Hej,
Jag luftade ett element idag och insåg att det började läcka lite i nederkant. Som jag förstår det sitter det en blindplugg/bottenplugg här. Och det ser ut som det krupit ut lite vatten under lång tid då det är rostbildning. Det har dock aldrig varit blött på golvet tidigare.
I mitten sitter en en ”plastbit” med stora spår enl. Bild.
Jag har inte varit på och skruvat på den. Kan jag prova att dra åt alternativt byta en plugg och packning här?

• Radiator med rostig bottenplugg och plastbit med stora spår synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elementets bottenplugg med plastdel och rostbildning runt om.
    Skapa konto
  • Element under ett fönster med leksaker på fönsterbrädan, kaktus och ljus ovanpå. Träparkettgolv. Plastbehållare på golvet till höger.
    Skapa konto
  • Närbild på en radiator med rostigt rör och damm mellan lamellerna, installerad nära en vägg med färgskador.
    Skapa konto
Den där blindpluggen ska bytas ut vid/innan montering, den används bara vid tillverkning/transport/förvaring för att det inte ska komma in smuts i radiatorn.

Tex följande Propp G15 med O-ring ska ersätta plastproppen.

För att byta proppen så måste radiatorn tömmas på vatten.
Förhoppningsvis så håller avstängningsventilen i radiatorkopplet tätt.

• Ledsen
  • Gilla
bassan och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Smått otroligt att det funkat så pass bra, plastpluggen stoppar dom i före målningen av elementen på fabriken och är bara skydd under målningen och transport.

Om rostet förstört där oringen ska täta så kanske du måste använda gängtätning för att få det tätt.

• Gilla
bassan
  • Laddar…
Stort tack för svaren!
Ja, det var lite chockerande… fick samma svar på Hornbach. Har bott i huset 10 år, och den lär ha suttit ett bra tag innan dess..

Jag köpte en gängplugg och gängtejp och ska försöka byta imorgon. Det sitter avstängningar på rören till/från denna radiator, så jag tänkte stänga där. Sen tömma och byta pluggen. Därefter lufta. Låter det ok?

AXS
Blir bra.

Du kan ju kolla upp var du slår av pumpen innan du börjar skruva för att snabbare kunna slå av om det skiter sig. Tror verkligen det är lugnt, men ändå...

• Gilla
bassan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.