2 994 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Bygglov kostnader förr och nu
Sida 1 av 3
Byggde en sommarstuga på norra Öland år 2000. Var själv kontrollansvarig. Hade inte råd att bygga ett inglasat uterum då. 2003 sökte jag bygglov för 14 kvm uterum med sjöustsikt. Bifogade ritningar. Allt gick bra. Fick bygglov. Fick en faktura från Miljö och Byggnadsnämnden i Borgholm.
Administration 270 SEK
Byggnad 270 SEK
Planprövnning 108 SEK
Kopieringskostnad (för utskrivna kopior) 50 SEK
Ärendet kostade 711 SEK.
Hela husbygget kostade inte så mycket mer i avgifter år 2000.
Därfter byggt hus i Sandviken kommun 2024. Avgifter till byggnadsnämnden översteg 60.000 SEK + mycket mer för allt annat man måste intyga . Kontrollansvarig. Fuktmätning. Energideklaration. Total kostnad kanske 100.000 SEK
Ibland undrar jag varför jag ska betala dyrt för bygglov i den kommun jag bor i ? När jag bygger ett nytt miljövänligt hus bestraffas jag med en massa avgifter. Har ju redan betalt kommunalskatt får att få service av komunen ?
Administration 270 SEK
Byggnad 270 SEK
Planprövnning 108 SEK
Ärendet kostade 711 SEK.
Därfter byggt hus i Sandviken kommun 2024. Avgifter till byggnadsnämnden översteg 60.000 SEK + mycket mer för allt annat man måste intyga . Kontrollansvarig. Fuktmätning. Energideklaration. Total kostnad kanske 100.000 SEK
Ibland undrar jag varför jag ska betala dyrt för bygglov i den kommun jag bor i ? När jag bygger ett nytt miljövänligt hus bestraffas jag med en massa avgifter. Har ju redan betalt kommunalskatt får att få service av komunen ?
Själv undrar jag varför det ska behövas så mycket och dyrbar byråkrati.S svestr skrev:
Att det är byggherren som ska betala kostnaderna tycker jag är helt rätt, att lägga en så omfattande och kostsam byråkrati som den i Sandvikens kommun på skattebetalarna som kollektiv vore orimligt.
Kostade ca 5000kr för oss för bygglovet som inte gick att komma undan.
Sen var de extremt vänliga och tillmötesgående. Nybyggnadskarta i olika skalor som normalt kostar pengar öste de på oss och inte en krona skulle de ha.
Utstakning på tomten var inte så noga så de fick vi göra själva så länge vi inte gjorde vansinnig ändring. "Det sätter ni som det blir bäst" och avviker det allt för mycket så fixar vi det med relationsritning sen.
Dubbelkollade om det krävdes bygglov 5år senare för stor ekonomibyggnad och fick till svar att det kostar bara tid och pengar för båda och att det inte var krav på det så varför krångla.
Bygg normalt och inte ha fejd med granne.
Fördel med bygga på landet utanför detaljplan och bygga i lågkonjunktur
Sen var de extremt vänliga och tillmötesgående. Nybyggnadskarta i olika skalor som normalt kostar pengar öste de på oss och inte en krona skulle de ha.
Utstakning på tomten var inte så noga så de fick vi göra själva så länge vi inte gjorde vansinnig ändring. "Det sätter ni som det blir bäst" och avviker det allt för mycket så fixar vi det med relationsritning sen.
Dubbelkollade om det krävdes bygglov 5år senare för stor ekonomibyggnad och fick till svar att det kostar bara tid och pengar för båda och att det inte var krav på det så varför krångla.
Bygg normalt och inte ha fejd med granne.
Fördel med bygga på landet utanför detaljplan och bygga i lågkonjunktur
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Du betalar den avgiften för du vill inte vara med och betalas andra avgifter. Det är så vårt samhälle har blivit senaste 20 år för vi har röstat för det och vill ha det så.S svestr skrev:Byggde en sommarstuga på norra Öland år 2000. Var själv kontrollansvarig. Hade inte råd att bygga ett inglasat uterum då. 2003 sökte jag bygglov för 14 kvm uterum med sjöustsikt. Bifogade ritningar. Allt gick bra. Fick bygglov. Fick en faktura från Miljö och Byggnadsnämnden i Borgholm.
Administration 270 SEK
Byggnad 270 SEK
Planprövnning 108 SEK
Ärendet kostade 711 SEK.
Samhället har gått från hög skatt och ”all inclusive” till låg skatt och ”Ryanair”.
