Hej!

Jag sitter i styrelsen för en liten bostadsrättsförening som har fått återkommande problem i ett badrum.

År 2010 genomfördes stambyte i samtliga lägenheter och alla badrum besiktigades vid två tillfällen utan att några anmärkningar noterades. Så sent som för två år sedan spolades även avloppsrören utan att några problem påpekades.

En nyinflyttad småbarnsfamilj upplevde inga problem initialt men efter cirka sex månader började det lukta illa från duschen och avloppsstopp uppstod vid flera tillfällen under kort tid.

De boende anlitade då en egen rörmokare som spolade rören och man trodde att problemet var åtgärdat. Efter någon månad återkom dock både stopp och dålig lukt. Vi i styrelsen tog då in en rörmokare som filmade samtliga rör men inga avvikelser kunde konstateras, rören såg enligt dem bra ut hela vägen ut till gatan.

Ytterligare en månad senare uppstod samma problem igen. Vid kontakt med den tidigare rörmokaren uppgav denne att inga synliga fel kunde konstateras och vi måste ta in en så kallad röranalys för vidare utredning.

De boende valde därefter (med all rätt) att på egen bekostnad anlita det företag som rekommenderades för att genomföra en röranalys.

Slutsats:​

När vi kom ut på plats så kunde vi inte notera något stopp.

Vi filmade av ledningen och noterade att wc ansluter kl 12 på ledningen viket leder till att vatten, avföring och papper spolas delvis bakåt i ledningen och det blir stopp.

Se inspektion 2 där vi demonstrerar hur vattnet kommer tillbaka i golvbrunnen när man spolar i wc.

Boende hade också upplevt luktproblem och det kunde vi konstatera att golvbrunnen inte satt korrekt. Sitter den inte helt i så fungerar den inte och det börjar lukta avlopp.

Rekommenderad åtgärd:​

Försöka att underhålla avloppet själv samt spola ner mindre papper åt gången när man går på toa.

Kontrollera att golvbrunnen sitter korrekt och börjar det lukta igen så kolla brunnen och tryck tillbaka den.

De sa på plats att det är "fel" på rören men inte mycket mer än så (ingen från styrelsen var på plats när detta genomfördes så vi utgår från det boende sa) kan någon händig förklara för mig vad som är fel? Går felet möjligtvis att åtgärda eller krävs det något mer omfattande? Röranalytikerna uppgav att det sannolikt kan bli aktuellt att riva ut rören och göra om installationen.

Men hur kan flera olika personer bott i lägenheten i 15+ år utan att ha märkt eller påpekat detta innan? Vad betyder "wc ansluter kl 12 på ledningen"?

Tack på förhand!

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Kl 12 borde innebära en förgrening med vinkelräta anslutningar.

|WC|
_________| |________
Dusch Utlopp->
——————————————

Spolandet krockar då mot avloppets innervägg och går både och rätt och fel håll.
Förklaringen till att det funkat förut kanske är att nuvarande boende belastar WC mer och att det förut hann rinna undan från duschen, eller att tidigare boende ”alltid” duschade efter nr. 2.

Toa ska anslutas i vinkel mot utloppet för att undvika detta.

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Kl 12 borde innebära en förgrening med vinkelräta anslutningar.

|WC|
_________| |________
Dusch Utlopp->
——————————————

Spolandet krockar då mot avloppets innervägg och går både och rätt och fel håll.
Förklaringen till att det funkat förut kanske är att nuvarande boende belastar WC mer och att det förut hann rinna undan från duschen, eller att tidigare boende ”alltid” duschade efter nr. 2.

Toa ska anslutas i vinkel mot utloppet för att undvika detta.
Okej toppen, tack! Så det "ska" vara något i denna stil istället?

|WC|
_________\ \________
Dusch Utlopp->
——————————————

Går det att lösa på något sätt där man inte behöver riva upp golv och tätskikt? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och göra om?

Är det någon standard som brytits eller hur kunde detta passera inspektionen/besiktningen två gånger?

• Gilla
Spolsigge och 1 till
  • Laddar…
P
Det första ni borde göra är ju att vänta och se om lukten löser sig nu när vattenlåset i brunnen sitter i som den skall.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det skall ju absolut inte komma toa vatten mot brunnen på det där sättet. Men de akuta luktproblemen verka ju bero på att vattenlåset inte satt rätt i brunnen (lätt hänt). Men felet med rören ger ju att dte komemr att bli stopp.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja rören är feldragna och det hela borde göras om. Men det blir ju en hel badrumsrenovering. BRFen har endast skyldighet att återställa badrummet till grundstandard, den standard på badrummet som lägenheten uppläts med.

Men jag skulle testa denna först, 1 200 kr för ett bakvattenstopp (ingen rörmokare krävs, bara en styrelseledamot utan avloppsfobi):

https://rorbutiken.se/produkt/bakva...Ahx99GW2PfdCwuVzocAEgMA9XYDtecX0aAgr5EALw_wcB

(Hade det varit i mitt hus och jag inte var redo att renovera badrum skulle jag spola i duschen varje gång jag spolade i toaletten så rör sig toapapper och elände åt rätt håll. Men kanske för mycket begärt av BRF-medlemmar.)

