164 läst ·
2 svar
164 läst
2 svar
Flödesbegränsning av tappvatten från egen brunn
Jag har nyligen installerat ett järn&manganfilter för min borrade brunn. Brunnen är endast 45 meter djup (havsnära och vill undvika risk för saltvatteninträngning). Tillrinningen är 17 liter per minut. Filtret kräver 20 l/min för backspolning vilket inte ska vara något problem med tillrinning, brunnskapacitet och 120l hydropress. Men eftersom flödet inte är begränsat i nuläget så backspolar den med avsevärt högre flöde än 20 l/min. Vad är bästa sättet att begränsa flödet? kan jag använda något i stil med detta: https://rorfokus.se/produkt/altech-flow-injusteringsventil-dn20-22-4-36l-min/
Inser att det inte urspungligen är avsett för tappvatten, men skulle det kunna utgöra ett problem i detta fallet? Eller finns det förslag på andra lösningar?
Inser att det inte urspungligen är avsett för tappvatten, men skulle det kunna utgöra ett problem i detta fallet? Eller finns det förslag på andra lösningar?
Vad är kravet mer exakt?T Todpop skrev:
Max 20 L/min (antar jag du menar) eller min 20 l/min (tycker jag verkar rimligare).
Om det är som jag tror behöver inget alls göras eftersom det är tillräckligt flöde.T Todpop skrev:
Vill man begränsa flödet kan det göras med vilken ventil som helst. Så finns det någon där redan använder man enklast den.
Tack för svar. Det är min 20 L/min som filtret kräver. Men med nuvarande flöde, sannolikt närmare 40-50l/min så räcker inte brunnskapaciteten till för hela tiden som backspolningen pågår och mycket bottensediment dras upp.
Klicka här för att svara