Purre
F Forza MoDo skrev:
Kan man bygga två spaljéer med en decimeters mellanrum och förskjuta plankraderna?
Räcker med armeringsmatta som spalje och en klätterväxt för att få det tätt. Sen finns det vintergröna klätterväxter också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad sägs om att vara pragmatisk, bygg ditt staket/insynsskydd/bullerplank och låtsas som ingenting. Vem ska klaga? Det är ju rent trams med sånna här skitregler. När byråkratin bara är ren byråkratin får man hjälpa byråkraterna på traven och bedriva lite sund civil olydnad.
Blir ditt plank uppmärksammat monterar du bort några ribbor som i exemplet tidigare i tråden och har en bygglovsbefriad spaljé istället

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
sysmali
MrsShaw MrsShaw skrev:
Försök dela upp det i olika höjder och ansök om 180 cm höjd där det verkligen behövs pga av buller eller viss insyn. Längs med övriga delar välj staket, spaljé och någon sektion kan göras som ”injack” där ett par sektioner går in på tomten där man plantera några buskar o dyl där.. ”Injack” kan både vara fint för att bryta av en tät ”vägg” med lite grönska men även vara bra för stabiliteten. Vill minnas att min pappa gjorde hela sitt plank längs hela tomten med flera ”injack” och planterade buskar både ut mot gatan samt in mot gården i de små ”fickor” som skapades.

Det blir ett otroligt trist gaturum om alla skulle hägna in sina tomter med höga plank, så även om plank i bland beviljas som avvikelser så tror jag att det generellt är där trafikbuller kan anses vara ett stort problem.. Vi bor själva längs en ganska trafikerad 50-väg där huset som är äldre med oisolerade fönster står ca 4,5 meter från gatan, jag störs inte alls av trafiken utan tycker att det bara är trevligt med utsikten.. så smaken är som baken..
Bra info.

Angående att det blir trist med inhängnade tomter som har höga plank så håller jag inte alltid med.

Här i krokarna har det skapats (asfalterats) ny gå/cykelbana och en mindre väg vilket gjort att många hus ville skapa insynsskydd där de inte behövt tidigare. Ett par hus gjorde plank uppåt 180 cm som någon rackare anmälde till kommunen. Så nu möts man istället av en thuja korridor på vissa avsnitt där ägarna ofta är senfärdiga att underhålla, så det spretar och växer ut i gångbanan.

Pest eller kolera. Hade varit bättre med en blandning av plank och thujor enligt mig.

• Gilla
  • Arg
Dilato och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Bra info.

Angående att det blir trist med inhängnade tomter som har höga plank så håller jag inte alltid med.

Här i krokarna har det skapats dragits (asfalterats) ny gå/cykelbana och en mindre väg vilket gjort att många hus ville skapa insynsskydd där de inte behövt tidigare. Ett par hus gjorde plank uppåt 180 cm som någon rackare anmälde till kommunen. Så nu möts man istället av en thuja korridor på vissa avsnitt där ägarna ofta är senfärdiga att underhålla, så det spretar och växer ut i gångbanan.

Pest eller kolera. Hade varit bättre med en blandning av plank och thujor enligt mig.
Det är ju så man vill kräkas av den här förbannade byråkratin

V varpan1 skrev:
Vad sägs om att vara pragmatisk, bygg ditt staket/insynsskydd/bullerplank och låtsas som ingenting. Vem ska klaga? Det är ju rent trams med sånna här skitregler. När byråkratin bara är ren byråkratin får man hjälpa byråkraterna på traven och bedriva lite sund civil olydnad.
Blir ditt plank uppmärksammat monterar du bort några ribbor som i exemplet tidigare i tråden och har en bygglovsbefriad spaljé istället
Jag kan på sitt vis hålla med men
sysmali sysmali skrev:
Bra info.

Här i krokarna har det skapats (asfalterats) ny gå/cykelbana och en mindre väg vilket gjort att många hus ville skapa insynsskydd där de inte behövt tidigare. Ett par hus gjorde plank uppåt 180 cm som någon rackare anmälde till kommunen. Så nu möts man istället av en thuja korridor på vissa avsnitt där ägarna ofta är senfärdiga att underhålla, så det spretar och växer ut i gångbanan.

