
Är detta riktat till mig som ts eller någon annan i tråden?
OPS... Tänkte lite för långt... Är väl bra att ha en kvittens på att allt är ok, ifall nåt allvarligt skulle hända. Så tänker jag.

Claes Sörmland
U Ursidae skrev:
Det brukar väl vara skorstenen som det faller på som kräver bygglov för fasadändring.
Ja och det var ofta lite av en gränsdragningsfråga, d v s beroende på hur skorstenen ser ut. Men sen 1 dec är det i det flesta fall löst, numera kräver inte fasadändring bygglov. Om man nu inte har hus i ett byggnadskulturellt värdefullt område.

• Gilla
Ursidae
  • Laddar…
H Hybro skrev:
OPS... Tänkte lite för långt... Är väl bra att ha en kvittens på att allt är ok, ifall nåt allvarligt skulle hända. Så tänker jag.
Försäkringsbolaget har kopia av sotarens besiktning. Dom behövde inget "godkännande"från kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.