Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ja det är nog inte "bara"..........det handlar ju om att frilägga det från väggen då........bila bort nödvändigt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vad ska du göra? Byta allt? Var leder avgreningen som går in i väggen? Det kan ju bli ett jätteprojekt.....
Bila golv har jag gjort, undrar merK krambriw skrev:
De går till en avluftning och till ett avlopp inne i garaget. Detta är det enda som är kvar. Resten är utbytt. Väggen är murad i lättbetong på 60-talet.S Stefan1972 skrev:
Hur känsligt är det med väggen av lättbetong?Discoman skrev:
behöver få in ett rör till avluftningen som går upp igenom taket i garaget. Det röret får vara kvar. Kanske bättre att kapa och ta upp ett nytt hål för det nya röret?Claes Sörmland skrev:
Lättbetong är ju så poröst att du i princip frilägga det med en skruvmejsel.T tompalito skrev:
Annars om det är vanlig betong har jag kört följande metod: Förutsätter att det skall bytas ut... Först få bort så mycket av röret som möjligt med en slägga så att inget är i vägen. Sedan borra en massa lite större hål runtom tätt mot röret för att underlätta bilandet när man kommer in en bit på djupet. Sedan bila loss det. Jobbigare än vad man tror, var iallafall min känsla.
C cpalm skrev:Lättbetong är ju så poröst att du i princip frilägga det med en skruvmejsel.
Annars om det är vanlig betong har jag kört följande metod: Förutsätter att det skall bytas ut... Först få bort så mycket av röret som möjligt med en slägga så att inget är i vägen. Sedan borra en massa lite större hål runtom tätt mot röret för att underlätta bilandet när man kommer in en bit på djupet. Sedan bila loss det. Jobbigare än vad man tror, var iallafall
ok, kanske går att knacka, vrida loss det om det är löst på båda sidor.C cpalm skrev:Lättbetong är ju så poröst att du i princip frilägga det med en skruvmejsel.
Annars om det är vanlig betong har jag kört följande metod: Förutsätter att det skall bytas ut... Först få bort så mycket av röret som möjligt med en slägga så att inget är i vägen. Sedan borra en massa lite större hål runtom tätt mot röret för att underlätta bilandet när man kommer in en bit på djupet. Sedan bila loss det. Jobbigare än vad man tror, var iallafall min känsla.
Behöver avluftningen ha lika stor dimension?T tompalito skrev:
Eller går det att bara kapa röret och trä ett aningen smalare inne i det (och sedan putsa igen mellanrummet)?