Tjena, kan någon berätta för mig vad som sitter på vattenröret efter tryckbrytaren? Tack så mycket!

• Vattenrör med tryckbrytare och ventil markerad med röd cirkel, okänd komponent efter tryckbrytaren i ett rum med betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skyland73 skrev:
Tjena, kan någon berätta för mig vad som sitter på vattenröret efter tryckbrytaren? Tack så mycket!
Svårt att se bara på en bild men antingen en övertrycksventil eller ngn form av pump (för att tex trycka ut vatten ur rören ordentligen när man stängt av vattnet vid ev kallställning eller liknande) skulle jag gissa på...

• Gilla
Skyland73
  • Laddar…
S Skyland73 skrev:
Det är en säkerhetsventil som ska öppna om trycket blir för högt tex om brytaren inte fungerar och stoppar pumpen. En gammal typ så dra inte i knoppen upptill så den öppnar i onödan och kanske börjar läcka.

• Gilla
Skyland73
  • Laddar…
Krilleman
S Skyland73 skrev:
Jag håller med @GK100
Det ser ut att vara en äldre säkerhetsventil från IDO.

Gammal rostig ventil och rörledningsdelar mot en betongvägg.
Skapa konto

Gammalt rör och ventil i metall mot en sliten vägg, del av ett VVS-system.
Skapa konto

Gammalt vattenrörsystem med ventil och korrosion, synliga mässing- och kopparrör, rostat handtag på ventilen.
Skapa konto

• Gilla
Skyland73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.