Jag har nyligen installerat ett järn&manganfilter för min borrade brunn. Brunnen är endast 45 meter djup (havsnära och vill undvika risk för saltvatteninträngning). Tillrinningen är 17 liter per minut. Filtret kräver 20 l/min för backspolning vilket inte ska vara något problem med tillrinning, brunnskapacitet och 120l hydropress. Men eftersom flödet inte är begränsat i nuläget så backspolar den med avsevärt högre flöde än 20 l/min. Vad är bästa sättet att begränsa flödet? kan jag använda något i stil med detta: https://rorfokus.se/produkt/altech-flow-injusteringsventil-dn20-22-4-36l-min/
Inser att det inte urspungligen är avsett för tappvatten, men skulle det kunna utgöra ett problem i detta fallet? Eller finns det förslag på andra lösningar?

T Todpop skrev:
Filtret kräver 20 l/min för backspolning
Vad är kravet mer exakt?
Max 20 L/min (antar jag du menar) eller min 20 l/min (tycker jag verkar rimligare).
T Todpop skrev:
Men eftersom flödet inte är begränsat i nuläget så backspolar den med avsevärt högre flöde än 20 l/min. Vad är bästa sättet att begränsa flödet?
Om det är som jag tror behöver inget alls göras eftersom det är tillräckligt flöde.

Vill man begränsa flödet kan det göras med vilken ventil som helst. Så finns det någon där redan använder man enklast den.

• Gilla
CBS60
  • Laddar…
Tack för svar. Det är min 20 L/min som filtret kräver. Men med nuvarande flöde, sannolikt närmare 40-50l/min så räcker inte brunnskapaciteten till för hela tiden som backspolningen pågår och mycket bottensediment dras upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.