10 790 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Behöver jag bygglov för altan i marknivå nära tomtgräns?
Ja, men eftersom det inte är ett fast tak så spelar det ingen roll. Du kan jämföra det med en markis. Den går att dra ut och in (öppna/stänga). Med nya regler för bygglov kan du till och med bygga ett skärmtak som du fäster i husväggen utan bygglov så länge du håller dig under en viss gräns i storlek.C CornelisL skrev:
Hur räknar man höjden då? Jag är osäker men har för mig att det är inklusive höjden på staketet/räcket runt altanen om man nu har ett sådant.Claes Sörmland skrev:
Sen lagändringen 1 dec så står det klart att en altan kräver bygglov inom detaljplan men enbart om den är högre än 1,2 m eller 1,8 m och inom 3,6 m från en byggnad.
9 kap. 19 § PBL:
[bild]
Sen kan man ju som gjordes tidigt i tråden ifrågasätta om ett lågt liggande trädäck ens är en altan. Regeringen valde bort att definiera vad en altan är för något i PBL. Men oavsett definition så är det ju fritt fram om man med sin konstruktion som kan vara en altan inte gör den högre än 1,2 m.
Högst troligt enbart upp till trallen. Eller kanske till och med till undersidan av trallen. För du kan ju ha ett luftigt staket eller stängsel som är 2 meter runt trädäcket.O oddan skrev:
Från marknivån upp till trall. Det handlar nog om att man kan vara under trädäcket om den överstiger 1,20 och räknas då som en typ av tillbyggnad.O oddan skrev:
Haha, ja det hade vart något. Men nej, för info så starta jag tråden på helgen för ville ha snabba svar ifall vi skulle börja gräva. Men vi kollade sedan även med kommunen som sa att det var ok att bygga, vi får även ha pergola på altanenH Hybro skrev:
Klicka här för att svara