C CornelisL skrev:
Nej, öppet. Men dessa är ju ofta vridbara, så det går ju att ha stängt. Antar att det är en kantboll hos kommunen. Ja detaljplan
Ja, men eftersom det inte är ett fast tak så spelar det ingen roll. Du kan jämföra det med en markis. Den går att dra ut och in (öppna/stänga). Med nya regler för bygglov kan du till och med bygga ett skärmtak som du fäster i husväggen utan bygglov så länge du håller dig under en viss gräns i storlek.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen lagändringen 1 dec så står det klart att en altan kräver bygglov inom detaljplan men enbart om den är högre än 1,2 m eller 1,8 m och inom 3,6 m från en byggnad.

9 kap. 19 § PBL:

[bild]

Sen kan man ju som gjordes tidigt i tråden ifrågasätta om ett lågt liggande trädäck ens är en altan. Regeringen valde bort att definiera vad en altan är för något i PBL. Men oavsett definition så är det ju fritt fram om man med sin konstruktion som kan vara en altan inte gör den högre än 1,2 m.
Hur räknar man höjden då? Jag är osäker men har för mig att det är inklusive höjden på staketet/räcket runt altanen om man nu har ett sådant.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hur räknar man höjden då? Jag är osäker men har för mig att det är inklusive höjden på staketet/räcket runt altanen om man nu har ett sådant.
Medelmarknivån runt altanen lär det vara som man utgår i från.

• Gilla
Bananamoon och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Högst troligt enbart upp till trallen. Eller kanske till och med till undersidan av trallen. För du kan ju ha ett luftigt staket eller stängsel som är 2 meter runt trädäcket.

O oddan skrev:
Från marknivån upp till trall. Det handlar nog om att man kan vara under trädäcket om den överstiger 1,20 och räknas då som en typ av tillbyggnad.

• Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Peter Meter, får hålla sig till sin egen sida av tomtgränsen.

Finns många som vill ta för sig.

Som övriga tidigare påtalat så ska inte bygglov krävas.
höjden skiljer sig när du överstiger 3m från fasad, nen det verkade inte vara aktuellt i fallet ändå.
Inget bygglov behövs för altan 20 cm hög, inom 3,6 m från huset. Räcken ingår ej i höjd och inglasning kräver bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Stjerngren skrev:
Som övriga tidigare påtalat så ska inte bygglov krävas.
höjden skiljer sig när du överstiger 3m från fasad, nen det verkade inte vara aktuellt i fallet ändå.
[bild]
TS. Varför inte fråga kommunen?

Tänker Du bygga utan lov, ifall de säger nej? Det kan ju hålla igång tråden,😏

H Hybro skrev:
TS. Varför inte fråga kommunen?

Tänker Du bygga utan lov, ifall de säger nej? Det kan ju hålla igång tråden,😏
Haha, ja det hade vart något. Men nej, för info så starta jag tråden på helgen för ville ha snabba svar ifall vi skulle börja gräva. Men vi kollade sedan även med kommunen som sa att det var ok att bygga, vi får även ha pergola på altanen

• Gilla
Stjerngren
  • Laddar…
Aaaah inget mygel👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.