Generellt är det väl viktigt eller bra om alla lyfter blicken och tänker på hur det man bygger, planterar eller äger upplevs från allmänheten och att man tar lite ansvar.. Större förståelse och respekt krävs inom centrumbebyggelse där fler ser och påverkas medan det är färre ju längre ut på landsbygden man kommer..
Bygglovsreglerna uppkom pga brandkrav men har utvecklats till att mer handla om hur det påverkar allmänheten både till utseende och trafik till/från fastigheten. Men när jag jobbade med tillsyn enligt Plan- & bygglagen så åkte jag runt i aktuell kommun iaf ett par gånger per år och ”lappade” fastighetsägare med broschyren ”Klipp Häcken” vars häckar spretade ut i gatan eller var höga i korsningar/utfarter och framför allt ur trafiksäkerhetsaspekt orsakade trafikfara. Så reagerar du på vildvuxen häck så kan du anmäla det till byggnadsnämnden i din kommen. Även om man inte behöver söka bygglov för en häck så har man skyldigheter att hålla den i vårdat skick så att den inte orsakar olägenhet och det gäller en fastighet som helhet.. Men gränsdragningen och upplevelsen är ofta olika för många så inte så lätt att bedöma även för kommunen i många fall..

M Moge Jdoge skrev:
Hej. Vi äger ett hus där både huset och tomtgränsen är helt angränsande till en gång- och cykelbana. Parallellt med gång och cykelbanan så är det en en bilväg där även bussar kör. Nyligen har vi skickat in en bygglovsansökan för att uppföra en spaljé/högt staket på 180cm för att få lite insynsskydd samt reducera buller från vägen. Tyvärr blev det nekat just på grund av att det är prickad mark. Finns det någon chans att överklaga detta? Tydligen så går det att få igenom bygglov på prickad mark om det är en "liten avvikelse" men det känns ju ganska svår tolkat
Det finns även en paragraf som säger att man får bygga på prickad mark om det är "till gagn för fastigheten " skulle inte den paragrafen passa?

TRJBerg
Som vanligt så har fastighetsägare ett nukleärt svar på maktfullkomligheten: Tujor.

• Haha
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
MrsShaw MrsShaw skrev:
Även om man inte behöver söka bygglov för en häck så har man skyldigheter att hålla den i vårdat skick så att den inte orsakar olägenhet och det gäller en fastighet som helhet..
Finns det verkligen nån lag och paragraf som säger att man måste vårda sin häck?
Jag tänker att så länge häcken inte är trafikfarlig så har ingen med att göra om jag vill ha 1 m hög välklippt häck eller 20 m hög tät granhäck i dubbla rader på min tomt.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Finns det verkligen nån lag och paragraf som säger att man måste vårda sin häck?
Jag tänker att så länge häcken inte är trafikfarlig så har ingen med att göra om jag vill ha 1 m hög välklippt häck eller 20 m hög tät granhäck i dubbla rader på min tomt.
Nej det finns inget sådant krav. Du får även ha en ovårdad och illa skött häck på din mark.

Om din häck blir en fara för trafiken så kan kommunens byggnadsnämnd ingripa med föreläggande om att du ska åtgärda.

Om din häck tränger över gränsen har också fastighetsägaren eller huvudmannen för allmän plats rätt att kapa det som tränger ut och orsakar olägenhet för denne.

Sen finns ju extremfallen också där ditt dåliga häckunderhåll ger betydande olägenhet för grannskapet. Där är ribban mycket högt satt men om den överskrids kan du föreläggas att åtgärda:

https://www.byggahus.se/forum/threads/tvingas-beskara-tujorna-efter-grannes-anmalan.536678/

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det finns inget sådant krav. Du får även ha en ovårdad och illa skött häck på din mark.

Om din häck blir en fara för trafiken så kan kommunens byggnadsnämnd ingripa med föreläggande om att du ska åtgärda.

Om din häck tränger över gränsen har också fastighetsägaren eller huvudmannen för allmän plats rätt att kapa det som tränger ut och orsakar olägenhet för denne.
Så eventuellt broschyrer som kommer från kommunen handlar bara om byråkraternas tyckande om hur de önskar att det ser ut.
Jag tycker att äganderätten är det viktiga, den som har lagfarten bör bestämma om och hur häcken ska skötas och vill nån annan sköta häcken på sitt sätt bör de passa på att bjuda mest om och när en fastighet är till salu.

