Hej,
Jag luftade ett element idag och insåg att det började läcka lite i nederkant. Som jag förstår det sitter det en blindplugg/bottenplugg här. Och det ser ut som det krupit ut lite vatten under lång tid då det är rostbildning. Det har dock aldrig varit blött på golvet tidigare.
I mitten sitter en en ”plastbit” med stora spår enl. Bild.
Jag har inte varit på och skruvat på den. Kan jag prova att dra åt alternativt byta en plugg och packning här?
Jag luftade ett element idag och insåg att det började läcka lite i nederkant. Som jag förstår det sitter det en blindplugg/bottenplugg här. Och det ser ut som det krupit ut lite vatten under lång tid då det är rostbildning. Det har dock aldrig varit blött på golvet tidigare.
I mitten sitter en en ”plastbit” med stora spår enl. Bild.
Jag har inte varit på och skruvat på den. Kan jag prova att dra åt alternativt byta en plugg och packning här?
Den där blindpluggen ska bytas ut vid/innan montering, den används bara vid tillverkning/transport/förvaring för att det inte ska komma in smuts i radiatorn.
Tex följande Propp G15 med O-ring ska ersätta plastproppen.
För att byta proppen så måste radiatorn tömmas på vatten.
Förhoppningsvis så håller avstängningsventilen i radiatorkopplet tätt.
Tex följande Propp G15 med O-ring ska ersätta plastproppen.
För att byta proppen så måste radiatorn tömmas på vatten.
Förhoppningsvis så håller avstängningsventilen i radiatorkopplet tätt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Smått otroligt att det funkat så pass bra, plastpluggen stoppar dom i före målningen av elementen på fabriken och är bara skydd under målningen och transport.
Om rostet förstört där oringen ska täta så kanske du måste använda gängtätning för att få det tätt.
Om rostet förstört där oringen ska täta så kanske du måste använda gängtätning för att få det tätt.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Stort tack för svaren!
Ja, det var lite chockerande… fick samma svar på Hornbach. Har bott i huset 10 år, och den lär ha suttit ett bra tag innan dess..
Jag köpte en gängplugg och gängtejp och ska försöka byta imorgon. Det sitter avstängningar på rören till/från denna radiator, så jag tänkte stänga där. Sen tömma och byta pluggen. Därefter lufta. Låter det ok?
Ja, det var lite chockerande… fick samma svar på Hornbach. Har bott i huset 10 år, och den lär ha suttit ett bra tag innan dess..
Jag köpte en gängplugg och gängtejp och ska försöka byta imorgon. Det sitter avstängningar på rören till/från denna radiator, så jag tänkte stänga där. Sen tömma och byta pluggen. Därefter lufta. Låter det ok?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden