Jag ska ta bort gjutjärnsrör ur väggen. Hur gör jag på bästa sätt? Det avgrenar sig in i väggen, lite svårt att se.

• Gjutjärnsrör som avgrenar sig ur en vägg, delvis synligt och svårt att se hur det fortsätter in i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja det är nog inte "bara"..........det handlar ju om att frilägga det från väggen då........bila bort nödvändigt.

• Gilla
Dodgen66
  • Laddar…
Någon som gjort det och kan förklara lite mer? Hur man bilar på bästa sätt?

• Gilla
HallenM och 1 till
  • Laddar…
Hur man bilar??

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du göra? Byta allt? Var leder avgreningen som går in i väggen? Det kan ju bli ett jätteprojekt.....

K krambriw skrev:
Hur man bilar??
Bila golv har jag gjort, undrar mer
S Stefan1972 skrev:
Vad ska du göra? Byta allt? Var leder avgreningen som går in i väggen? Det kan ju bli ett jätteprojekt.....
De går till en avluftning och till ett avlopp inne i garaget. Detta är det enda som är kvar. Resten är utbytt. Väggen är murad i lättbetong på 60-talet.

K krambriw skrev:
Hur man bilar??
Bila golv har jag gjort, Undrar om det är något speciellt man kan tänka på för att underlätta.

Kan du inte ta rondellen, kapa bort, och plugga?
Borde vara en säker lösning för att inte ta sönder saker i onödan tänker jag.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
T tompalito skrev:
Bila golv har jag gjort, Undrar om det är något speciellt man kan tänka på för att underlätta.
Bila runt röret utan att det går sönder. Sen är det bara att plocka ut. Ska du byta ut det byt till ett nytt och gjut in, annars gjuter du bara igen hålet när röret är borta.

Claes Sörmland
Hannuse Hannuse skrev:
Kan du inte ta rondellen, kapa bort, och plugga?
Borde vara en säker lösning för att inte ta sönder saker i onödan tänker jag.
Så gjorde jag med ett gammalt gjutjärnsrör som inte ledde någonvart. Pluggade med en tegelsten som jag högg till och putsade över.

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Bila runt röret utan att det går sönder. Sen är det bara att plocka ut. Ska du byta ut det byt till ett nytt och gjut in, annars gjuter du bara igen hålet när röret är borta.
Hur känsligt är det med väggen av lättbetong?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så gjorde jag med ett gammalt gjutjärnsrör som inte ledde någonvart. Pluggade med en tegelsten som jag högg till och putsade över.
behöver få in ett rör till avluftningen som går upp igenom taket i garaget. Det röret får vara kvar. Kanske bättre att kapa och ta upp ett nytt hål för det nya röret?

C
T tompalito skrev:
Hur känsligt är det med väggen av lättbetong?
Lättbetong är ju så poröst att du i princip frilägga det med en skruvmejsel.

Annars om det är vanlig betong har jag kört följande metod: Förutsätter att det skall bytas ut... Först få bort så mycket av röret som möjligt med en slägga så att inget är i vägen. Sedan borra en massa lite större hål runtom tätt mot röret för att underlätta bilandet när man kommer in en bit på djupet. Sedan bila loss det. Jobbigare än vad man tror, var iallafall min känsla.

• Gilla
M-stad och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Annars om det är vanlig betong har jag kört följande metod: Förutsätter att det skall bytas ut... Först få bort så mycket av röret som möjligt med en slägga så att inget är i vägen. Sedan borra en massa lite större hål runtom tätt mot röret för att underlätta bilandet när man kommer in en bit på djupet. Sedan bila loss det. Jobbigare än vad man tror, var iallafall
C cpalm skrev:

Annars om det är vanlig betong har jag kört följande metod: Förutsätter att det skall bytas ut... Först få bort så mycket av röret som möjligt med en slägga så att inget är i vägen. Sedan borra en massa lite större hål runtom tätt mot röret för att underlätta bilandet när man kommer in en bit på djupet. Sedan bila loss det. Jobbigare än vad man tror, var iallafall min känsla.
ok, kanske går att knacka, vrida loss det om det är löst på båda sidor.

Det brukar gå att slå sönder gjutjärnsrör med en slägga om det bara ska bort. Men det kanske beror lite på vad man vill göra med röret.

Edit: Jag såg att det tipset redan var nämnt

• Gilla
tompalito och 1 till
  • Laddar…
T tompalito skrev:
behöver få in ett rör till avluftningen som går upp igenom taket i garaget. Det röret får vara kvar. Kanske bättre att kapa och ta upp ett nytt hål för det nya röret?
Behöver avluftningen ha lika stor dimension?
Eller går det att bara kapa röret och trä ett aningen smalare inne i det (och sedan putsa igen mellanrummet)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.