P Peter #11 skrev:
Takutsprång under 50 cm räknas inte med.
Jag försöker hitta källa på detta hos boverket men går bet på sökorden.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
P
@Claes Sörmland kommer säkert kunna hänvisa dig när han ser din fråga, han är grym på allt sådant här.
G greenkarma skrev:

• Gilla
greenkarma
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
Du hittar det inte hos Boverket eftersom de hänvisar till standarden "Area och volym för byggnader SS 21054:2020". Det är i den dessa 0,5 meter anses avgöra om takutsprånget är mätvärd area eller inte. Lite knäppt att de hänvisar till en standard som inte finns att tillgå utan att man betalar för den, men det är så det är. Det finns även domar i Mark- och miljööverdomstolen som hänvisar till att den standarden är gällande praxis.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
I https://lagen.nu/dom/mod/2020:9 kan man se att Mark- och miljööverdomstolen skriver:

Byggnadsarean är den yta som en byggnad upptar på marken. Enligt Svensk standard, SS 21054:2020, som regelmässigt tillämpas vid beräkningen av byggnadsarean enligt PBL, ska vid beräkningen inräknas projektion av bl.a. byggnadsdel på marken. Utkragande avgränsad byggnadsdel som inte väsentligen påverkar användbarheten av underliggande mark kan under vissa angivna måttförhållanden undantas. Som exempel på utkragande byggnadsdel nämns bl.a. taksprång. En utkragande byggnadsdel anses vara mätvärd om dess lägsta punkt är belägen lägre än 3,0 m ovan mark och dess horisontella djup är större än 0,5 m.

Det lämnar ju faktiskt öppet för att även takutsprång större än 0,5 meter kan undantas om det är tillräckligt högt upp.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.