732 läst ·
9 svar
732 läst
9 svar
Erfarenheter kring bygglovsritningar via nätet
Hej!
Lite diffus rubrik kanske men jag skall försöka förklara. Vi köpte ett 20-talshus som blivit tilläggsisolerat och ompanelad (plåt/alu) på 70-talet. Vi skulle vilja återställa husets panel till en träpanel med lockläkt och i samma visa byta ut fönstrena, flytta placering av entrédörr och bygga en veranda.
Då undrar jag om någon här inne anlitat någon firma via nätet för hjälp med liknande uppdrag? Har ni någon sida att rekommendera? Eller är det bättre att ta en lokalt som kan komma ut på plats? Jag har huset uppritat i nuvarande utseende så mått m.m finns.
Lite diffus rubrik kanske men jag skall försöka förklara. Vi köpte ett 20-talshus som blivit tilläggsisolerat och ompanelad (plåt/alu) på 70-talet. Vi skulle vilja återställa husets panel till en träpanel med lockläkt och i samma visa byta ut fönstrena, flytta placering av entrédörr och bygga en veranda.
Då undrar jag om någon här inne anlitat någon firma via nätet för hjälp med liknande uppdrag? Har ni någon sida att rekommendera? Eller är det bättre att ta en lokalt som kan komma ut på plats? Jag har huset uppritat i nuvarande utseende så mått m.m finns.
Jag ritade fasadritningar själv med något gratisverktyg. Det godkändes efter att jag rättade till några synpunkter från mitt första försök.
Linköpings kommun hade bra vägledning för hur det skulle se ut, som jag använde trots att jag bor i en annan kommun. https://www.linkoping.se/bygga-och-bo/bygga-nytt-andra-eller-riva/exempelritningar
Detta var pre AI. Nu skulle jag nog ha använt claude AI och fråga om vägledning och sen hur rit programen används.
Inte svårt om man är lite teknisk, bra att ha kunskap.
Sneglade på tjänsterna och tänkte att de borde ha bra marginaler...
Linköpings kommun hade bra vägledning för hur det skulle se ut, som jag använde trots att jag bor i en annan kommun. https://www.linkoping.se/bygga-och-bo/bygga-nytt-andra-eller-riva/exempelritningar
Detta var pre AI. Nu skulle jag nog ha använt claude AI och fråga om vägledning och sen hur rit programen används.
Sneglade på tjänsterna och tänkte att de borde ha bra marginaler...
Jag skulle först begära ut dom handlingar som finns på ditt hus från kommunen, väldigt ofta finns ganska mycket inscannat. Om ingen ombyggnad gjorts utöver panelbyte är det ju i princip bara skicka in orginalritningen på nytt. Om inte annat är det perfekt underlag för att rita om till den nya handlingen. Fasadändring skulle jag säga är en ganska lätt handling.
Jag anlitade det här företaget: https://ritningshuset.se/ och blev jättenöjd. Jag skickade foton och mått och han ritade på distans. Det gällde iofs ”bara” ritningar för bygganmälan av en kamin och över ett litet och ganska enkelt fritidshus, men såvitt jag kunde bedöma var han kompetent och verkade ha god erfarenhet av bygglovsprocessen. Jag vet dock inte om de gör mer kvalificerade saker på distans.
Beror ju på vilka förutsättningar som föreligger. Man har förvisso minskat antalet situationer där lov eller anmälan krävs men man lägger också ansvaret att fastslå och bedöma detta på fastighetsägaren. En och tvåbostadshus ska dock inte behöva det om inte särskilda skäl föreligger. Detta gäller väl tex vissa villaområden i Bromma och Enskede utan att för den skullen huset är grön eller blåklassat.A ajn82 skrev:
Huvudregeln är ju ändå att fasadändringar av småhus av denna typ numera inte är bygglovspliktiga. Kanske främst om det är särskilda byggnadskulturellt skyddade områden (eller byggnad) träder bygglovskrav in.
Frågan är väl om också om den där tilläggsisoleringen och ompanelningen gjordes med bygglov på 70-talet eller om det var en olovlig ändring, "svartbyggande"? Om det gjordes som en olovlig åtgärd (d v s det krävde bygglov vid tiden men ett sådant söktes eller beviljades inte) så har man möjlighet att rätta denna överträdelse utan att bygglov söka, d v s återställa husets fasad till skicket före överträdelsen.
Frågan är väl om också om den där tilläggsisoleringen och ompanelningen gjordes med bygglov på 70-talet eller om det var en olovlig ändring, "svartbyggande"? Om det gjordes som en olovlig åtgärd (d v s det krävde bygglov vid tiden men ett sådant söktes eller beviljades inte) så har man möjlighet att rätta denna överträdelse utan att bygglov söka, d v s återställa husets fasad till skicket före överträdelsen.
Tack för input! Har testat två olika gratisprogram men inte riktigt tyckt någon av dom varit speciellt bra. Claude AI är ett bra tips, tack!G g.kraft skrev:Jag ritade fasadritningar själv med något gratisverktyg. Det godkändes efter att jag rättade till några synpunkter från mitt första försök.
Linköpings kommun hade bra vägledning för hur det skulle se ut, som jag använde trots att jag bor i en annan kommun. [länk]
Sneglade på tjänsterna och tänkte att de borde ha bra marginaler...![]()
Jag begärde ut handlingarna som fanns på huset hos kommunen och det enda som fanns där var just när man panelade om det till nuvarande plåtfasad och då vred man även om entretrappan och entredörren. Något nu vi ca 50 år senare tänker ändra tillbaka, hehe. I dessa handlingar så är det enbart noterat i bygglovshandlingarna att man i samband med ändringen utav entréens utformning så kommer man byta fasaden, dock inga ritningar bifogade för fasadbytet.L Liljeros skrev:Jag skulle först begära ut dom handlingar som finns på ditt hus från kommunen, väldigt ofta finns ganska mycket inscannat. Om ingen ombyggnad gjorts utöver panelbyte är det ju i princip bara skicka in orginalritningen på nytt. Om inte annat är det perfekt underlag för att rita om till den nya handlingen. Fasadändring skulle jag säga är en ganska lätt handling.
Klicka här för att svara