3 047 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Liten avvikelse (kanske) - har jag ett bra case?
Ja, det var klantigt av oss att inte tänka på rutans form under arbetets gång. Fast vi fokuserade på en massa andra saker som vi fick igenom, så det kanske blev rätt ok ändå. I första förslaget var alla byggrätter 1,5 meter lägre, ett av dem fanns inte med alls, vi hade rätt hårda bevaranderestriktioner, skulle för alltid ha husen i en gul nyans som var väldigt mycket 70-tal och en del andra saker vi fick bort.Villa vista skrev:
Brant uppförsbacke blir det at driva denna process med små möjligheter att lyckas. Detta är ett tydligt bevis på att man måste skydda sin fastighet mot kommunen och deras planmonopol, De har tagit bort nästan all byggrätt inom fastigheten, Under planprocessen hade du stora möjligheter att påverka planutformningen men nu är det kamel genom nålsöga.
Du tycker att de tagit bort nästan all byggrätt, och jag tycker precis tvärt om. En gammal gård med äldre trädgårdstomt som båda anses värda att bevara. Det hade kunnat vara betydligt sämre än att få ersätta både bykstugan och ett enkelt förråd med två hus på 60 kvm, ett helt nytt på 60 och ett på 160 kvm. Vi kan få en hel stugby här om vi vill.
Fast så var det ju den där förbannade rutan...
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag tror på RiKr:s linje med en utbyggnad i vinkel. Det låter som du är nöjd med planen i övrigt vilket är skönt att höra, Kommuner brukar behandla privatpersonen ganska styvmoderligt under planförfaranden och exploatörer får max byggrätt och exploatering.
Jag hade såklart varit ännu nöjdare om inte den nya planen kommit alls, för då hade vi fortfarande haft grönt och obebyggt runt oss och inga restriktioner alls. Fast när vi köpte stället var den nya planen och alla nybyggen på väg, så vi hade behövt betala några miljoner till om inte de kommande förändringarna var kända.
Första steget är att köpa tårta till kommunen och hoppas på under. Efter det får jag räkna på om det blir vinkelutbyggnad eller ett nytt hus i annan ruta.
Första steget är att köpa tårta till kommunen och hoppas på under. Efter det får jag räkna på om det blir vinkelutbyggnad eller ett nytt hus i annan ruta.
Tjena surpuppor. Jag tänkte ge er en uppdatering efter att ha träffat bygglovshandläggaren.
Ja, det är i vanliga fall en alldeles för stor avvikelse med 30% av en byggnad på prickmark.
Nej, de ger i vanliga fall inte planstridiga bygglov under genomförandetiden av detaljplanen.
Men...
De hade full förståelse för min sida av saken och trodde att jag har en bra chans att få igenom det. Just av de skäl jag skrivit om, där prickmark och ruta står mot detaljplanens syfte angående bevarande, och att det rimligen borde vara syftet med planen som trumfar rutan. Han trodde rätt arbetsgång var att få med sig kommunantikvarien, sedan ta det i arbetsgruppen och med deras chef, lämna sitt förslag till nämnden som sedan skulle få ta beslutet. Enligt hans erfarenhet av nämnden så trodde han som sagt att det fanns en god chans. Tyvärr skulle det nog ta ett bra tag att tröska igenom det innan det finns ett besked.
Tyvärr kommer vi kanske aldrig få veta hur det skulle gå. Efter era tankar här tog jag fram en plan B. Den är att behålla huset som det är och istället ersätta ett skruttigt förråd på tomten med ett helt nytt hus. Det är helt enligt detaljplanen och eftersom det då skulle vara en byggsats så går alla handlingar att ta fram direkt. Bygglovet vara klart på några veckor och jag skulle kunna börja bygga nu i vår. "Enda" nackdelen är att det kostar runt 250 000 mer. Fast min fru (som verkligen är en på miljonen) tycker att jag borde bygga ett nytt hus och säger att hon "nog kan skaka fram det som behövs".
Hela idén med byggandet var att jag skulle få behålla mina 40 kvadrat snickeri och få 20 nya kvadrat att ha som virkeslager. Nu kan det bli så att jag får ett nytt snickeri på 60 kvadrat och kan använda det gamla som virkeslager. Svårt att säga nej till det, även om det sitter en liten förnuftig rackare och viskar trista saker i mitt öra. Han viskar dock ganska tyst.
Ja, det är i vanliga fall en alldeles för stor avvikelse med 30% av en byggnad på prickmark.
Nej, de ger i vanliga fall inte planstridiga bygglov under genomförandetiden av detaljplanen.
Men...
De hade full förståelse för min sida av saken och trodde att jag har en bra chans att få igenom det. Just av de skäl jag skrivit om, där prickmark och ruta står mot detaljplanens syfte angående bevarande, och att det rimligen borde vara syftet med planen som trumfar rutan. Han trodde rätt arbetsgång var att få med sig kommunantikvarien, sedan ta det i arbetsgruppen och med deras chef, lämna sitt förslag till nämnden som sedan skulle få ta beslutet. Enligt hans erfarenhet av nämnden så trodde han som sagt att det fanns en god chans. Tyvärr skulle det nog ta ett bra tag att tröska igenom det innan det finns ett besked.
Tyvärr kommer vi kanske aldrig få veta hur det skulle gå. Efter era tankar här tog jag fram en plan B. Den är att behålla huset som det är och istället ersätta ett skruttigt förråd på tomten med ett helt nytt hus. Det är helt enligt detaljplanen och eftersom det då skulle vara en byggsats så går alla handlingar att ta fram direkt. Bygglovet vara klart på några veckor och jag skulle kunna börja bygga nu i vår. "Enda" nackdelen är att det kostar runt 250 000 mer. Fast min fru (som verkligen är en på miljonen) tycker att jag borde bygga ett nytt hus och säger att hon "nog kan skaka fram det som behövs".
Hela idén med byggandet var att jag skulle få behålla mina 40 kvadrat snickeri och få 20 nya kvadrat att ha som virkeslager. Nu kan det bli så att jag får ett nytt snickeri på 60 kvadrat och kan använda det gamla som virkeslager. Svårt att säga nej till det, även om det sitter en liten förnuftig rackare och viskar trista saker i mitt öra. Han viskar dock ganska tyst.
Låter som lite vanlig hederlig myndighetsaktivism, att man tänker ge olagliga dispenser via liten avvikelse. Alltid trevligt när byggnadsnämndens folk vill medverka till att bryta mot planer och PBL när det gynnar en själv! Bara att tacka och ta emot!
(Men det är ju svårt att planera för och man får se till att det inte finns överklagande grannar som dödar sånt här i länsstyrelsen.)
(Men det är ju svårt att planera för och man får se till att det inte finns överklagande grannar som dödar sånt här i länsstyrelsen.)
Jag fick ett mail i veckan från någon kulturmänniska på kommunen som berättade att de haft mitt ärende uppe för diskussion och att det nog skulle gå bra. Kul att veta, men jag har sedan jag frågade gett upp tanken och byggt ett nytt hus en bit bort istället.
Härligt med handläggningstider på ett år... 🙄Hep skrev:
Klicka här för att svara