P
Hej !

Tänkte fråga här innan jag pratar med kommunen. Får grannen bygga altanen såhär nära tomtgränsen utan min medgivande?
Asså, där ni ser jord är det fortfarande min tomt och grannens altanen ligger precis ovanpå gränsen.
Jag tog bort häcken som satt där för att plantera om eller eventuellt sätta betongplattor men det slog mig på att det här kan vara lite fel...
Det gäller radhus/småhus.

Redigerat av moderator:
Fairlane
Så länge altanen är på grannens tomt så är det ok.

• Gilla
ctall och 4 till
  • Laddar…
Det ser alldeles utmärkt korrekt ut.

Vår granne rensar inte sitt ogräs så det kryper in till oss varje år. Hade ju varit perfekt om de hade haft trall hela vägen fram istället.

Eller så lär man sig att uppskatta smaken av späd kirskål om man inte har råd att köpa grannens hus med och bestämma över det.

• Gilla
Gamle Julius och 1 till
  • Laddar…
Om jag fattar bilden rätt ligger din altan också precis mot gränsen. 🫣

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Det ser alldeles utmärkt korrekt ut.

Vår granne rensar inte sitt ogräs så det kryper in till oss varje år. Hade ju varit perfekt om de hade haft trall hela vägen fram istället.

Eller så lär man sig att uppskatta smaken av späd kirskål om man inte har råd att köpa grannens hus med och bestämma över det.
Det är faktiskt inte korrekt. Grannens växter får inte sprida sig över till annans tomt. Så i ditt fall behöver du inte lära dig att uppskatta din grannes kirskål. Sen är det en annan fråga om du vill bråka med din granne över det.

• Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
OveLindqvist skrev:
Hej !

Tack för svaren då !
Man får bygga en altan under 1,2 höjd så. Om det stör dig får du väl plantera en häck där som gör grannens däck skitig. Eller plank. Behövs inget bygglov så länge du håller dig till 1,8 höjd och 3,6 meter från fasad. Kanske skapar mindre konflikt än en häck.

• Gilla
Gamle Julius
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Det är faktiskt inte korrekt. Grannens växter får inte sprida sig över till annans tomt. Så i ditt fall behöver du inte lära dig att uppskatta din grannes kirskål. Sen är det en annan fråga om du vill bråka med din granne över det.
Enligt vilken lag då?
Du får såklart lov att ta bort det som växer över på din sida, men grannen behöver inte göra det åt dig

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Hoppsan där försvann både ursprungliga inläggets text och bild. Oönskade svar?

Synd bara för andra som har samma fråga, men men .

• Gilla
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Borde leda till att man blir bannad om du frågar mig...

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
A ajn82 skrev:
Borde leda till att man blir bannad om du frågar mig...
Ja, känns inte som att TS är intresserad av att vara med egentligen, vara få hjälp någon enstaka gång, men inte bjuda på något själv.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Om jag skulle syntolkat bilden hade jag beskrivit två huskroppar som satt ihop men som ändå hade en tydlig skiljelinje. Längs den ena huskroppen utsträcktes ett trädäck, längs den andra gräsmatta, avdelade av exakt samma linje som avgränsningen av husdelarna. Trädäcket såg ut att ligga 10-30cm över marken.

Båda tomterna slutade abrupt efter uppskattningsvis 7m, där en nyplanterad häck och därefter en annan tomt tog vid.

Tror generellt att det är fel ställe att bo om man stör sig mycket på vad grannen gör.

Jag bor blott nära en granne som jag tycker bra om men skulle hellre inte ha någon inom synhåll :)

Tillägg: allt detta taget ut minnet efter en snabb titt på bilden för några timmar sen, kan ju vara lite si och så med överensstämmelse med den faktiska bilden

• Gilla
MartinTro och 3 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Det är faktiskt inte korrekt. Grannens växter får inte sprida sig över till annans tomt. Så i ditt fall behöver du inte lära dig att uppskatta din grannes kirskål. Sen är det en annan fråga om du vill bråka med din granne över det
Berätta gärna hur jag i så fall framgångsrikt skulle "bråka" med grannen om det.

Gäller spridningsförbudet frön också? Förutom via rötter som i mitt fall.

Jag har funderat på att föreslå en gemensam lösning i gemenskap med grannen men är rätt säker på att jag inte kan tvinga någon till något i det här fallet. Och skulle inte vilja heller.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.