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Så eventuellt broschyrer som kommer från kommunen handlar bara om byråkraternas tyckande om hur de önskar att det ser ut.
Jag tycker att äganderätten är det viktiga, den som har lagfarten bör bestämma om och hur häcken ska skötas och vill nån annan sköta häcken på sitt sätt bör de passa på att bjuda mest om och när en fastighet är till salu.
Broschyrerna (som nog inte finns 2026 men kanske fanns 2006) handlar väl mer om rekommendationer för att ens växtlighet inte ska bli ett trafikproblem. Eller har du sett kommunala broschyrer som ger råd om trädgårdsskötsel?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Broschyrerna (som nog inte finns 2026 men kanske fanns 2006) handlar väl mer om rekommendationer för att ens växtlighet inte ska bli ett trafikproblem.
Det är ju bra.

F fribygg skrev:
Ja, utseende mässigt så är det ju svårt att säga att det ena är rätt eller fel men där kan kommunen även i detaljplan eller områdesbestämmelser införa bestämmelser för en enhetlighet eller för att beakta ev kulturvärden. Där vi har sommarhus anges tex att vi inte får ha varken staket eller häck vill jag minnas.

Enligt Plan- & bygglagen finns dock bestämmelser att tomter ska hållas vårdade, men Plan- & bygglagen går inte in i detalj och nämner häck eller något utan syftar mer på helheten;
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/

Är ev växtlighet nära tomtgräns finns dock bestämmelser i Jordabalken;

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar​

1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Claes Sörmland
MrsShaw MrsShaw skrev:
Ja, utseende mässigt så är det ju svårt att säga att det ena är rätt eller fel men där kan kommunen även i detaljplan eller områdesbestämmelser införa bestämmelser för en enhetlighet eller för att beakta ev kulturvärden. Där vi har sommarhus anges tex att vi inte får ha varken staket eller häck vill jag minnas.
Jag tror inte lagstöd finns för detta avseende häckar. Det finns däremot möjlighet att detaljplanera för att behålla befintlig vegetation och att viss gräns ska stängslas av trafiksäkerhetsskäl. Men det är ovanligt.

MrsShaw MrsShaw skrev:
Enligt Plan- & bygglagen finns dock bestämmelser att tomter ska hållas vårdade, men Plan- & bygglagen går inte in i detalj och nämner häck eller något utan syftar mer på helheten;
[länk]
Praxis har gett att t ex oklippt växtlighet på en tomt inte är utgör skäl för byggnadsnämnden att ingripa p g a ovårdad tomt. Så dessa föreställningar kan man släppa, de saknar lagstöd.

• Gilla
MrsShaw
  • Laddar…
P
En annan vanlig miss i tanke verksamheten när man pratar att man har för mycket insyn men egentligen är ju inte insyn ett problem på alla platser längs en tomtgräns ,utan det finns ju olika områden med olika nivåer på om insyn är ett problem. iallafall om man är någorlunda normalt funtad..

ja menar soldäcket runt poolen och poolen är ju mer behov av insynskydd än hörnet längst från huset där man bara klipper lite gräs och en gång om året står där i 7 min och pratar med grannen

Ofta tänker man sig samma nivå på insynskydd längs hela tomtgräns mot gatan och det tar såklart tvärstopp pga regler..

Bygg ett lagligt spalje liknande staket och sen kompletterar man med annan insynskyddande lösning på dom platser som har ett högre behov. växtlighet eller kanske en till spalje som ställs på annat vis så vinklar och genom synlighet ger önskat reslutat.. spalje med tujahäck på valda bitar ger ju noll insyn och får placeras nästan vart som helst på ens tomt. och funderar man om nån kommer gnälla där man är på gränserna för lovligt så kan en tillfälligt placerad spalje som går att lyfta runt på i sektioner ge önskat resultat dom månader som insynen har betydelse . och rättning av felet sker tillfälligt när nån klagar och kommer och kollar. sen kan det ställas tillbaka nästa sommar

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.