• Gilla
DrKron och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja rören är feldragna och det hela borde göras om. Men det blir ju en hel badrumsrenovering. BRFen har endast skyldighet att återställa badrummet till grundstandard, den standard på badrummet som lägenheten uppläts med.

Men jag skulle testa denna först, 1 200 kr för ett bakvattenstopp (ingen rörmokare krävs, bara en styrelseledamot utan avloppsfobi):

[länk]

(Hade det varit i mitt hus och jag inte var redo att renovera badrum skulle jag spola i duschen varje gång jag spolade i toaletten så rör sig toapapper och elände åt rätt håll. Men kanske för mycket begärt av BRF-medlemmar.)
Tackar!
Beställer nog en sån först och testar. Hur är det med installation, jag antar att det är något man sätter in via avloppet i duschen? Hur långt ned i röret ska den sitta?

Är det någon skillnad på den du länka och den som Greger_08 länkade?

G
C ChrisBork skrev:
Tackar!
Beställer nog en sån först och testar. Hur är det med installation, jag antar att det är något man sätter in via avloppet i duschen? Hur långt ned i röret ska den sitta?

Bara trycka in båda tills det tar stopp

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_96_7129500.pdf

Tog mig modet och kolla på filmerna nu efter middagen och det är ju ganska långt från brunnen till den felaktiga kopplingen.

Så det kommer ju inte skit in i brunnen som direkt konsekvens av slashen som uppstår utan det börjar komma när det börjar bli stopp.

Börja med att justera bort snålspolningen på toaletten.

Man kan ju kontakta firman som gjorde jobbet och se vad dom säger när man förklarat läget. Bara för att garantitiden gått ut behöver ju inte betyda att en seriös firma är villig att lösa problemet.

Det är ju inte direkt så någon liten sak råkade gå fel vid montering detta är ju totalt fel medvetet eller dålig kunskap vet jag icke.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
C ChrisBork skrev:
De boende valde därefter (med all rätt) att på egen bekostnad anlita det företag
Varför är det rätt? Borde ju BRF'en ha gjort.

• Gilla
Gazz och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Börja med att justera bort snålspolningen på toaletten.
Instämmer. Maxa spolvolymen på toaletten!

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C ChrisBork skrev:
Den jag länkade till skapar ju bara en liten klack i röret så att skitvattnet i bottnen av avloppsröret inte kan rinna bakåt in i golvbrunnen. @Greger_08 verkar ha hittat en riktigt backventil med en lucka i rostfritt stål som stoppar vattnet. Den senare är nog rejälare men har ju en rörlig del som kan strula. Jag skulle testa den jag föreslog först p g a dess enkelhet och inga rörliga delar. Och så ställa upp spolvolymen på WCn. Funkar det så funkar det. Blir det problem igen så testa backventilen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C ChrisBork skrev:
Tackar!
Här har du monteringsanvisningen:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_959_3022725.pdf

Monteringsanvisning för Back-Trap 302 27 25. Illustrerar stegvis installation av en Back-Trap i avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför är det rätt? Borde ju BRF'en ha gjort.
Vi tog in en rörmokare med goda referenser som filmade och skrev upp en rapport som sa att inga fel fanns med rören, både personen som var där samt hans kollegor undertecknade detta. Boende ringde då upp och bokade in en annan röranalys som sa helt tvärt om. Jag tyckte det var helt rätt gjort av bostadsägaren, jag bara felaktigt antog att vi kunde lita på rörmokaren vi anlitade som sa att rören såg bra ut. Speciellt om felet är såpass uppenbart som det verkar.
Ville bara ge lite bara ge lite bakgrund till varför ingen från styrelsens sida var med på röranalysen och att jag försöker förklara allt utifrån det jag läst i rapporten samt fått återberättat av bostadsägaren!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den jag länkade till skapar ju bara en liten klack i röret så att skitvattnet i bottnen av avloppsröret inte kan rinna bakåt in i golvbrunnen. @Greger_08 verkar ha hittat en riktigt backventil med en lucka i rostfritt stål som stoppar vattnet. Den senare är nog rejälare men har ju en rörlig del som kan strula. Jag skulle testa den jag föreslog först p g a dess enkelhet och inga rörliga delar. Och så ställa upp spolvolymen på WCn. Funkar det så funkar det. Blir det problem igen så testa backventilen.
Ja, tack! Är lite emot att sätta en ventil eftersom det kräver visst underhåll från deras sida så det inte blir stopp i duschen. Kanske börjar med att ställa om spolvolymen sen hoppas att det och att vattenlåset sitter rätt blir en förbättring.

Googlat runt nu ett bra tag och sett folk rekommendera bättre avluftning, kan det vara något? Annars kanske vi får börja kolla om vi måste göra om stambytet i deras lägenhet.

• Gilla
LangosToThePeopleNow
  • Laddar…
Om det är en ”s k” kattlucka som installeras efter brunnen så finns väl en viss risk att det byggs upp skit bakom luckan. Och blir det för mkt så kanske den inte öppnar och det blir stopp i brunnen istället. Enda vettiga som jag ser det är att spola ordentligt i duschen.

Som tidigare skrivit så borde lukten dock försvinna när vattenlåset sitter korrekt.

Finns det fler duschar och är det tom så att denna inte används?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.