Jag är inte säker på att den verklighetsbeskrivningen är korrekt. Det handlar mer om att kommunerna har ökat sina kostnader för handläggningen, att effektiviteten ständigt sjunker. Mer personal får mindre gjort. Då ökar taxan. En stor del av detta är ju orsakat av ökade krav på handläggningen från lagstiftaren, att man vill kontrollera mer och mer. Politiken har högre och högre krav på offentlig kontroll av enskildas byggande.Ossian K Olsson skrev:
Detta går att ändra på genom politiska beslut. Bara att liberalisera bygglagstiftingen. T ex förväntas en tredjedel av alla bygglovsärenden försvinna i och med PBL-reformen som trädde i kraft 1 dec. Nu måste kommunerna svara med att minska ned sina bygglovsavdelningar för att detta ska spara resurser. Färre måste jobba med byråkratin, annars stiger bara avgifterna med det ökande löneläget.
Förslag på nästa kostnadssänkande reform: Det som händer nu ute i kommunerna är att anmälningsbenägenheten ökar, kommunerna översvämmas av en massa okynnesanmälningar kring olovligt byggande. Detta måste idag bekostas av skattemedel med ett minimalt tillskott från inkomna byggsanktionsavgifter, d v s det ställer krav på att ha flera medarbetare. Fler medarbetare innebär mer social lek på kommunen, fler personalkonflikter, fler utvecklingssamtal, fler utbildningar, d v s fler mellanchefer. Detta driver generellt upp kostnadsläget för OH och ökar därmed kostnaden för avgifterna.
Gör om tillsynen för allmänheten till att fungera som i fastighetsärenden. Man får driva det mellan parterna som får betala för tvisten. Lämpligen får förlorande part betala. Då kommer bara substantiella överträdelser som påverkar andra att anmälas.
Gör om tillsynen för allmänheten till att fungera som i fastighetsärenden. Man får driva det mellan parterna som får betala för tvisten. Lämpligen får förlorande part betala. Då kommer bara substantiella överträdelser som påverkar andra att anmälas.
Inte alls orimligt om det innebär en inflyttad familj. Skatteintäkterna första året täcker med råge alla kostnader.F fribygg skrev:
Det blir väl inte alls bra. Man kan göra så för alla lagöverträdelser, men det blir inget bra samhälle om alla ska driva egna rättsprocesser. Varje sak som hamnar i domstol är ett misslyckande på ett eller annat sätt. Dyrt, orättvist och långsamt.Claes Sörmland skrev:
Här skulle AI kunna göra stor nytta: AI analys av flygfoton och detaljplaner lär snabbt avgöra tillsynsärenden. På längre sikt kan vi helt ersätta politiker, tjänstemän och domare med AI men vi har en bit kvar så det är lämpligt att börja i liten skala på byggnadsnämnderna.
Vi har ju så vad gäller andra tvister mellan grannar och det fungerar utmärkt.H HenrikHuslöse skrev:Det blir väl inte alls bra. Man kan göra så för alla lagöverträdelser, men det blir inget bra samhälle om alla ska driva egna rättsprocesser. Varje sak som hamnar i domstol är ett misslyckande på ett eller annat sätt. Dyrt, orättvist och långsamt.
Här skulle AI kunna göra stor nytta: AI analys av flygfoton och detaljplaner lär snabbt avgöra tillsynsärenden. På längre sikt kan vi helt ersätta politiker, tjänstemän och domare med AI men vi har en bit kvar så det är lämpligt att börja i liten skala på byggnadsnämnderna.
Finns ingen skattebetald service längre i byråkratdiktaturen EU-Sverige. Skatten går till att betala politikernas och byråkraternas skyhöga löner, avgifterna är vad du får betala för det fall arbete/service till äventyrs utförs och då till helt oproportionerliga priser. Välkommen till verkligheten.S svestr skrev:Byggde en sommarstuga på norra Öland år 2000. Var själv kontrollansvarig. Hade inte råd att bygga ett inglasat uterum då. 2003 sökte jag bygglov för 14 kvm uterum med sjöustsikt. Bifogade ritningar. Allt gick bra. Fick bygglov. Fick en faktura från Miljö och Byggnadsnämnden i Borgholm.
Administration 270 SEK
Byggnad 270 SEK
Planprövnning 108 SEK
Ärendet kostade 711 SEK.
Det vore en utmärkt idé!F fribygg skrev:
Lite så var det förr. Kommuner bekostnade planer för nya villaområden och höll kostnader för bygglov nere.
Ännu längre tillbaka fanns det typhus (runt 30 olika modeller) och då var det ännu billigare.
Kommuner visste att villaboenden var lönsamma för de. I regel skötsamma och med bättre ekonomi. Win-win.
Stockholm är ett bra exempel, barnfamiljer lämnar trots att det finns väldigt mycket byggbar mark.
Det handlar ju inte om brott i dessa fall. Brott faller under allmänt åtal.H HenrikHuslöse skrev:
Om du har tvist med din granne om hur långt en servitutsrätt sträcker sig tar du det via fastighetsbestämning eller via MMD. Inte via polisen. Borde vara samma sak om du tycker din grannes trädäck för för stort eller strider mot detaljplanen på ett sätt som är en olägenhet för dig som granne.